همانگونه که در تحلیل نخست بدان اشاره شد ،حضور یک کاندیدای اصلاح طلب در مقابل ۵ نامزد منتسب به جریان انقلاب و اصولگرا ، از منظر میزان آرای سیاسی بدون احتساب آرای خاکستری ،چنانچه تا اینجای کار در ترکیب نامزدهای اصولگرا تغییری ایجاد نشود ، با توزیع آرای جریان اصولگرایی بین ۵نامزد ، کفه ترازو بنفع نامزد اصلاح طلبان سنگینی خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۷۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷ 16 June 2024

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: باگذشت یک هفته از اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و آغاز رسمی فعالیت تبلیغاتی و ارائه برنامه از سوی نامزدها ،هرچند در فضای مجازی و رسانه ای شاهد ارایه دیدگاههای نامزدها در برخی حوزه های مهم را شاهدیم اما هنوز در فضای واقعی جامعه شکل گیری موج مورد انتظار را شاهد نیستیم.

از اینرو با عنایت به تفاوت فاحش این انتخابات با دیگر رقابت های انتخاباتی از منظر عدم برگزاری همزمان انتخابات شوراها که قطعا در میزان مشارکت تاثیر بسزایی بر جای خواهد گذاشت ، بنا داریم در این تحلیل ،از زاویه تعدد نامزدها و میزان آرای سیاسی هر کدام از جریان های سیاسی متاثر از میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای به وضعیت هرکدام از آنان و شانس پیروز انتخابات بپردازیم.

همانگونه که در تحلیل نخست بدان اشاره شد ،حضور یک کاندیدای اصلاح طلب در مقابل ۵ نامزد منتسب به جریان انقلاب و اصولگرا ، از منظر میزان آرای سیاسی بدون احتساب آرای خاکستری ،چنانچه تا اینجای کار در ترکیب نامزدهای اصولگرا تغییری ایجاد نشود ، با توزیع آرای جریان اصولگرایی بین ۵نامزد ، کفه ترازو بنفع نامزد اصلاح طلبان سنگینی خواهد کرد.

اما در این تحلیل با درنظر گرفتن احتمال تغییر ترکیب نامزدها ومیزان مشارکت سه احتمال را برای آینده رقابت های انتخاباتی متصور هستیم.

واکاوی انتخابات متعدد در کشور از منظر تاثیرگذاری میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای بر خروجی صندوق ها، نشان داده است که هرگاه میزان مشارکت از ۵۵درصد فراتر رفته است، از صندوق های رای گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان و بالعکس با کاهش مشارکت به زیر ۵۰ درصد یک گزینه اصولگرا خارج شده است.

موضوعی که روزهای گذشته امیرحسین ثابتی چهره سیاسی اصولگرای حامی جلیلی به شکلی آشکار به آن اشاره داشته و تلویحا کاهش مشارکت مردم در پای صندوق های رای را عامل ارضا کننده اصولگرایان خوانده بود .

با این حال با بررسی احتمال میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای و چیدمان نامزدهای هر جریان شانس رای آوری هر کدام از آنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد

احتمال اول ؛

از آنجاییکه بخش قابل توجهی از آرای جریان اصلاح طلبان را باید در بین آرای خاموش اعم از منتقدین ،اصلاح طلبان تند رو و دیگر جریان های زاویه دار جستجو کرد ، با افزایش مشارکت مردم با بالاتر از ۵۵ و ۶۰ درصد و عدم تغییر در ترکیب فعلی نامزدهای اصولگرا قطعا پیروز انتخابات نامزد اصلاح طلبان خواهد بود.

احتمال دوم؛

چنانچه به هر دلیلی رقابت های انتخاباتی منجر به ایجاد موج در بین مردم و خیزش آرای خاکستری نشود ،میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای به کمتر از ۴۵درصد خواهد رسید ‌. برای این احتمال دو فرضیه را متصوریم ؛

در فرضیه اول ؛ چنانچه چهار گزینه اصولگرا همچنان در عرصه باقی بمانند ،هرچند شانس رای آوری همچنان بین آقایان جلیلی و قالیباف قرار دارد ، در این شرایط تقریبا رقمی بین ۱۵تا۱۷ میلیون رای به سبد این دو ریخته خواهد شد.

در این بین نامزد اصلاح طلبان نیز بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خواهد داشت ،که در این صورت انتخابات به دور دوم  کشیده خواهد شد.

در فرضیه دوم ؛ چنانچه اجماعی بین نامزدهای اصولگرا شکل گرفته و نامزد مورد حمایت جریان انقلاب معرفی شود ، در این شرایط نامزد مورد اجماع خواهد توانست با میزان آرای ۱۵ تا ۱۷ میلیون نفر برنده انتخابات ریاست جمهوری باشد

احتمال سوم؛

 

چنانچه به هر دلیلی میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای از ۶۵ درصد فراتر رفته و با وصف اجماع بین اصولگرایان ،نامزد اصلاح طلبان با فراتر از ۱۹ میلیون رای برنده انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود

 

نتیجه رقابت های انتخاباتی تا امروز ؛

هرچند فعالیت جریان های سیاسی و هوادارانشان در بستر پلتفرم های اطلاع رسانی تشدید شده ،اماواقعیت این است تاکنون تنور انتخاباتی در فضای واقعی گرم نشده است.

استیلای این وضعیت بر فضای اجتماعی جامعه متاثر از برخی رویدادها و مسایل و مشکلات که به شکل ناامیدی بر طیف هایی از جامعه ظهور و بروز کرده از یک سو و عدم برگزاری انتخابات شوراها که بر میزان حضور مردم در پای صندوق های رای تاثیر مستقیمی بر جای می گذاشت از سوی دیگر ،باعث شده تاکنون برآوردها از کاهش مشارکت حتی به پایین تر از ۴۰ درصد حکایت داشته باشد .

با استمرار این وضعیت تا روز رای گیری قطعا یا پیروز انتخابات نامزد واحد اصولگرایان یا در صورت عدم اجماع انتخابات بین یکی از نامزدهای اصولگرا و نامزد اصلاح طلبان به دور دوم کشیده خواهد شد./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار