معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس سیاست های رهبری و دولت باید نگاه ها به مقوله سلامت و بهداشت فردی و جمعی جدید و نوین شود و مبحث مهم خود مراقبتی در جامعه به صورت گسترده ترویج یابد.
کد خبر: ۲۱۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰ 19 April 2016

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس سیاست های رهبری و دولت باید نگاه ها به مقوله سلامت و بهداشت فردی و جمعی جدید و نوین شود و مبحث مهم خود مراقبتی در جامعه به صورت گسترده ترویج یابد.


به گزارش تابناک ایلام؛دکتر راضی ناصری فر روز سه شنبه در همایش سفیران سلامت دانش آموزی در نخستین روز از هفته جهانی سلامت اظهار کرد: در دسترس بودن خدمات بهداشتی و سلامت برای عموم مردم، ترویج و بیان مسایل بهداشتی و خود مراقبتی در همه اماکن همچون خانه، محل کار و تحصیل برای دستیابی به جامعه سالم باید مد نظر قرار بگیرد.
وی افزود: روزگاری مردم به علت ابتلا به بیماری های ساده ای چون اسهال از بین می رفتند که با پیشرفت فناوری ها و علم نوین پزشکی اکنون بیماری های غیر واگیر مزمن خطرناک چون دیابت، سرطان، فشارخون و... سلامت افراد را به مخاطره می اندازند.
وی خود مراقبتی را از نکات مهمی برشمرد که در آن افراد میزان ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند و بر اساس آمارها میزان خودمراقبتی مردم 65 تا 85 درصد است و همچنین خود مراقبتی 80 درصد از ابتلا به بیماری قلبی،90 درصد دیابت و یک سوم سرطان ها جلوگیری می کند.
ناصری فر تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دولت برای کاهش بیماری ها و ارتقای سلامت جامعه، سرمایه گذاری های جدی را انجام داده است و در ایران نیز یکی از برنامه های دولت برای ارتقای سلامت مردم و کاهش مرگ و میر سرمایه گذاری در این حوزه است.
وی افزود: توانمند سازی جامعه و خانواده برای تامین حفظ و ارتقای سلامت جامعه از طریق خود مراقبتی از اولویت های وزارت است که با ایجاد خودمراقبتی سبک و کیفیت زندگی افراد تغییر می کند و سطح مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی افزایش و میزان مرگ و میر های غیر واگیر شایع کاهش می یابد.
وی به نقش دانش آموزان برای ترویج فرهنگ سلامت و بهداشت در جامعه اشاره کرد و یادآورشد: این سفیران نکات آموزشی در خصوص مسایل بهداشتی را در مدارس آموخته و در سطح خانواده و جامعه اشاعه می دهند و به سلامت و تندرستی جامعه کمک می کنند.
معاون تربیت بدنی و بهداشت اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این همایش گفت: اضافه وزن و چاقی یکی از مهمترین مشکلات و معضل هایی است که در بین دانش آوزان و خانواده های آنها شایع شده و رفع این معضل از دغدغه های همیشگی آموزش و پرورش است.
ملیحه اسلامی افزود: برای کاهش و کنترل این مشکل آموزش و پرورش با همکاریدانشگاه علوم پزشکی نظارت دقیقی بر روی بوفه های مدارس و نوع خدمات و تغذیه این بوفه ها انجام می دهند.
وی اظهار کرد: همانگونه که دانش آموزان در طرح همیبار پلیس موفق بوده اند باید به عنوان سفیران سلامت نیز حضوری پررنگ داشته باشند و آموزه های خود در این حوزه را به اولیا و خانواده های خود انتقال دهند و اولیا نیز به این آموزش ها اعتماد کنند.
وی با اعلام اینکه همه مدارس استان دارای سفیر و مربی سلامت هستند، گفت: 200 مدرسه از کل استان به صورت ویژه و خاص در این حوزه فعالیت می کنند و آموزش و پروش استان در صدد برگزاری جشنواره ای با هدف تقدیر از فعالان این حوزه در تابستان سال جاری است.
هفت درصد مردم ایران به بیماری دیابت ابتلا دارند و یک درصد مرگ و میرها ناشی از همین بیماری است.
این همایش در محل سالن بنیاد خفظ و نشر ارزش های مقدس و با حضور برخی از مسئولان استانی وسفیران سلامت دانش آموزی مدارس مختلف ایلام برگزار شد که به صدا درامدن زنگ سلامت، برپایی ایستگاه نقاشی توسط دانش اموزان، برگزاری سرود با موضوع سلامت از برنامه های این همایش بود.
یک تا هفت اردبیشهت به نام هفته جهانی سلامت نامگذاری شده و شعار امسال این هفته از سوی سازمان جهانی بهداشت غلبه بر دیابت نامگذاری شده است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار