مطابق اصل 115 قانون اساسی ،رییس جمهور باید از میان رجال سیاسی و مذهبی انتخاب گردد،اماواژه «رجل» که در این ماده استفاده شده است همواره مورد دعوابوده ونظرات گوناگونی در باره« مرد انتخابات بودن» وارد شده است.
کد خبر: ۴۲۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰ 08 May 2017

تابناک ایلام ،جمال دارابی :: مبهم بودن قانون اساسی در این ماده و عدم تلاش شورای نگهبان قانون اساسی برای تفسیردرست از این ماده قانونی در هردوره از انتخابات ریاست جمهوری راه را بر اظهار نظر های گوناگون باز گذارده است و باعث به وجود آمدن حاشیه های فراوانی برای کشورمان درسطح ملی و بین المللی می شود.

این ابهام حتی از صورت مشروح مذاکرات جلسه تدوین قانون اساسی در مورد این اصل نمود پیدا می کند.جایی که تدوین کنندگان آن بنابر اینکه آیا ریاست جمهوری ،ولایت  است و همچون منصب قضا مرد بودن شرط لازم آن است یا اینکه صرفا پستی اجرایی است و زنان هم می توانند صاحب آن شوند ،با هم اختلاف نظر داشته اند.

آنچه که از مستندات بحث های شرکت کنندگان در جلسات مربوط به این ماده برجامانده است این است که تصویب کنندگان قانون اساسی به واژه «مرد»بودن رییس جمهور رای نداده اندو بجای آن واژه «رجل»را انتخاب کرده و مورد تصویب قرار داده اند .این امر می تواند راه رابر تفسیر های صرفا مرد گرایانه این ماده ببندد.

گرچه به نظر می رسد تدوین قانون اساسی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران و غلبه جو روانی و اجتماعی حاکم برنویسندگان در آن دوره ،اذعان بیشتری به عدم شمول زنان در ذیل واژه رجل سیاسی ومذهبی دارداما تغییر شرایط جامعه و بافت حقوقی و سیاسی آن ،لزوم توجه به این موضوع را مهم نموده است .

خارج از بحث لغوی ،اینکه دولتمردان هم می توانند مرد باشند و هم زن امری پذیرفته شده در سیاست امروز جهان است و نمونه های زیادی از زنان راسراغ داریم که می توانند دولتمردان خوبی باشند،همانطور که مردان زیادی هم هستند که توان امور اجرایی و اداری کمی دارند.
 
توجه به تلاش اسلام و قانون اساسی ما که متاثر از آن است، برای اثبات عدم تبعیض بین مردان و زنان و اعطای فرصت های برابر اجتماعی به آنان ما را به این نکته می رساند که علی رغم ظاهر این ماده ،ممنوعیتی برای حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد.

رویه شورای نگهبان قانون اساسی در عدم تفسیر این واژه که بین نویسندگان و حقوق دانان مورد دعوی است بیان کننده عدم ابهام و عدم وجود مشکل نزد این نهاد مفسر قانونی است .در دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری هم شاهد حضور زنان زیادی در این عرصه بوده ایم که به زعم شورای نگهبان بنابر دلایلی غیر از زن بودن ،صلاحیت آنها احراز نشده است واین عدم احراز شرایط آنان هیچ ربطی به مرد نبودنشان نداشته است.

انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری در راه است واین بارهمدر بین شرکت کنندگان این وادی، از دید شورای نگهبان هیچ زنی واجد شرایط دولتمردی نبود.باید منتظر این موضوع ماندکه چه زمانی تنها مرجع تصمیم گیر دراین مورد ،یعنی شورای نگهبان قانون اساسی ، در باره تفسیر این واژه احساس نیازمی کند ./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار