مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: میزان اعتبارات اداره کل حفاظت محیط زیست استان از ۵۰ میلیارد ریال دولت گذشته به ۱۸۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم و با ۲۰۰ درصد رشد رسید که البته این اعتبارات نیازمند افزایش است.
کد خبر: ۱۱۷۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۹ 12 June 2024

به گزارش  تابناک ایلام ؛ علیرضا محمدی  در جریان بازدید خبرنگاران از سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی به مناسبت هفته محیط زیست و در قالب راهیان پیشرفت با اشاره به رشد ۲۰۰ درصدی تخصیص اعتبارات به این دستگاه اجرایی در دولت سیزدهم، گفت: تمام پاسگاه‌های محیط‌بانی استان تجهیز و تعمیر شده است.

وی افزود: رشد اعتبارات عمرانی این اداره کل در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۲۰ میلیارد ریال نسبت به اعتبارات ۱۴۰۱ به میزان ۶۴۰ میلیارد ریال ۹۷ درصد افزایش رشد نشان می دهد.

به گفته محمدی در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی به محیط زیست استان تخصیص یافت در حالی‌که میزان اعتبارات دریافتی این اداره کل از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مبلغ ۵۰ میلیارد ریال بود.

وی افزود: در اعتبارات استانی از محل تملک دارایی‌ها نیز ۱۶۰ میلیارد ریال طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به این اداره کل تزریق شد و در بخش اعتبارات ملی از سازمان مرکزی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال تخصیص یافت که البته تخصیص اعتبارات سال ۱۴۰۲ ادامه دارد.

محمدی بیان کرد: در دولت سیزدهم ۱۷ دستگاه موتورسیکلت و ۲ دستگاه خودرو خریداری و همچنین از سوی سازمان نیز یک دستگاه تویوتای هایلوکس برای اولین بار به استان تحویل داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با اشاره به خلع ید ۱۹ هکتار از اراضی تحت مدیریت محیط زیست، اظهار کرد: ۵۰۰ پرونده در دولت سیزدهم به محاکم قضایی ارجاع شد که با همکاری دستگاه قضا، ۹۹ درصد این پرونده‌ها به سود محیط زیست مختومه شد.

وی با اشاره به تشکیل ۱۴ خانه محیط زیست در استان، یادآور شد: در این خانه‌ها افراد فعال در حوزه محیط زیست، چالش‌ها و راهکارهای این حوزه را بیان، رصد و پیگیری می‌کنند.

محمدی با تاکید بر اینکه منایع زیستی محدود است و باید برای نسل های آتی هم حفظ شود، ابراز کرد: هفت درصد از مناطق طبیعی استان تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد که لازم است این اراضی به ۱۰ درصد افزایش یابد و در این راستا طرح‌هایی برای برخی مناطق استان به سازمان مرکزی ارائه شده است.

 وی در مورد سایت مانشت و قلارنگ هم گفت: تعداد گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ ۳۲ راس شامل ۲۲ گوزن ماده و ۱۰ گوزن نر و ۶ راس گوزن نابالغ است که امسال متولد شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با بیان اینکه سایت "مانشت و قلارنگ" یکی از موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در سطح کشور است، افزود: در سال‌های اخیر ۵۵ راس گوزن بالغ نر و ماده از ایلام به استان‌های خوزستان، یزد و اردبیل فرستاده شده و سال گذشته نیز ۲ راس گوزن نر بالغ از مازنداران به این سایت آورده شد.

وی با بیان اینکه پارسال ۴۰۵ متخلف شکار و صید توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست این استان شناسایی و دستگیر شدند، افزود: از متخلفان یاد شده ۸۷ قبضه سلاح مجاز شامل ۶۳ قبضه ساچمه زنی، ۱۹ قبضه بادی، ۵ قبضه گلوله زنی و ۱۱ قبضه سلاح غیرمجاز شامل هشت قبضه ساچمه زنی، ۳ قبضه گلوله زنی(سیمینوف) و سایر ادوات شکار و صید کشف و ضبط شد./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار