مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۲۴ خرداد
سگ‌های ولگرد را فوراً کنترل کنید، پیامد‌های تلخ یک «میزبانی موقت»، دولت آینده با چه واقعیت‌هایی در سیاست خارجه روبه‌روست؟، یورش پلیس فرانسه به مقر گروهک تروریستی منافقین در پاریس، صعود نفتی نرخ رشد به قله ۷ ساله، موج انگیزه مهاجرت، چالش فرش‌های سعدآباد تمام نشد؟، پرهیز از چند دستگی در دیپلماسی، ۱۰ سوال از رئیس جمهور آینده و سنگین‌ترین حمله موشکی حزب‌الله از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ 13 June 2024

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۲۴ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که ۱۰ سوال از رئیس جمهور آینده، زمزمه هاا ز تکرار سناریوی ۹۲ در اردوگاه اصلاح طلبان؟، در صورت کناره گیری برخی از نامزد‌های ریاست جمهوری سبد رأی آن‌ها به کدام سو می‌رود؟ و ترسیم دوتصویر پس از انتخابات ۸ تیر در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مرورگر شما از ویدیو پلیر HTML پشتیبانی نمی‌کند :(
 
 

این جارو نیاز هر خونه و ماشینیه | کلیک کن

تخفیف بگیر
 
 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 


امکانات و موقعیت‌های دولتی برای تبلیغات انتخاباتی ممنوع

روزنامه جمهوری اسلامی در تحلیل سیاسی هفته شماره پنج شنبه خود به موضوع انتخابات و مساله حضور اتباع غیرمجاز در ایران پرداخت و نوشت: اعلام اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری چهاردهم و شروع تبلیغات انتخاباتی از روز دوشنبه ۲۱ خرداد، مهم‌ترین رویداد هفته جاری بود. این واقعه البته با سوالات و ابهاماتی نیز همراه شد که مربوط به علت حذف تعدادی از افراد شناخته شده می‌باشد. آن‌ها ضمن اعتراض به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت شده‌اند، ولی معمول اینست که این اعتراضات باعث پیدایش تغییری در نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان نمی‌شود. بنابراین، رقابت انتخاباتی میان همین ۶ نفری است که اسامی آن‌ها اعلام شده است.
نکته قابل تامل اینست که این ۶ نفر همگی در طول دهه‌های گذشته دست‌اندرکار امور مختلف در قوای سه‌گانه بوده‌اند و ابتکار تازه‌ای برای حل مشکلات کشور ندارند. آن‌ها هرچه در چنته داشتند، بکار گرفتند و باید گفت آن‌ها در به وجود آمدن وضعیت کنونی سهیم هستند. این روز‌ها البته در تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری شعار‌های متنوعی شنیده و دیده می‌شود، ولی تجربه نشان داده است که به شعار نمی‌توان اعتماد کرد و باید عملکرد‌ها را دید و اگر معیار، عملکرد افراد باشد، سوال اساسی اینست که این افراد چه ابتکار جدیدی دارند که بتوانند مشکلات کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و سیاست خارجی را برطرف نمایند؟
رعایت قانون به ویژه در بخش استفاده از امکانات و موقعیت‌های دولتی برای تبلیغات انتخاباتی موضوع دیگری است که این هفته مورد بحث محافل سیاسی بود. رئیس قوه قضائیه نیز در این زمینه هشدار داده و خطوط قرمز را گوشزد کرده است با اینحال، تعدادی از اعضاء دولت، فعالانه در ستاد‌های انتخاباتی بعضی از نامزد‌های ریاست جمهوری فعال هستند که کاملاً خلاف قانون است کمااینکه ارسال نامه‌ای با امضای جمعی از وزرا و معاونین رئیس جمهور به شورای نگهبان و درخواست تایید صلاحیت یکی از وزرای کاندیدا شده نیز خلاف رویه و نوعی استفاده از موقعیت دولتی بود. هرچند شورای نگهبان به این درخواست اعتنا نکرد، ولی این اقدام عجیب در کارنامه دولت کنونی و افراد امضاء‌کننده ثبت شد. انتظار اینست که مسئولان در قوای سه‌گانه برای اجرای قانون پیشقدم شوند و عملکرد آن‌ها سرمشق دیگران باشد تا همه چیز براساس قانون به پیش برود و انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نیز در چارچوب قانون برگزار شود.
انتشار اطلاعات نگران‌کننده‌ای درباره نفوذ اتباع افغانستانی در بخش‌های اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و ثبت صوری شرکت در کشورمان که تعدادی از مسئولین با استناد به آمار داده‌اند، این هفته بار دیگر درباره حضور بی‌ضابطه این اتباع موضوع هشداردهنده‌ای بود. متاسفانه مسئولین مربوطه توجهی به این هشدار‌ها نمی‌کنند در حالی که شرایط جامعه نشان می‌دهد تحمل مردم نسبت به این موضوع در حال پایان یافتن است. حضور گروه تروریستی طالبان در راس قدرت سیاسی در افغانستان، این کشور را به کانون تروریسم در منطقه تبدیل کرده و برای ایران نیز یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود. کارنامه این گروه در عمل نکردن به تعهدات نیز همین خطر را گوشزد می‌کند و لذا لازم است مسئولین کشورمان به هشدار‌ها ترتیب اثر جدی بدهند.

 

 

نقد کردن وعده صادق 


هادی محمدی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: عملیات «وعده صادق» اگرچه برای مجازات یک متجاوز و رژیم با سابقه طولانی در ارتکاب جنایت و قتل و اشغالگری انجام گرفت، ولی به دلیل ویژگی‌های این عملیات که بزرگ‌ترین عملیات نظامی موشکی و پهپادی در قبال رژیم مدعی قدرت و حامیان با جایگاه بین المللی انجام گرفت، دارای کارکرد‌هایی در عرصه موازنه قدرت و تجلی اراده و دارا بودن قدرت پاسخ بود. 


این عملیات در مقابل چشم جهانیان نوعی نمایش قدرت بود که ساعت‌ها بسیاری از مردم و کشور‌ها و دولت‌ها آن را مشاهده کردند. سیلی این عملیات و نمایش قدرت قبل از رژیم صهیونیستی به امریکا، انگلیس و فرانسه و ناتو اصابت کرد که فکر می‌کردند با تصدی و مقابله با اقدام ایران، یک سرافکندگی را نصیب ایران می‌کنند. پیروزی این عملیات و گستردگی نتایج آن به تدریج در لابه‌لای گزارش‌های محرمانه در رسانه‌ها منعکس شد، ولی این ارتقای جایگاه و قدرت، باید به عرصه‌های مختلف به آورده‌ای در مولفه‌های گوناگون کشور تبدیل شود. امروز دو پرونده بزرگ در منازعات بین‌المللی باز شده و روز به روز و به دلایل مختلف، منحنی فزاینده‌ای را طی می‌کند و در حال گسترش و استمرار است. همین که وزیر دفاع آلمان به پارلمان کشورش می‌گوید باید برای جنگ آماده شد و غفلت سال‌های گذشته را جبران کرد یا سلسله اقدامات تسلیحاتی و مالی دو سال گذشته از سوی امریکا و کشور‌های اروپایی که به جابه‌جایی و استقرار کلاهک‌های اتمی امریکایی در لهستان رسیده و پاسخ مسکو که آشکارا به واکنش هسته‌ای در پایتخت‌های اروپایی یا شهر‌های امریکایی منجر شده، نشانه روشنی از یک بحران بزرگ بین‌المللی است و هیچ شاخصی نیز وجود ندارد که دلالت بر فروکش کردن آن داشته باشد. همین پدیده بین امریکا و چین در پرونده تایوان، یک مسیر فزاینده از تنش را در سال‌های گذشته طی کرده و رویکرد‌های محتاطانه، ولی برنامه‌ریزی شده چینی‌ها، به اجرای هشدار‌های نظامی و مانور‌های نظامی گسترده رسیده و نگرانی چینی‌ها از گسترش آتش منازعه و جنگ در جنوب شرق آسیاست و نشانه آن هم در استقرار موشک‌های تهاجمی امریکا و غربی در فیلیپین و متحدان امریکایی در پیرامون چین است. 


روسیه و چین در سطوحی متفاوت از دو منظر به ایران نیاز دارند. روس‌ها هم به برخی تسلیحات ایرانی و کارکرد‌های کارآمد در موازنه قدرت و تسلیحات نیاز دارند و به جهت یارگیری منطقه‌ای و بین‌المللی، به همراهی ایران برای یک نظام چندقطبی نیازمند هستند. در عناوینی خلاصه شده و در یک دیپلماسی محرمانه و خاموش، باید به نیاز‌های روسیه در حوزه کالا‌های عمومی یا خاص و مسیر‌های کریدوری در بازرگانی و تجارت و با چینی‌ها در مزیت‌های ژئوپلیتیکی به مسیر‌های کریدوری «زمین‌پایه» و موضوعات دیگری که امتیاز ویژه آن در اختیار ایران است، پرداخت. بدیهی است که این دو قدرت بین‌المللی برای نقش ایران و مزیت‌های ویژه ایران، آمادگی دارند تا سطح پرامتیازی از روابط و تبادل امکانات و تجارت و بازرگانی و تکنولوژی را شکل دهند. 

 

فساد ارزی و بر باد رفتن اخلاق


محمد‌صادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: آتش مبارزه با فساد در این چند سال تازه سپری‌شده فروکش کرده است. در این سال‌ها هیچ پادشاه فسادکاری در بازار سکه، ارز، قیر و پتروشیمی شناسایی نشد جز شاه چای که آن هم به جایی نرسیده است. آیا در این سال‌ها فساد رخ نداده است؟ واقعیت این است که تخصیص ارز به قیمت زیر بازار آزاد در این سال‌ها شاید کوه‌پیکرترین فساد‌ها بوده که زیر سایه قانون و مقررات و خواست دولت‌ها رخ داده و از چشم‌ها دور مانده است. این روز‌ها می‌خوانیم و می‌شنویم میلیارد‌ها دلار در سال سپری شده به واردات خودرو‌های چینی داده شده که گیرندگان آن نیز آشکارند و با صدای بلند می‌گویند دلار نیمایی برای واردات گرفته‌اند که هر دلار آن با بازار آزاد تفاوت معنی‌داری دارد و این یک فساد بزرگ به میزان ۳/۲ میلیارد دلار برای سه خودروساز بوده است. باز هم در این روز‌ها می‌خوانیم که قرار است قیمت فروش موبایل‌های وارداتی واردکنندگان موبایل که آن‌ها نیز با دلار نیمایی در این بازار بوده و هستند بررسی شود که آیا با همین قیمت موبایل فروخته‌اند یا با دلار آزاد. این فسادکاری‌ها در جایی رخ می‌دهد که تهیدستان در این بازار‌ها نسبت به پردرآمد‌ها حضور کمتری دارند، اما در بازار کالا‌های اساسی و نیز نهاده‌های دامی و دارو و تجهیزات پزشکی که میلیارد‌ها دلار ارز ترجیحی گرفته‌اند وضعیت پیچیده‌تر بوده و هست.
همه این فساد‌هایی که در همین سال‌ها کشف شده‌اند یک سرش به بازار ارز برمی‌گردد و اینکه کدام آدم و کدام گروه و کدام سازمان و شرکت به دلار‌های ارزان دست یافتند. پیامد‌های این رانت‌خواری و فساد بزرگ در ایران نابودی چیزی به اسم اخلاق و آدمیت بوده و هست. وجود رانت بزرگ در بازار ارز راه‌ها را به این‌سو کشانده است که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌خواهد وارد این جاده شود و از خوان نعمت فساد بهره ببرد. فساد ارزی نابرابری را در اندازه‌های ناشناس و بزرگ در ایران برپا و خیمه‌های بلند خشم و نفرت را در کشور برقرار کرده است. فساد ارزی نهاد اخلاق انسانی را نابود کرده است.
حالا و در آستانه انتخابات چهاردهم هرکس می‌خواهد از شهروندان رای بگیرد باید قول شرف دهد این بساط را برچیند و ایران و ایرانیان را از سقوط نجات دهد. بدانید اگر فساد ارزی بماند هیچ چیز در این سرزمین سر جای خودش نمی‌ماند. آدمیت، شهامت، غرور، جوانمردی، راستی و درستی و دوستی با دیگران همه و همه زیر پای فساد ارزی قربانی می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار