تفاهم نامه مراودات ورزشی بین دو استان همجوار واسط در شرق عراق واستان ایلام در جریان نشست و گفت وگو روز سه شنبه عباس مایح نماینده استان واسط و رئیس کمیسیون ورزش و جوانان پارلمان عراق با بهروز حیدر زاده مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام توسط طرفین امضا شد.
کد خبر: ۲۷۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 17 August 2016
به گزارش تابناک ایلام؛تفاهم نامه مراودات ورزشی بین دو استان همجوار واسط در شرق عراق واستان ایلام در جریان نشست و گفت وگو روز سه شنبه عباس مایح نماینده استان واسط و رئیس کمیسیون ورزش و جوانان پارلمان عراق با بهروز حیدر زاده مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام توسط طرفین امضا شد.

طرفین دراین نشست ابراز امیدواری کردند که این تفاهم نامه زمینه ساز موافقت نامه ها وهمکاری های عملی هیات های ورزشی استان های ایلام و واسط شود.

نماینده استان واسط و رئیس کمیسیون ورزش و جوانان پارلمان عراق در این نشست با تکیه بر مجاورت جغرافیایی و اجتماعی و فرهنگی ایلام و واسط ابراز امیدواری کرد: همکاری دو جانبه برای توسعه ورزش در استان واسط صورت گیرد و بتوانند از ظرفیت های ورزشی و نیز توان داواران و مربیان ایرانی بهره مند شوند.

عباس مایح گفت: متاثر از شرایط و مشکلات امنیتی حاکم بر عراق، ورزش این کشور نیز دچار کاستی و نیازمند همکاری به خصوص در زمینه آموزش و آماده سازی و استفاده از توان مربیان و داوران و امکانات ورزشی موجود در استان ایلام است .

وی با تصریح بر اینکه ارتباط نزدیک مرزی و حتی ارتباط فامیلی اهالی واسط و ایلام می طلبد که روابط ورزشی این دو استان محکم و ناگسستنی شود تاکید کرد: باید برای انسجام تقویت بخش ورزشی از طریق تبادل اطلاعات و تجربه ها تلاش شود.

مایح یادآور شد: استان واسط دارای ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری است و از سرمایه گذاری در این بخش استقبال می کند و با در اختیار قرار دادن زمین رایگان به مدت چندین سال و در صورت وارد کردن تجهیزات بدون پرداخت تعرفه گمرکی و بدون ارجاع به مرکز می توانند بهره مند شوند.

وی با ذکر اینکه استان واسط مایل است زیر ساخت ها و استعدادهای موجود در رشته های مختلف ورزشی استان ایلام به صورت عملی وارد عراق شود تصریح کرد : انتظار می رود که برادران و ورزشکاران استان ایلام هر طرح و برنامه ای که مناسب می دانند برای شروع و تقویت همکاری ارائه کنند.

مدیر کل ورزش وجوانان استان ایلام نیز دراین دیدار تصریح کرد: این تفاهم نامه بالقوه می تواند زمینه تحقق طیف وسیعی از همکاری های ورزشی از انجام مسابقه های دو و چند طرفه تا برگزاری اردوی اماده سازی تیم های ورزشی را در بر گیرد.

بهروز حیدر زاده گفت: امکانات مناسب ورزشی استان ایلام زمینه مناسبی برای برگزاری اردوهای مختلف ورزشی تیم ها و رشته های مختلف کشسور عراق به طور عام و ورزشکان استان همجوار واسط به طور ویژه مهیا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: تجربه موفق تیم وزنه برداری عراق که چندی پیش برای شرکت در رقابت های اسیایی یک اردو چند ماه تمرینی و اماده سازی در ایلام سپری کرد که نتایج مناسبی نیز حاصل ان بود می تواند به عنوان الگویی برای همکاری دراین خصوص مورد توجه قرار گیرد.

وی با ذکر موقعیت جغرافیایی و راهبردی ایلام و استان واسط عراق و نیز اشتراک های فرهنگی و اجتماعی اهالی دو استان ، جاذبه های گردشگری طبیعی ایلام را مکمل و مقوم مکاری دو استان درحوزه توریسم ورزشی عنوان کرد. مدیر کل ورزش وجوانان استان ایلام همچنین خواستار برنامه ریزی طرفین برای برگزاری رقابت درحوزه ورزش ها بومی و بازی های محلی به عنوان زمینه ای برای همکاری فرهنگی - ورزشی شد و گفت: به یقین این نوع مسابقه ها با استقبال اهالی استان های واسط و ایلام همراه خواهد شد.

وی از وزنه برداری، کشتی، تیراندازی، جودو، بدمینتون، فوتبال، فوتسال، بوکس، بدنسازی و ورزش های رزمی به عنوان شاخص ترین و موفق ترین زمینه های فعالیت فهرمانی ورزشی در استان ایلام نام برد وگفت : دراین رشته تجارب و توان مناسبی تبادل و بهره مندی طرفین وجود دارد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام یاد اوری کرد: در صورت برگزاری مسابقات بین این دو استان تمام هزینه های اسکان، سالن، ایاب و ذهاب و تغذیه به صورت رایگان در اختیار ورزشکاران و هیات اعزامی قرار می گیردو در صورت انجام مسابقه های ورزشی در قالب فعالیت بخش خصوصی باز نیمی از هزینه ها توسط این اداره کل پرداخت می شود.

استان واسط یا حدود یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در شرق و در مرز این کشور با ایران و درجوار استان ایلام قرار دارد.

افزون بر همجواری جغرافیایی ، طیفی از اشتراک های فرهنگی ، مذهبی ، اجتماعی و پیوند های فامیلی زمینه ساز تمایل اهالی واسط وایلام در دو کشور ایران و عراق به همکاری و ارتباط در حوزه های مختلف شده است. /ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار