به منظور گرامیداشت یاد و خاطره محمد رحیم خان کرد از مفاخر ارزشمند کرد فیلی، همایش منطقه ای با محور استان های غربی طی اسفند ماه سال جاری در شهرستان آبدانان برگزار می شود.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 02 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، به منظور گرامیداشت یاد و خاطره محمد رحیم خان کرد از مفاخر ارزشمند کرد فیلی، همایش منطقه ای با محور استان های غربی طی اسفند ماه سال جاری در شهرستان آبدانان برگزار می شود.

نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبدانان صبح دوشنبه با حضور امام جمعه و فرماندار آبدانان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و جمعی از مسئولان محلی در فرمانداری آبدانان برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبدانان با اشاره به اخذ مجوز برگزاری این همایش منطقه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: به منظور پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره مفاخر این دیار، همایشی به منظور آشنایی مردم با آثار ارزشمند این ادیب و شاعر توانای شهرستان آبدانان در اسفندماه سال جاری با حضور استان های همجوار در این شهرستان برگزار می شود.

محمدعلی نیاکان افزود: محمد رحیم خان کرد آبدانانی یکی از شاعران توانمند، ادیب و عارفی گرانقدر بوده که در دوره زندیه به عنوان نماینده مردم این منطقه بوده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در استان ایلام نسبت دیگر استان های کشور، به مشاهیر و مفاخر توجه نشده که با برگزاری چنین همایش هایی می توان تاریخ گذشته این دیار را به مردم منطقه و کشور شناساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه برگزاری چننی همایش هایی در استان ایلام نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان است، تصریح کرد: در نشست های تخصصی که با حضور کارشناسان و مجریان این همایش خواهیم گرفت در خصوص نحوه برگزاری این همایش بحث و تبادل نظر می شود.

محمد دامیار کارشناس مردم شناسی به خبرنگار مهر گفت: در دوره زندیه و در حدود ۳۰۰ سال پیش، صفحه قلم علیخانی شامل طایفه های تشمال، ناصرعالی، زرگوش، ماسپی، کایدخورده و کولیوند منطقه آبدانان بوده که علیخان یکی از والیان پشت کوه بوده و شاعر توانمند و ادیب فرهیخته محمدرحیم خان کرد آبدانانی به عنوان نماینده مردم این منطقه در آن دوران می زیسته و یکی از شاعران معروف این منطقه به شمار رفته است که هم اکنون در برخی مدارس کرد فیلی کشور عراق، اشعار و آثار وی تدریس می شود.

شهرستان آبدانان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مرکز استان ایلام و دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت است./پ

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
لر آبدانانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
ما آبدانانیها لر هستیم و اجازه برگزاری این مراسم رو نمیدیم هرکس هم کرده گم شه بره کردستان
کرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
نه فقط آبدانان بلکه تمام لرها هم کرد هستند سوادت و معرفتت هم بیش از این نیست که از کلمه ی گم شو استفاده می کنید تاریخ سند گویایی است کسی که با واقعیات تاریخی در بیفتد خوار خواهد شد لر = کر
ایلامی
|
-
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
کسی که به راحتی به دیگران مخصوصا یک ایل بزرگ و مردمان نجیب اش گم شو می گوید اگر قدرت نظامی داشت ژینوساید و قتل عام به راه می انداخت حالا که این کار از دست اش بر نمی آید میخواهد به ژینوساید فرهنگی دست بزند ما مرد کرد و لر یکی هستیم و همه ایرانی نمیگویم بمیرد چون آرزوی مردن هیچ کسی را ندارم خدایا جاهلان را هدایت کن
کرد آبدانانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
همایش جالبی بود.آبدانان شهریه که اکثریتش کردن.اینو همه کسانیکه یه گذری به آبدانان داشتن می دونن...تعجبم از بعضیاست که اینو می دونن ولی خودشون به اون راه می زنن و با گفتن این جمله که ما آبدانانی ها لر هستیم!!!سعی در این دارن که یه اقلیتو اکثریت نشون بدن!!!نتیجه ی به بن بست رسیدن و دروغ گویی هم متاسفانه میشه توهین کردن...
اون آقایی که خودتو آبدانانی جا زدی و از خودت حرف در میاری و مثلا برای دیگرات تایین تکلیف می کنی!!!
اینو بدون که ما آبدانانی ها اکثرا کرد هستیم و به کردبودن خودمون هم افتخار می کنیم...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار