کد خبر: ۱۱۷۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹ 03 July 2024

وقتی صحبت از سفر و گردشگری در داخل کشور باشد، ذهن‌ها بی‌اختیار به سمت شهر‌های شمالی کشور ‌می‌روند. اما بد نیست بدانید که در دامنه رشته کوه‌های زاگرس، شهر‌های زیبایی با آب و هوای مناسب وجود دارد که ایلام، یکی از زیباترین آنهاست. شهری که به واسطه قرار‌گیری در بین کوه‌های زاگرس و جنگل‌های سرسبز این منطقه، آن را با نام عروس زاگرس می‌شناسیم. شهری که به لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار غنی بوده و جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوعی دارد. در این مطلب قرار است تا ضمن معرفی شهر ایلام به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در غرب کشور، مروری بر اماکن دیدنی این استان داشته باشیم.

 

ایلام، عروس زاگرس: سفری به سرزمین کوه‌ها و جنگل‌ها

آشنایی با شهر ایلام

ایلام یک شهر کوهستانی و مرتفع با طبیعت سرسبز در دل رشته‌های کوه‌های البرز است. این شهر مرکز استان ایلام بوده و به خاطر داشتن آب و هوایی تازه و بکر، جزء یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود. ایلام به لحاظ جغرافیایی یک شهر غربی بوده و جمعیتی بالغ بر ۱۹۵ هزار نفر دارد. بنای این شهر بر روی بقایای تمدن بزرگ و نامی ساسانیان قرار دارد و به همین خاطر یک شهر جذاب برای علاقمندان به آثار تاریخی محسوب می‌شود. شهری که مردمان بومی آن به زبان شیرین کردی صحبت می‌کنند و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند.

واژه ایلام در لغت نامه‌های معتبر فارسی، به معنی طعام عروسی ساختن و عروسی گرفتن است. شاید به همین خاطر است که به این شهر، عروس زاگرس می‌گویند. جدای از این موضوع، بحث تاریخی بودن شهر ایلام و ارتباط آن با یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های ایران با نام «عیلام» است که به دوران قبل از میلاد مربوط می‌شود. جالب است بدانید که تمدن ایلام، یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین تمدن‌های انسانی در سطح جهان است. این موضوع را می‌توان از وجود آثار باستانی متعددی که در این استان وجود دارد نیز، تشخیص داد. این همه زیبایی و ویژگی مثبت به همراه سوغاتی‌های خوشمزه این دیار، ایلام را تبدیل به شهری دیدنی برای مسافرت می‌کند. شهری مرزی که شاید بیشتر مردم آن را به خاطر داشتن مرز مهران و رفتن برای زیارت کربلا بشناسند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایلام

ایلام یکی از قدیمی‌ترین استان‌های کردنشین در ایران است. مردمان کرد نیز لباس سنتی مخصوص به خود دارند که معمولاً در مراسمات خاص مانند عروسی آن را می‌پوشند. زیبایی مراسمات عروسی مردمان این منطقه را باید از نزدیک دید و با نوای دلنشین موسیقی‌های محلی این دیار، روح را جلایی دوباره داد. دهل زنی و سوارکاری با اسب، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این مراسم محلی است. مراسم سوگواری بومیان این منطقه نیز خاص بوده و به آن «چمر» می‌گویند.

ایلام، عروس زاگرس: سفری به سرزمین کوه‌ها و جنگل‌ها

آب و هوای استان ایلام

ایلام یک شهر کوهستانی محسوب می‌شود و آب و هوایی بکر و تازه دارد. اما آب و هوای این شهر در هر کدام از چهار فصل سال متفاوت بوده و انتخاب زمان مسافرت بستگی به نظر شخصی شما دارد. پس بهتره که قبل از رزرو بلیط اتوبوس تهران ایلام، مشخص کنید که کدام شرایط آب و هوایی را مناسب سفر می‌دانید. دوستانی که تجربه سفر به ایلام را دارند، ماه‌های تیر و مرداد را گرمترین روز‌های این شهر، و دی و بهمن را سردترین آن می‌دانند. ولی در کل این شهر آب و هوایی معتدل داشته و دمای آن بین ۱۳ تا ۴۱ درجه سانتی گراد متغیر است.

سوغات و صنایع دستی ایلام

اول از همه باید به فکر خرید شیرینی‌های خوشمزه این شهر باشید. چون طعم و عطر این شیرینی‌ها به دل نشسته و مطمئناً شما را متقاعد خواهد کرد تا برای چند روزی هم که شده، قید رژیم غذایی را بزنید. در کنار شیرینی، می‌توان دیگر سوغاتی‌های خوراکی این شهر مانند برنج عنبر بو، بژی برساق، ترخینه و شله کینه را هم امتحان کرد. اگر هم به دنبال یک سوغاتی غیرخوراکی از ایلام هستید، گلیم‌های نقش برجسته این شهر می‌تواند جالب باشد.

جا‌های دیدنی ایلام

بیشتر مسافران قبل از خرید بلیط هواپیما تهران ایلام، برایشان سؤال است که معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان کدام است. چون بهرحال قرار نیست که تمام مدت زمان سفر شما به ایلام، صرف خوابیدن در هتل و سرو غذا در رستوران‌های این شهر شود. پس باید یک آشنایی مختصری با برخی از جا‌های دیدنی این شهر داشته باشیم. چند نمونه معروف از این اماکن دیدنی ایلام را در ادامه آورده‌ایم:

ایلام، عروس زاگرس: سفری به سرزمین کوه‌ها و جنگل‌ها

۱ - تنگه کافرین

در فاصله ۸۰ کیلومتری از شهر ایلام، تنگه‌ای زیبا به طول دو کیلومتر وجود دارد. این تنگه جزء جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان است که مسافران می‌توانند این مسیر زیبا را با قایق سواری طی کنند. در نزدیکی تنگه نیز یک زیارتگاه به نام جابر و برکه آب زمزم نیز قرار دارد. پس با رفتن به این منطقه گردشگری، همزمان از چند نقطه دیدنی این استان بازدید کرده‌اید. این تنگه در مسیر جاده دره شهر به ایلام قرار دارد.

۲ - شهر تاریخی ماداکتو

ماداکتو نام دومین پایتخت ایلامیان بوده است که البته به خاطر زلزله ویران‌کننده سال ۳۲۵ هجری شمسی، بخش‌های زیادی از آن ویران شد. با این وجود هنوز بقایای این شهر تاریخی جاذبه‌های زیادی برای علاقمندان به آثار باستانی دارد. برج‌های نگهبانی و دیگر بخش‌های این جاذبه گردشگری، می‌تواند برای ساعت‌های طولانی نظر گردشگران را به خود جلب کند. شهر ماداکتو در شهرستان دره شهر از استان ایلام قرار دارد و از سال ۱۳۱۰ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

۳ - آبشار گچان و غار زینگان

برای علاقمندان به جاذبه‌های طبیعی در استان ایلام، هیچ جایی بهتر از آبشار گچان و غاز زینگان نیست. آبشار گچان در ۱۵ کیلومتری شمال شرق ایلام قرار دارد که اطراف آن پر از درختان بلوط و گردو است. اما برای بازدید از غار زینگان، باید به بخش جنوب غربی این استان و شهر مهران بروید. در مسیر یک کیلومتری این غار در دل کوه‌های زاگرس، با قندیل‌ها و دهلیز‌های بسیار زیبایی مواجه خواهید شد.

روش‌های مسافرت به ایلام

حالا که چمدان را بسته و عازم سفر به ایلام هستید، یک سؤال مهم وجود دارد که آن هم روش‌های مسافرت به این استان است. به طور کلی دو روش زمینی و هوایی برای سفر به ایلام وجود دارد. روش زمینی باید از طریق خودرو شخصی و یا اتوبوس انجام شود. اگر قرار به سفر با خودروی شخصی دارید، بهتر است که ابتدا خود را به کرمانشاه رسانده و از آنجا به ایلام بروید. یا اینکه با مراجعه به سایت‌های رزرو بلیط، خرید بلیط اتوبوس تهران ایلام را به صورت آنلاین انجام دهید. هزینه‌های مسافرت شما در این روش، به مراتب کمتر از مسیر هوایی خواهد بود.

روش دیگر و صد البته گرانتر، سفر با هواپیما است. مستربلیط این کار را هم برای شما آسان کرده و به راحتی می‌توانید بلیط هواپیمای تهران ایلام را برای روز مدنظر خود رزرو کنید. مدت زمان مسافرت شما در این روش بسیار کوتاه‌تر شده و در عرض یک ساعت می‌توانید خود را به ایلام برسانید. این یعنی کلی زمان اضافی برای بازدید از جا‌های دیدنی شهر ایلام و دیگر شهر‌های این استان غربی از کشور دارید. چون به هرحال سفر به دیاری که ملقب به عروس زاگرس است، زیبایی‌های خاص خود را دارد.

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار