براساس ارزیابی آخرین داده های قابل استناد از مراجع رسمی و معتبر نظر سنجی با خطای کمتر از پنج درصد ، تا لحظه درج این مطلب همچنان نزدیک به ۵۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات مشارکت خواهند کرد ، براین اساس چیزی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد به طور قطع در انتخابات مشارکت نکرده و با همین میزان نیز برای شرکت در انتخابات تردید دارند.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲ 26 June 2024

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ::با پایان مناظرات نامزدهای انتخاباتی ،کمتر از ۴۸ ساعت تا آغاز بزرگترین ماراتن سیاسی کشور ، زمان باقی مانده است .

تا امروز آنچه را که در صحنه تبلیغات انتخاباتی نامزدها در قالب گفتگوها ،میزگردها ،تبلیغات رسانه ای و کمپین های انتخاباتی شاهد بوده ایم ، تمرکز و تلاش آنان برای گسیل آرای خاموش و خاکستری جامعه به سبد آرایشان بوده است .

چرا که از همان روزهای آغازین فعالیت انتخاباتی ،جبهه گیری سیاسی نامزدها شامل دو طیف سیاسی جریان انقلاب ( اصولگرایان ) و اصلاح طلبان تشکیل و فعالیت های انتخاباتی با میدان داری هواداران سیاسی با هدف ترغیب و جلب آرای مرددین و قشر خاکستری صورت پذیرفته است.

براساس ارزیابی آخرین داده های قابل استناد از مراجع رسمی و معتبر نظر سنجی با خطای کمتر از پنج درصد ، تا لحظه درج این مطلب همچنان نزدیک به ۵۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات مشارکت خواهند کرد ، براین اساس چیزی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد به طور قطع در انتخابات مشارکت نکرده و با همین میزان نیز برای شرکت در انتخابات تردید دارند

از اینرو با آنالیز میزان واجدین شرایط باید گفت تا این لحظه رقمی نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در انتخابات مشارکت خواهند کرد که سهم دو جریان سیاسی کشور با رقابتی نزدیک در بین نامزدهای دو جریان فکری کشور تقسیم شده که البته بر اساس تجربیات انتخابات ادوار گذشته سهم جریان اصلاحات قدری افزون تر از رقیب سنتی خود یعنی اصولگرایان خواهد بود.

از آنجاییکه جریان اصولگرایان تا این لحظه با ترکیب ۵ در مقابل ۱ در عرصه رقابت حضور دارند، بنابراین آرای اصولگرایی به ترتسب میزان استقبال هواداران هر نامزد به ترتیب بین سعید جلیلی ،محمدباقر قالیباف و با میزان کمتری بین آقایان قاضی زاده هاشمی ، زاکانی و پورمحمدی تقسیم خواهد شد.

به معنای شفاف تر از میزان ۱۴ تا ۱۵ میلیون رای اصولگرایان ؛

 قاضی زاده هاشمی ،زاکانی و پورمحمدی تقریبا چیزی نزدیک به ۲تا ۳ میلیون ، سعید جلیلی ۷تا۸ و محمد باقر قالیباف ۴تا۵ میلیون رای را به خود اختصاص خواهند داد.

اما در سوی دیگر بدلیل تک نامزد بودن اصلاح طلبان ، تمامی آرای آنان یعنی چیزی نزدیک به ۱۵ تا ۱۵ میلیون رای در سبد مسعود پزشکیان خواهد نشست

اگر تا روز قبل از برگزاری انتخابات اجماعی در بین نامزدهای جریان انقلاب شکل نگیرد ، ولو با انصراف قاضی زاده هاشمی و زاکانی ،تغییر قابل اتکایی در وضعیت انتخاباتی آنان صورت نخواهد گرفت را که سرنوشت این جریان به تصمیم قالیباف و جلیلی گره بسته است! با استمرار این وضعیت ، پرونده رقابت به نفع اصلاح طلبان بسته خواهد شد

حال اگر بنا را بر اجماع حول جلیلی و قالیباف بگذاریم سه وضعیت را برای پایان این ماراتن متصوریم ؛

وضعیت اول ؛ کناره گیری جلیلی ؛ با کناره گیری جلیلی ،با توجه به جنس هواداران ایشان ، رقمی نزدیک به ۷۰ درصد از آرا به سبد قالیباف ریخته خواهد شد و در این صورت ،انتخابات باحضور قالیباف و پزشکیان به دور دوم کشیده خواهد شد.

وضعیت دوم ؛ کناره گیری قالیباف ؛ با کناره گیری محمد باقر قالیباف از صحنه رقابت ها ،چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از آرای وی شامل اصولگرایان معتدل و مخالفین جلیلی به سبد پزشکیان ریخته خواهد شد و در این حالت با افزایش آرای جلیلی باز هم انتخابات با حضور جلیلی و پزشکیان به دور دوم کشانیده خواهد شد.

وضعیت سوم ، افزایش مشارکت و پای کار آمدن مرددین ؛ همانگونه که پیش تر هم بدان اشاره شد ، تا این لحظه هواداران سیاسی دو جریان سیاسی به صحنه کارزار ورود کرده و از آنجاییکه نگاه هواداران اصولگرایی تکلیف محورانه است ،پس نباید آرای چشمگیری را در بین مرددین برای آنان انتظار داشت .

بنابراین به هراندازه که یخ تردید مرددین آب شود ، به همان اندازه بر سبد آرای اصلاح طلبان افزوده خواهد شد

حتی در بدترین حالت جریان اصلاحات بالای ۷۰ درصد آرای مرددین را به خود اختصاص داده است ، یعنی با ورود نیمی از آنان به پای صندوق های رای، تقریبا چیزی نزدیک به ۵میلیون به آرای پزشکیان افزوده خواهد شد .

از اینرو باید گفت حتی با اجماع بین اصولگرایان، صرفنظر از اینکه جلیلی باشد یا قالیباف ، در صورت افزایش مشارکت به بالای ۵۸ درصد ، پزشکیان در دور اول پیروز انتخابات خواهد بود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار