معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی:
معاون امور مجلس، استان ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: انحلال این سازمان در دولت گذشته بر خلاف موازین قانونی صورت گرفت و اقدامی غیر قانونی بود.
کد خبر: ۵۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵ 24 June 2015
علیرضا صالح عصر سه شنبه در آیین معارفه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام اظهار کرد: انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 86 اقدامی غیر منطقی و کارشناسی نشده بود و مهم تر اینکه از لحاظ قانونی نیز دارای اشکال اساسی بود.

وی افزود: این سازمان بر اساس مصوبه سال 59 شورای عالی انقلاب در استان ها تشکیل شده بود و تغییر ماهیت هم باید با طی روال قانونی انجام می شد در حالیکه رویه قانونی تغییر ماهیت آن اجرا نشد.

صالح با اشاره به تصمیم جدی رییس جمهوری دولت تدبیر و امید مبنی بر احیای این سازمان گفت: مبنای عمل این دولت اجرای تصمیم ها بر اساس روال قانونی است بنابراین دولت بسترها و ساز و کارهای قانونی آن را از طریق مجلس انجام داد و در تاریخ 27 اسفند سال 93 دکتر روحانی این قانون (احیای سازمان مدیریت) را ابلاغ و از تاریخ 12 فروردین امسال لازم الاجرا شد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی به تبعات انحلال این سازمان در سال 86 اشاره کرد و یادآور شد: سال 1384 تعداد طرح های تملک دارایی های سرمایه ای کشور یک هزار و 300 طرح بود که برای اجرای آنها 60 هزار میلیارد تومان اعتبار و پنج سال نیاز بود در حالیکه تعداد طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در پایان سال 91 به 2 هزار و 900 طرح رسید که اعتبار مورد نیاز برای اجرای آنها نیازمند 400 هزار میلیارد تومان و زمان برای تکمیل آنها هم 18،5 سال است.

صالح ادامه داد: تعداد طرح های تملک دارایی های سرمایه ای در استان ها سال 84 حدود 15 هزار پروژه با اعتبار مورد نیاز 20 هزار میلیارد تومان بود که این مقدار در پایان سال 91 به 75 هزار پروژه با اعتبار مورد نیاز 100 هزار میلیارد تومان رسید.

وی تاکید کرد: با شروع کار دولت یازدهم رییس جمهوری همواره تاکید کرده اند هیچ پروژه جدیدی کلنگ زنی نشود بنابراین تکمیل طرح های نیمه تمام در اولویت برنامه های دولت قرار گرفت.

معاون امور استان های سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: دولت با وجود محدودیت های مالی در 2 سال گذشته تمام تلاش خود را بکار بسته تا منابع مالی اجرای طرح ها را تامین کند این وضعیت در شرایطی است که قیمت نفت از 118 دلار سال 90 به کمتر از 40 دلار در سال 93 رسید ولی دولت یازدهم تامین اعتبار سفرهای مقام معظم رهبری و هیات دولت را در اولویت کاری خود قرار داد.

صالح گفت: بیش از 95 درصد از یک هزار و 700 طرح نیمه تمام حال حاضر کشور در نتیجه سفرهای رییس جمهوری و وزیران دولت گذشته ایجاد شده در حالیکه منابع مورد مورد نیاز آنها تامین نشده بود.

وی اظهار کرد: در طول سال های 84 تا 92 بیش از 800 میلیارد دلار درآمد نفتی و 200 هزار میلیارد تومان نیز از محل فروش شرکت های دولتی نصیب کشور شد ولی ماحصل این درآمدهای کم سابقه نرخ رشد منفی پنج درصد ناخالص داخلی در پایان سال 91 بود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی یادآور شد: دولت یازدهم در سال گذشته اتمام طرح های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی را در اولویت برنامه های خود قرار داد و در این راستا 246 طرح به سرانجام رسید و 32 هزار میلیارد تومان نیز به بخش تملک دارایی های سرمایه ای اختصاص یافت.

صالح اظهار کرد: انضباط مالی مهم ترین رویکرد این سازمان در دولت تدبیر و امید است و این رویه را در سال های 94 و 95 ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی پس از احیا در چهار حوزه با سازمان قبلی که سال 86 منحل شد تفاوت دارد که استفاده از نیروهای کارآمد و متخصص، تشکیل مجمع مشورتی صاحب نظران و نخبگان، راه اندازی مرکز پژوهش های توسعه ای و آینده نگری به جای مرکز آموزش مدیریت دولتی سابق و ایجاد ستاد نظارت در داخل مجموعه برای بررسی دقیق طرح های ملی و استانی از جمله شاخص ترین تفاوت های این سازمان با نهاد قبلی است.

در پایان این نشست سید اسکندر صیدایی گل سفیدی به عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام معرفی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار