کنترل استرس نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی _ عروقی اثرگذار است. استرس منجر به تولید هورمون‌هایی می‌شود که ضربان قلب، فشار خون و قابلیت تحریک قلب را افزایش می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۶۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰ 23 May 2024

بیماری‌های قلبی_عروقی، اولین عامل مرگ در جهان به حساب می‌آید و تغذیه در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

به گزارش ایسنا، آترواسکلروز، پرفشاری خون، بیماری ایسکمی قلبی، بیماری عروق محیطی و نارسایی قلبی جزو بیماری‌های قلبی_عروقی به حساب می‌آیند. افراد بالای دو سال به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی باید «سبک زندگی مناسب» و «رژیم غذایی سالم» داشته باشند. 

رژیم غذایی «مدیترانه‌ای» برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی_عروقی توصیه می‌شود. افزایش مصرف تعداد میوه و سبزیجات با تأکید بر سبزیجات ریشه‌ای و سبز و غلات سبوس‌دار از ویژگی‌های این رژیم به حساب می‌آید.

همچنین مصرف ماهی‌های چرب (سرشار از امگا۳)، مصرف کمتر گوشت قرمز و تأکید بر گوشت بدون چربی، کاهش مصرف لبنیات پرچرب، مصرف زیاد آجیل و حبوبات، استفاده از روغن زیتون، کانولا، گردو یا مارگارین مخلوط با روغن کلزا یا روغن بذر کتان توصیه می‌شود.

به طور کلی، این الگوی غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، محصولات لبنی کم چرب، غلات سبوس‌دار، ماهی، آجیل، بادام زمینی و حاوی مقادیر کم پروتئین حیوانی و قند است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی پرچرب مانند گوشت و لبنیات پرچرب ضروری است. دریافت فیبر و آنتی‌اکسیدان نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ میوه‌ها، سبزیجات،حبوبات و غلات کامل منابع عمده فیبر هستند.

کنترل استرس نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی _ عروقی اثرگذار است. استرس منجر به تولید هورمون‌هایی می‌شود که ضربان قلب، فشار خون و قابلیت تحریک قلب را افزایش می‌دهند.

همچنین دیابت نیز در ابتلا به بیماری‌های قلبی _ عروقی نقش دارد و یک عامل خطر مستقل برای بیماری‌هایی از این دست به حساب می‌آید. انواع دیابت، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

کنترل وزن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی _ عروقی نقش دارد. به عبارت دیگر، چاقی با ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد و حتی کاهش وزن اندک می‌تواند در کنترل این بیماری‌ها مؤثر باشد.

محدودیت مصرف نمک و پیشگیری از کمبود ویتامین D ضروری است. به منظور پیشگیری از کمبود ویتامین D، مصرف یک پرل ۵۰هزار واحدی ویتامین دی به صورت ماهانه توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار