رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام گفت: در گذشته‌های تاریخی، استان ایلام زادگاه تولید زعفران بوده است و هم اکنون نیز زعفران تولیدی استان باارزش‌تر از زعفران دیگر نقاط کشور است.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰ 10 June 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر علی نجفی‌فر اظهار کرد: عملکرد زعفران کشت شده ما در شهرستان‌های سیروان و چرداول بسیار بالا و از نظر ارزش از زعفران دیگر استان‌ها بارزش‌تر است.

وی افزود: در زمین‌هایی که شیب وجود دارد اما شدید نیست،‌ کشت زعفران می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی به‌جای کشت گندم و جو باشد که هم اکنون در سطوح شیب‌دار و کوهپایه کشت می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام عنوان کرد: در این سطوح شیب‌دار توسعه باغات و کشت گیاهان دارویی و یا گل محمدی بازدهی بسیار بهتر و درآمد بیشتری برای بهره‌بردار دارد.

نجفی‌فر با بیان اینکه از مجموع ۳۴۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان، ۲۶۰ هزار هکتار به زراعت اختصاص یافته است گفت: از این میزان ۱۰۰ هکتار آبی و مابقی به‌صورت دیم کشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمین‌های دیم مناطق شمالی استان اغلب سطوح شیب‌دار و کوهپایه‌ای هستند و کم‌بازده و فاقد توان برای زراعت محسوب می‌شوند، اما بر اساس رسم و عادت گذشتگان، توسط بهره‌برداران به کشت گندم و جو و برخی حبوبات اختصاص پیدا می‌کنند در حالی که یا باید آن‌ها را جزء مراتع به حساب بیاوریم که مسایل اقتصادی و اجتماعی این امکان را از ما سلب کرده است یا باید به سمت استفاده بهینه‌تر از این زمین‌ها برویم./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار