مرور روزنامه‌های شنبه ۱۹ خرداد
توصیه‌های یک دقیقه‌ای برای شورای نگهبان، بررسی سکوت قضائی در پرونده باغ ازگل، سردرگمی جو بایدن در مراسم هشتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی در فرانسه، سبقت اجاره‌بها از درآمد مستأجران، آدرس غلط نیویورک تایمز از قطعنامه آژانس، نامه ۳ کشور اروپایی و زنگ‌خطر استفاده از اسنپ‌بک و رونمایی از نامزد‌های مورد حمایت اصلاح طلبان و بخشنامه مهم دولت برای رعایت بی‌طرفی در انتخابات از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲ 08 June 2024

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۱۹ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که اتحاد تحریم‌شکن اوراسیا، تخلف ۷ بانک در افزایش نرخ سود، امروز، آخرین مهلت اولیه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها و آخرین تحرکات انتخاباتی جریان‌های مختلف سیاسی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

واکنش شورای نگهبان به گمانه زنی‌ها درباره احراز صلاحیت

روزنامه ایران طی گزارشی با عنوان واکنش شورای نگهبان به گمانه زنی‌ها درباره احراز صلاحیت نوشت:بازار گمانه‌زنی‌ها پیرامون دو موضوع نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان و نیز احتمال ائتلاف نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به نفع یکدیگر داغ است. با این حال هادی طحان نظیف عضو و سخنگوی شورای نگهبان، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی را به اجتناب از هرگونه گمانه‌زنی زودهنگام توصیه کرد و گفت: بررسی صلاحیت‌ها فرایندی تفصیلی، دقیق و زمان‌بر است و این شورا در جلسات فشرده و چند نوبته بررسی‌ها را دقیق انجام خواهد داد.

 

کاندیدا‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اما در حالی‌که هنوز وضعیت حضورشان در انتخابات قطعیت نیافته دیدگاه‌های خود را پیرامون برنامه‌های انتخاباتی شان مطرح می‌کنند که خواه ناخواه مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

 

ازجمله روز گذشته محمدباقر قالیباف در سومین مطلبی که پس از ثبت‌نام در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد به موضوع واردات خودرو پرداخت و نوشت: قانون واردات خودرو‌های نو و کارکرده را در دولت بعدی حتماً به طور کامل اجرا خواهیم کرد.

علی لاریجانی هم که گفته در شبکه ایکس به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد، در جواب یکی از کاربران «توسعه و پیشرفت ایران» را بالاترین هدف دانست و بر مشارکت همه مردم در تصمیم‌سازی‌ها تأکید کرد.

«فارس» هم از جلسه سعید جلیلی با اعضای ستاد انتخاباتی‌اش خبر داد. جلسه‌ای که در آن جلیلی از حامیانش خواسته به مطالب تخریبی علیه او پاسخ ندهند و فقط مطالب ایجابی منتشر کنند.

برخی چهره‌های حاضر در دولت هم روز گذشته پیش از انتشار دستور انتخاباتی محمد مخبر و در برابر پرسش‌های خبرنگاران ناگزیر به بیان اظهاراتی درباره کاندیداتوریشان شدند. چنانکه صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی احتمال کناره‌گیری‌اش به نفع نامزد دیگر را رد کرد و گفت: آمده‌ام که بمانم.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم از تعیین خط قرمز ممنوعیت ورود مسئولان شهرداری به کار سیاسی به نفع هر یک از کاندیدا‌ها خبر داد، اما درباره خودش گفت: برای حضور در انتخابات و در صورتی که شورای نگهبان من را تأیید صلاحیت کند، مرخصی می‌گیرم.

روز گذشته همچنین خبرگزاری ایسنا از ملاقات برخی نامزد‌های اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری با محسن رضایی خبر داد و نوشت که این دیدار‌ها با هدف «اجماع نیرو‌های انقلاب» انجام می‌شود. حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو هم با وضعیت متفاوتی مواجه است. این جریان که در انتخابات‌های برگزار شده طی یک دهه گذشته پیروزی خود را در گرو ائتلاف با اصولگرایان معتدل و بعد اعتدال‌گرایان می‌دید؛ در این انتخابات به راهبرد معرفی نامزد اختصاصی و مشروط کردن حضور خود به تحقق این شرط رو آورده است. روز گذشته سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات هم در بیانیه‌ای ضمن بیان دیدگاه خود درباره شرایط نامزد مطلوب این جریان سیاسی ازجمله التزام درباور و عمل به اصلاحات، فهم درﺳﺖ تحولات اجتماعی و تلاش برای بهبود معیشت مردم، نوشت: اگر پیشنهاد «جبهه اصلاحات» محقق شود در انتخابات شرکت می‌کنم. این بیانیه در حالی منتشر شد که روز گذشته روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران بی‌آنکه منتظر اعلام نتیجه تأیید صلاحیت‌ها و تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات درباره نامزد مورد حمایت این جریان باشد تیتر نخست خود را به حمایت از اسحاق جهانگیری اختصاص داد. روزنامه شرق، اما در کنار جهانگیری، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی و محمد شریعتمداری را چهار نامزد روی میز اصلاح‌طلبان معرفی کرد.

 


قطعنامه کم اثر شورای حکام


علی بیگدلی استاد دانشگاه طی یادداشتی با عنوان قطعنامه کم اثر شورای حکام در آرمان ملی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز قطعنامه‌ای ضدایرانی را به تصویب رساند که بر اساس آن از تهران خواسته شده است همکاری با این نهاد افزایش یابد! واقعیت این است که ۱۸ ماه قبل هم نخستین قطعنامه علیه ما صادر شد و ایران دست به غنی‌سازی ۶۰ درصد بیشتری زد، بنابراین این‌بار هم همان کار را خواهد کرد از این جهت نگرانی از بابت اینکه ایران از ان. پی. تی خارج شود، به هیچ وجه وجود ندارد.

 الان نیز شرایطی است که غربی‌ها مخصوصا آمریکایی‌ها به‌خاطر حساسیت موضوع، خیلی نمی‌خواهند ایران را سر لج بیندازند، چون هم ایران و هم آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات هستند و اقدام مهمی هم صورت نخواهد گرفت یعنی به نظر نمی‌رسد که به شورای امنیت برود که در اینصورت طبیعتا روسیه و چین آن را وتو خواهند کرد. اما آنچه مورد شک و تردید است اینکه مبادا براساس قطعنامه ۲۲۳۱ بخواهند مکانیسم ماشه را فعال کنند که در اینصورت می‌تواند واکنش‌های شدیدتر ایران را به همراه داشته باشد که از جهت موقعیت انتخاباتی به نفع ایران و آمریکا نیست. زیرا اگر مکانیسم ماشه فعال شود، نه وتوی روسیه و نه وتوی چین اهمیتی ندارد. اصلا احتیاجی به وتو کردن و مطرح شدن در شورای امنیت ندارد و براساس همان قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر لازم نیست که به شورای امنیت برود و به طور اتوماتیک این کار صورت خواهد گرفت؛ بنابراین به نظر می‌ر‌سد اگرچه این قطعنامه صادر شده یک مقدار حالت سمبلیک دارد و خیلی عوارض خطرناکی نخواهد داشت. ایران هم قبلا دست به غنی سازی بیشتر زده و امیدواریم هر دو طرف سیاست مسالمت آمیز را در پیش بگیرند. واقعیت این است که ما هم بالاخره باید یک روزی سردرگمی آژانس که از بابت مسئله غنی سازی پیش آمده بود را حل کنیم که امید می‌رود در دولت آینده این قضیه حل شود. حل نشدن این قضیه باعث خواهد شد که همچنان وضعیت اقتصادی‌مان در حالت سختی باقی بماند. از طرفی ایران با روسیه و چین هم در شورای حکام بیانیه‌ای صادر کردند که حکایت از این دارد که اگر ایران قرار است به پیشنهاد‌های آژانس توجه کند، کشور‌های غربی مخصوصا سه کشور اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان هم باید میزان تحریم‌هایشان را کاهش دهند. ایران حق دارد که این واکنش را از خودش نشان دهد. ماجرا تبدیل به کلاف سردرگمی شده که امید می‌رود با دور جدید انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور سرگردانی در مسئله برجام خاتمه پیدا کند.

 پاس گل انتخاباتی آژانس به اصلاح‌طلبان!


روزنامه جوان طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان پاس گل انتخاباتی آژانس به اصلاح‌طلبان نوشت: در روز‌های شلوغ انتخاباتی ایران و پس از حادثه‌ای که به فقدان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان انجامید و در حالی که اتفاق تازه‌ای بین ایران و آژانس رخ نداده، صدور یک قطعنامه علیه ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث تعجب و تأسف شده است. شاید انتظار می‌رفت آژانس تصمیم‌گیری برای صدور قطعنامه را به پس از شکل‌گیری دولت جدید در ایران موکول کند، اما شواهد نشان می‌دهد که از قضا زمان‌بندی دقیقی برای انتشار این قطعنامه انجام پذیرفته است تا پیام‌های خاصی را منتقل کند!
یک توییت از روزنامه‌نگاری اصلاح‌طلب پس از انتشار قطعنامه آژانس علیه ایران نشان می‌دهد که چنین قطعنامه‌ای چگونه برای یک جریان سیاسی خاص در ایران می‌تواند آورده‌ای انتخاباتی داشته باشد. محمد مهاجری نوشته که «خوشمان بیاید یا نیاید، صدور قطعنامه آژانس هسته‌ای علیه ایران با هر نگاهی نقطه ضعف دیپلماسی دولت سیزدهم است. امید که در انتخابات پیش رو دولتی بر سر کار آید که حل چنین موضوعاتی برایش پیش پا افتاده باشد.»
این توییت نشان می‌دهد که چگونه جریان اصلاحات برای پیروزی در انتخابات داخلی، چشم امید به کمک و دوپینگ از سوی خارجی‌ها دارد. حدود دو ماه پیش و در سومین سالگرد انتشار فایل صوتی کذایی محمدجواد ظریف علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و شخص قاسم سلیمانی، سعید لیلاز که از طرف دولت وقت، این مصاحبه را انجام داده بود، افشا کرد که انتشار آن فایل صوتی محرمانه، تعمدی و برای فرستادن پالس مثبت به امریکایی‌ها برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری بود. زمانی که آن فایل صوتی منتشر شد، کمتر از دو ماه تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده بود. 
جواب آن توییت البته روشن است. حامیان متعصب برجام خوش‌شان بیاید یا نه، برجام که قرار بود پایان تحریم‌ها باشد، هیچ گشایشی را حتی به اذعان خود این اصلاح‌طلبان، به وجود نیاورد. مدتی با اف‌ای تی اف برجامی‌ها را بازی دادند و مدتی هم با اینستکس و. 
این قطعنامه هم فقط کارکرد انتخاباتی دارد، اما بعید است در میان مردم، چندان دیده شود. چه آنکه آن‌قدر علیه ایران قطعنامه‌سازی شده که به نظر می‌رسد موضوع دیگر برای توده‌های مردم حائز اهمیت و حساسیت نیست. خود برجام هم مدت‌هاست برای مردم مهم نیست و مردم دنبال یک امر واقعی و نه سرابی پوشالی می‌گردند. توییت انتخاباتی این فعال رسانه‌ای نزدیک به علی لاریجانی و ابزار انتخابات قرار دادن قطعنامه ضد ایرانی نشان می‌دهد پاس گلی که از بروکسل به اردوگاه اصلاح‌طلبان رسید، دریافت شده است و امید دارند تبدیل به گل شود! حال آنکه چنین رویکردهایی، از آنجایی که خلاف استقلال و روحیه خودکفایی مردم ایران محسوب می‌شود، در واقع ضد انتخاباتی است. 
پیش از این، روزنامه جوان در همان روز صدور قطعنامه در گزارشی با تیتر «قطعنامه انتخاباتی» نوشته بود که «اروپاییان با طراحی و حمایت از تصویب یک قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس، یک بازی انتخاباتی را در وین علیه ایران کلید زدند؛ کاری که به نظر می‌رسد هدف آن، اثرگذاری بر مناظرات انتخاباتی در آستانه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ است.»

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار