استاندار ایلام با اشاره به مزیت‌های خاص مرز چیلات دهلران، گفت: ایجاد بازارچه مشترک بین ۲ استان ایلام و میسان عراق تا زمان صدور مجوز لازم از سوی دولت عراق برای بازگشایی مرز چیلات می تواند زمینه‌ساز تبادلات تجاری بیشتر بین این دو استان باشد.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰ 23 June 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ حسن بهرام‌نیا  در نشست مشترک استانداران ایلام و میسان عراق با تبریک اعیاد قربان، غدیر و خیر مقدم به هیأت عراقی برای حضور در استان ایلام و گرامیداشت یاد و نام شهدای خدمت، اظهار کرد: استان مرزی ایلام از گذشته‌های دور به واسطه همجواری با کشور عراق دارای اشتراکات قومی، مذهبی، تجاری و فرهنگی زیادی با استان های همجوار خود در این کشور بوده است.

وی با بیان اینکه به واسطه این اشتراکات دینی و قومی مراودات تجاری ۲ استان ایلام و میسان وجود داشته است، افزود: ظرفیت‌های تجاری، گردشگری، توریستی و درمانی در شهرستان دهلران زمینه مناسبی در راستای گسترش مناسبات بین این ۲ استان ایلام و میسان عراق است.

استاندار ایلام یادآور شد:در راستای تقویت این طرفیت‌ها، تکمیل زیرساخت های مرز چیلات شهرستان دهلران در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و اقدامات لازم در این خصوص انجام شده است.

بهرام‌نیا افزود: استان ایلام و شهرستان دهلران ظرفیت‌های بالقوه‌ای از کشاورزی، گردشگری، نفت و گاز، تجارت، پتروشیمی، سیمان، تولید برق و سایر موارد مرتبط با انرژی را دارد و بر این اساس استان ایلام آماده بازگشایی مرز چیلات در مقطعی که استان میسان اعلام آمادگی کند را دارد.

وی تاکید کرد: این آمادگی در استان ایلام، باتوجه به ظرفیت های شهرستان مرزی دهلران و مرز چیلات برای انجام تبادلات بازرگانی، گردشگری، مذهبی و خدمات فنی و مهندسی با استان میسان وجود دارد.

بهرام‌نیا با بیان اینکه مرز چیلات می‌تواند به عنوان مرزی برای تردد زوار اربعین بازگشایی شود، گفت: به طور قطع بازگشایی این مرز برای ۲ کشور می‌تواند مثمر ثمر باشد.

استاندار ایلام یادآور شد: بر همین اساس از استاندار میسان و همراهان ایشان درخواست‌ می‌شود برای اخذ مجوزات لازم در خصوص مباحث ارائه شده در بخش‌های مختلف با دولتمردان کشور عراق به منظور تقویت صادرات و واردات اقدامات لازم را به عمل آورند.

وی افزود: مرز چیلات از گذشته تا کنون محل تردد تجار بوده است، اکنون جاده دسترسی دوطرفه در این مرز وجود دارد، از سمت ایران زیرساخت های لازم در مرز چیلات صورت گرفته و انتظار داریم استاندار میسان هم پیگیری‌های لازم برای تکمیل زیرساخت‌ها در آن طرف مرز انجام دهد.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: تمایل داریم تا نتیجه نهایی و توافقات اولیه ۲ استان در قالب یک تیم مشترک مباحث ارائه شده به صورت ماهانه رصد شود، پیشنهاد ما تا صدور مجوز لازم از سوی دولت عراق ایجاد بازارچه مشترک ۲ طرف است.

استاندار ایلام از اعلام آمادگی جهت ایجاد آب برق و سایر زیرساخت ها در بازارچه مرزی دوطرفه خبر داد و گفت: ما اطمینان کامل به مرزهای استان با کشور همسایه و دوست و برادر عراق داریم چرا که نزدیکترین مسیر برای تردد زوار و ترانزیت کالا با کشور عراق در این استان وجود دارد.

وی در خصوص خواسته‌های طرف عراقی نیز گفت: در حد توان برای ایجاد زیرساخت‌ها آن طرف مرز چیلات کمک‌ خواهیم کرد و همچنین در خصوص اعزام تجار ایلامی برای سرمایه‌گذاری در استان میسان عراق آمادگی خود را اعلام می کنیم.

بهرام نیا یادآور شد: نمایندگانی به منظور برقراری ارتباط بیشتر و بهتر میان استان میسان عراق و ایلام معرفی می‌شود که از طرف استان ایلام فرماندار دهلران و مشاور امور بین‌المللی استانداری ایلام نماینده تام اختیار ما خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار