کد خبر: ۱۱۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹ 25 October 2015

هر ساله با فرارسیدن ماه محرم و آغاز عزای جانسوز و جگرسوز شهدای مظلوم کربلا بازار پخت و توزیع انواع نذورات نیز گرم می شود.

در این ماه و به ویژه در 13 روز نخست محرم موکب های توزیع نذری در معابر و خیابان های مختلف شهر و روستا توسط ارادتمندان حضرت اباعبدالله (ع) برپا می شود و معمولا این اماکن محل تجمع افراد مختلفی است که ولو به قدر زره ای اندک خود را مهمان خوان گسترده و با کرم حضرت سید الشهدا می کنند.

سنت حسنه و پسندیده تهیه و توزیع نذری از رسوم گذشته تا حال ماه محرم بوده و به نوعی این سنت گره خورده با عزای امام حسین بوده و هست و این سنت از نیاکان و گذشتگان به نسل های بعدی رسیده و اکنون ما میراث دار و به نوعی میزبان عزاداران حضرت سیدالشهدا هستیم.   

هرچند پخت نذری امری نیک و پسندیده است و بی شک اجری معنوی را برای تهیه کنندگان آن به همراه خواهد داشت اما نکته مهم و حایزاهمیت رفتار و عملکردی است که تناول کنندگان نذری بعد از خوردن آن انجام می دهند.

به طور معمول و البته تاسف انگیز دیدن ظروف و لیوان های یکبار مصرفی است که در هر نقطه ای از شهر قابل رویت و مشاهده است؛ انواع ظروف و لیوان هایی که بعد از میل کردن محتویات داخل آن توسط افراد بی مبالات به گوشه و کنارمعابر و میادین عمومی پرت می شود و چهره شهر را به صورتی نازیبا دگرگون می سازد.

نظافت و رعایت بهداشت یکی از موارد مهم و توصیه شده در دین میبن اسلام است و این مهم بارها از سوی رسول خدا (ص) و اهل بیت گرامیش (ع) به صورت موکد سفارش شده است و پیامبررعایت نظافت را جرئی از ایمان دانسته اند.

وقتی که همه ما به سلامت و بهداشت محیط داخلی منزل خود اهمیت وافر می دهیم چه زیباست که این اهمیت را برای رعایت بهداشت در اماکن عمومی نیز به کار ببندیم و آن را به فرزندان خردسال خود نیز آموزش دهیم.

بر همه ما شهروندان لازم است با رعایت حقوق شهروندی و در ماهی که هدفش احیا و اعتلای مکارم اخلاقی و دینی است بعد از تناول نذری در معابر عمومی ظرف را در نزدیک ترین سطل زباله که توسط شهرداری در اماکن عمومی تعبیه شده بریزیم و باور کنیم که این عمل ضمن کمک به حفظ بهداشت محیط زیست شهری، وقت چندانی را از ما شهروندان نمی گیرد.

با رعایت این نکته ساده علاوه بر اینکه شهر سیمای بهداشتی خود را حفظ می کند، هزینه و باری اضافه نیز بر دوش شهرداری و ماموران پیک بهداشت این دستگاه نهاده نمی شود و سطح فرهنگ شهروندی شهروندان نیز افزایش می یابد.

هرچند عاشورای امسال تمام شد، اما بازهم به مثابه سال های گذشته برای فضاهای عمومی شهرها تنها پیکره ای پر از ظروف یکبار مصرف پرت شده در گوشه کنار توسط شهروندان همین شهر به طرز نازیبایی خودنمایی می کند.

و چه خوب می شود اگر از همین امروز با خود عهد ببندیم که برای محرم سال دیگر خاطرشهرمان را با ریختن ظروف یکبار مصرف نذری مکدر و آزرده خاطر نسازیم و حقوق محیط زیست شهری و دیگر شهروندان ساکن در این دیار را در سایه بی مبالاتی و بی قیدی لگدمال نکنیم. / ز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار