مدیرکل هواشناسی ایلام گفت: با توجه به مقدار بارش های کشور، استان ایلام در سال زراعی 95 - 94 از نظر ریزش های جوی مقام نخست کشور را از آن خود کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴ 15 November 2015
مدیرکل هواشناسی ایلام گفت: با توجه به مقدار بارش های کشور، استان ایلام در سال زراعی 95 - 94 از نظر ریزش های جوی مقام نخست کشور را از آن خود کرده است.
یوسف شیخ الملوکی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در عین حال اظهار کرد: هرچند این نسبت کم سابقه است اما با توجه به تغییرات جوی کشور این وضعیت قابل تغییر است.
وی خاطر نشان کرد : درحالی که متوسط میزان بارش بلند مدت سالانه استان ایلام 476 میلی متر بوده در سال آبی جاری تاکنون279 میلی متر بارش در این استان ثبت شده است.
وی یادآور شد: میانگین آمار بلند مدت نقطه ای استان ایلام 476 میلی متر است و میانگین بارش نقطه ای در سال زراعی جاری (ابتدای مهر تا 31 شهریور سال بعد) 279 میلی متر است که در مدت 45 روز گذشته از سال زراعی 58 درصد بارش یک سال را دریافت کرده ایم.
شیخ الملوکی با بیان اینکه استان ایلام امسال 597 درصد رشد بارندگی در مقایسه با بلند مدت داشته است، هشدار داد: اگر میزان بارندگی های آتی مثل بارش هفته نخست آبان ماه باشد زیر ساخت های استان جوابگوی ورود و ذخیره این حجم آب نیست.
مدیرکل هواشناسی ایلام با بیان اینکه ساخت و سازهای انجام گرفته در گذشته و عدم آینده نگری و استحکام ناکافی آنها در سیلابی شدن معابر تاثیر گذار است، پیشنهاد کرد شورا یا تیمی متخصص برای آسیب شناسی سیل اخیر و ارائه راهکارها برای مقابله با حوادث مشابه در آینده با هدف جلوگیری از تکرار حوادث مشابه سیل اخیر در استان تشکیل شود.
وی تاکید کرد: بیشترین بارش ثبت شده در استان ایلام در دهه های اخیر مربوط به سال 1373 است که در آن سال بارش 918 میلی متر باران ثبت شده است.
بارش شدید و بی سابقه 330 میلی متری باران در سه روز پایانی هفته نخست آبان در ایلام باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی بیش از 20 هزار واحد مسکونی، تجاری، صنعتی و اداری این شهر و خسارت به بیش از یک هزار دستگاه خودرو شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار