سازمان حفاظت محیط زیست استان ایلام بمنظور کاهش تلفات جاده های حیوانات وحشی ،به دنبال ایجاد کریدور وخط ویژه برای تردد وحوش است
کد خبر: ۱۶۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴ 24 January 2016
اگر گذرتان به جاده های بین شهری استان ایلام افتاده باشد،حتما مناظر بسیاری تکان دهنده ای از برخورد وسایل نقلیه با حیوانات وحشی که قصد عبور از این جاده ها را داشته اند به یاد خواهید آورد، مناظری که تمامی ندارند وهرروز باید شاهد افتادن جسد وحوش تلف شده در حاشیه جاده های استان باشیم .

به گزارش تابناک ایلام ،وضعیت توپوگرافی استان ایلام وعبور جاده های بین شهری از میان کوهستانهایی که زیستگاه وحوش است ،باعث رقم خوردن حوادث تلخی شده است که حذف گونه های حیوانی این استان را نشانه گرفته است .

اخیرا سازمان محیط زیست استان بعنوان دستگاه متولی حفاظت ازوحوش ،خطرات افزایش تلفات وحوش در جاده های استان را به وضوح احساس نموده است، بدنبال راهی برای کاهش تلفات جاده ای آنهادرنقاط مختلف استان خصوصا جاده های کوهستانی است، برهمین اساس مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام  از ایجاد کریدور و معابر ویژه تردد و عبور و مرور ایمن وحوش از جاده های بین شهری با همکاری اداره کل راه وشهرسازی درسطح استان خبر داده است .

"مازیار سلیمان نژاد "با بیان اینکه همه مسیرهای بین شهری استان نیاز به ایجاد معابر ویژه وحوش ندارند، گفت : این کریدورها فقط در مناطقی که بیشترین تلفات وحوش را به خود اختصاص داده اند ایجاد می شوند.

وی اظهارکرد: نقاط حادثه خیز استان (همچون منطقه ششدار) با بیشترین بار تلفات جاده ای وحوش توسط کارشناسان و محیط بانان محیط زیست شناسایی و به راه و شهرسازی معرفی شده اند تا این اداره کل نیز در فرایند جاده سازی خود ایجاد معابر و پل های زیرگذر برای تردد وحوش ایمن جانواران وحشی را در برنامه های عملیاتی خود بگنجاند.

سلیمان نژاد یادآورشد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در حال تدوین طرح ایجاد معابر و کریدور های تردد وحوش در تمام نقاط حادثه خیز با بیشترین بارتلفات جاده ای وحوش در کل کشور است که این طرح پس از تکمیل نهایی در استان های مختلف کشور عملیاتی می شود.

سلیمان نژاد با اعلام اینکه ایجاد معابر ویژه وحوش در مسیرهای بین شهری برای اداره کل راه و شهر سازی هزینه بر است، تاکید کرد: اما برای حفظ اکوسیستم منطقه و حفاظت از وحوش به عنوان میراث و سرمایه های طبیعی استان، ایجاد این گونه طرح ها لازم و ضروری است و طرح های مشابه این طرح در برخی از کشور های دنیا انجام شده است.


اینک که این سازمان برآن شده است تا برای کاهش  سرعت افزایش تلفات جاده ای وحوش دنبال راه چاره باشد ،چاره جویی اخیر این سازمان ،سوالات رادر اذهان ایجاد می کند که پاسخگویی به آنها قبل از اجرای این طرح خالی از لطف نیست ، اینکه  آیا ایجاد این خط ویژه ! برای تردد حیوانات راهی عقلانی ومناسب به نظر می رسد؟مگر حیوانات وحشی توان تشخیص عبور از وسط جاده یا خط ویژه را دارند که باایجاد کریدور بدنبال انحراف مسیر تردد آنان از عرض جاده باشید ؟
آیا بهتر نیست به جای راهنمایی وحوش برای عبور از خط ویژه که کاری بسیار دشوار خواهد بود ،بدنبال فرهنگسازی صحیح  در  جامعه، برای کاهش تلفات وحوش باشیم؟چرا که این راه کم هزینه ونتیجه بخش ترخواهدبود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار