انتخاب نمایندگان در دو حوزه انتخابیه شمال وجنوب استان به دور دوم کشیده شده است اما با پشت سرگذاشته شدن دور اول انتخابات ،کماکان نظرات مختلفی برای شیوه نماینده گزینی در استان کوچک ایلام مطرح می شود.
کد خبر: ۱۹۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵ 13 March 2016
انتخاب نمایندگان در دو حوزه انتخابیه شمال وجنوب استان به دور دوم کشیده شده است اما با پشت سرگذاشته شدن دور اول انتخابات ،کماکان نظرات مختلفی برای شیوه نماینده گزینی  در استان کوچک ایلام مطرح می شود

به گزارش تابناک ایلام
،اگرچه در انتخابات اخیر دوطیف مهم سیاسی کاندیدای مورد حمایت خود را در استان ایلام معرفی کردند وکاندیدای اصلاح طلبان توانست به دور دوم انتخابات راه یابد اما کماکان در خصوص نحوه انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان ایلام نظرات متعددی مطرح می شود.

عده ای در استان ایلام که اتفاقا کم هم نیستند بر این باورند که انتخاب نماینده دراستان ایلام همانند دوره های قبل براساس وابستگیهای قومی وقبیله ای استوار است و کاندیدایی که از حمایت های قومی وقبیله ای بیشتری برخوردار باشد صرفنظر از دیدگاه سیاسی ووابستگی حزبی اش می تواند بیشترین آرا را کسب نموده وبعنوان نماینده مردم به مجلس راه یابد .

اما گروهی دیگر که عمدتا متشکل از افراد تحصیلکرده وسیاسیون جامعه هستند برخلاف گروه اول ملاک انتخاب را وابستگی های سیاسی کاندیدا دانسته وراه یابی کاندیدای مورد حمایت جناح سیاسی خود درانتخابات اخیر به دور دوم را ناشی از تفکرات سیاسی مردم واقبال آنان از طیف سیاسی خود قلمداد می کنند.

حال دراین بین رییس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان حرفهای شنیدنی دارد این چهره سیاسی می گوید:برخلاف دیدگاهی که معتقد است استان ما به‌عنوان یک استان کوچک و محروم نیاز به بحث‌های سیاسی ندارد معتقدم اساس انتخابات و مجلس شورای اسلامی سیاسی است و طرح این قبیل مباحث در واقع عوام‌فریبی است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان ایلام با بیان اینکه نگاه قبیله‌ای باعث به حاشیه رانده شدن اهداف و منافع کلان استان می‌شود، تصریح کرد: به خواهران و برادران شریف هم استانی اعلام می‌کنیم تفکر اصلاح‌طلبی تنها راه‌حل ممکن برای حل مشکلات کشور است.

دکتر «محمدتقی ساغری» در جمع خبرنگاران گفت: برخی افراد و گروه‌ها با استفاده از این عبارات صرفاً از پاسخگویی شفاف و آشکار در مورد مواضع سیاسی خود فرار می‌کنند و الا هیچ کاندیدایی نمی‌تواند خود را از داشتن موضع سیاسی مبرا بداند و حتی مستقلین هم درنهایت به یکی از دو جناح کشور نزدیکی بیشتری دارند و به‌زعم بنده تاکنون چیزی به ‌عنوان راه سوم موفق نبوده است.

وی ادامه داد: انتخابات اساساً یک فرایند سیاسی است و برخی افراد و گروه‌ها با سخنان عوام‌فریبانه ایلام را بی‌نیاز از سیاست می‌دانند غافل از اینکه توسعه عمرانی، زیرساختی و اقتصادی در دل بحث‌های کلان سیاسی اتفاق می‌افتد و در دولتی با ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و با تصمیم‌های غلط و خلق‌الساعه کمترین کاری برای پیشبرد پروژه‌های کلان برداشته نشد که نمونه بارز آن را در عسلویه و پارس جنوبی به‌خوبی مشاهده کردیم و توقف و حتی عقب‌گرد این پروژه‌ها ازجمله مسائلی است که اگرچه در ظاهر مسائلی اقتصادی محسوب می‌شوند اما نمی‌توان از وجود دلایل سیاسی آن‌ها غافل ماند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: توسعه‌ی استان و منطقه‌ای که در آن هستیم سوای سرنوشت کشور نیست و تنها در پرتو رشد و رونق اقتصادی ملی است که می‌توان به توسعه و پیشرفت استان امیدوار بود و البته ناگفته نماند که این‌ها عمدتاً مسائلی سیاسی هستند و لذا به مردم عزیز یادآوری می‌کنم که از چهره‌ها و جریان‌هایی که درصدد سیاست‌زدایی از انتخابات هستند حذر کنند.

وی با بیان اینکه تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم راه یافت، خاطرنشان کرد: برنامه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان استان صرفاً از طریق شورای برنامه سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انجام خواهد شد.

ساغری در پایان گفت: از مردم شریف استان ایلام تقاضا می‌کنیم که در دور دوم نیز مانند مرحله‌ی نخست انتخابات با مشارکت حداکثری خودکار نیمه‌تمام را به پایان برسانند و با انتخاب تفکر اصلاح‌طلبانه برای شروع برجام ۲ و بازگشت رونق اقتصادی، آرامش و امید به کشور گام دیگری بردارند.

اگرچه کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان توانست با رای نسبتا بالایی توانست به دور دوم انتخابات راه یابد ودر این بین نیز نباید میزان آرای به صندوق ریخته شده حامیان تفکر اصلاح طلبی در حوزه انتخابیه ایلام را نایده گرفت ،امابااین حال  باید این سوال را ازرییس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان پرسید که آیا چنانچه آرای وابستگی قومی دور اول انتخابات از کاندیدای مورد حمایت آنان نمی بود ایا این کاندیدا می توانست به مرحله دوم انتخابات راه یابد؟ وآیا اگر در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ایلام تعصبات قومی ووابستگی قبیله ای این کاندیدا را حذف کنیم بازهم کاندیدای مورد حمایت آنان توان رقابت با دیگر کاندیداهای راه یافته به دور دوم را دارا هستندیاخیر؟بهتر است رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان دراستان ایلام قدری واقع بینانه تر به انتخابات وشرایط پیش رو بیاندیشند!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
شما نگران عواقب اظهار نظر آقای دکتر ساغری تباشید لیشان هم احتمالا بهتر از شما به بافت قومی و قبیله ای اساان مشرف باشند
شما نگران لطیف صادقی باشید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
ایشان شخصا در دوره های قبل با شعار قبیله گرایی وارد انتخابات شد وآراء قبیله ای کسب نمود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار