سرهنگ نوراله خادم:
رييس پليس راهنمايي و رانندگي استان ايلام گفت: در قوانين و مقررات مربوط به امور حمل و نقل و ترافيک در کشورمان براي عوامل دخيل در ترافيک مسئوليت ها و تکاليفي معيين شده است که بعضي ها از اين مسئوليت ها که عواقب حقوقي و کيفري بر آنها مرتبت است بي اطلاع اند
کد خبر: ۲۲۵۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 07 May 2016


رييس پليس راهنمايي و رانندگي استان ايلام گفت: در قوانين و مقررات مربوط به امور حمل و نقل و ترافيک در کشورمان براي عوامل دخيل در ترافيک مسئوليت ها و تکاليفي معيين شده است که بعضي ها از اين مسئوليت ها که عواقب حقوقي و کيفري بر آنها مرتبت است بي اطلاع اند .

سرهنگ"نوراله خادم" در گفتگو با خبرنگار ما،عنوان کرد: اين تکاليف فراموش شده و راکد هستند ولي در زمان وقوع حوادث رانندگي مبناي اعلام نظر کارشناسان تصادف و صدور احکام قضايي قرار ميگيرند.

وي به چند مورد از اين مسئوليت ها اشاره داشته که عبارت است از

الف)) وظايف پيادگان: در ماده 4 قانون ايمني راه ها و ماده 215 آيين نامه راهور بايدها و نبايدهاي عابران به اين شرح است: در جايي که پياده رو است از سواره رو عبور ننمايند و در صورت عدم وجود پياده رو از منتهي الي سمت چپ سواره رو و برخلاف جهت حرکت خودرو ها عبور کنند.

براي عبور از عرض راه تنها از گذرگاه هاي پياده، پل هاي هوايي و زير گذرهاي پياده مجاز عبور کنند- از دويدن و پريدن در سطح سواره رو بويژه از لاي درختان و بوته ها خودداري کنند- در تقاطع ها با چراغ راهنما و هماهنگ با آن از عرض راه عبور کنند-به طور کلي ورود و عبور و توقف عابران در حريم آزادراه ها ممنوع است.

ب))وظايف چوپانان و دام داران: در بند 54 ماده 1 آيين نامه راهور چوپانان چون هدايت حيوانات را بصورت گله و رمه برعهده دارند به سراحت راننده تلقي شده اند و متعاقب آن در مواد 98، 209 و210 تکاليفي براي آنان تعيين شده که از آن بي خبرند: بستن و خوراک دادن و رها کردن دام ها در خيابان ها و معابر شهري ممنوع است- چوپانان در هنگام عبور دادن حيوانات از طول يا عرض راه ها در شب موظفند از علائم هشدار دهنده مانند فانوس، راکت، شبرنگ دار و ... استفاده کنند و در صورت امکان از محل هاي داراي روشنايي استفاده کنند- چوپانان موظف به رعايت کليه مقررات مربوط ميباشند(ماده98).

ج))وظايف پيمانکاران و کساني که به هر نحوي مجبورند روي راه ها کار کنند: در ماده 212 آيين نامه راهور اين عوامل ملزم به رعايت نکات ايمني استفاده خود و ماشين آلات از لباس و علائم مميزه جهت پيشگيري از وقوع حوادث رانندگي شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار