مدیركل هواشناسی استان ایلام گفت: كمبود اعتبارات، نبود تجهیزات نوین و كافی، عدم وجود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده و نیز حمایت جدی تر مسئولان ارشد و دستگاه های اداری از مهمترین دغدغه ها و مشكلات این اداره كل است.
کد خبر: ۲۱۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 20 April 2016

مدیركل هواشناسی استان ایلام گفت: كمبود اعتبارات، نبود تجهیزات نوین و كافی، عدم وجود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده و نیز حمایت جدی تر مسئولان ارشد و دستگاه های اداری از مهمترین دغدغه ها و مشكلات این اداره كل است.


به گزارش تابناک ایلام؛یوسف شیخ الملوكی اظهار كرد: هواشناسی با توجه به وظایف خطیر خود، یك دستگاه زیرساخت محسوب می شود كه همه مردم، مسئولان و دستگاه های اجرایی در زمینه ها و بخش های مختلف به اطلاعات آن نیاز دارند.
وی افزود: نیاز دستگاه ها به اطلاع دقیق و صحیح از آخرین وضعیت جوی، لزوم داشتن تجهیزات و اعتبارات مورد نیاز و اعتبار لازم برای حفظ و نگهداری از این تجهیزات توسط این هواشناسی بیش از پیش می كند.
شیخ الملوكی با بیان اینكه مسئولان ارشد استان به ویژه استاندار، معاون عمرانی و مدیركل بحران استان با اشراف بر اهمیت جایگاه هواشناسی همواره از این اداره كل حمایت كرده اند، تاكید كرد: اما لازم است این دستگاه با توجه به وظیفه خطیر خود از حمایت های مالی و معنوی بیشتری از سوی مسئولان برخوردار باشد.
وی خواستار تقویت بخش پیش بینی این اداره كل با جذب نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده شد و گفت: با وجود مشكلات مالی، فنی، تجهیزاتی و نیروی ماهر متخصص اما این اداره كل در هنگام پیش بینی ناپایداری ها و تغییرات جوی، نزدیك ترین و دقیق ترین پیش بینی ها را دارد.
وی یادآور شد: ایلام با توپوگرافی خشن و موقعیت خاص جغرافیایی خود همواره در معرض آسیب های جوی گوناگونی است و كاهش یا رفع مخاطرات این بلایا همچون سیل به درایت و مدیریت مسئولان و همكاری مردم نیاز دارد.
وی اضافه كرد: خرید و نصب تجهیزات و امكانات تخصصی این اداره كل همچون دستگاه های سنجنده آب و هوایی، سنجش ذرات گرد و غبار و... از محل اعتبارات ملی و از سوی خود سازمان مركزی تامین و پشتیبانی شده است.

** هواشناسی استان نیازمند تغییر نگاه مسئولان است
مدیر كل هواشناسی ایلام گفت: مدیران دستگاه های اجرایی استان باید به طرق مختلف به نقش حساس این اداره كل توجه كنند و در صورت اعتماد و برنامه ریزی آنها نسبت به پیش بینی های هواشناسی به تدریج پایه های اعتماد بین مردم و این اداره كل استحكام بیشتری می یابد.
وی یادآور شد: بر اساس نظرسنجی های انجام گرفته از سوی سازمان هواشناسی كشور، مردم در خصوص پیش بینی های هواشناسی و دقتش در این موارد 70 درصد رضایت و مقبولیت دارند و مقدار صحت و درستی پیش بینی های كارشناسان هواشناسی هم بیش از 95 درصد است.
شیخ الملوكی یكی از مهمترین راه های اشراف مردم به وظایف و جایگاه حساس هواشناسی را همكاری و ورود آموزش و پرورش به این حوزه دانست تا با گنجاندن این موضوع در مطالب درسی و آموزشی، دانش آموزان را با این حوزه آشنا كند.

** اجرای طرح تهك گامی موثر برای توسعه كشاورزی استان
وی به نقش و جایگاه هواشناسی در حوزه كشاورزی نیز اشاره كرد و افزود: كشاورزان برای داشتن محصولی سالم باید از وضعیت و تغییرات جوی اطلاع داشته باشند و به همین منظور از 2 سال پیش سازمان هواشناسی با وزارت جهاد كشاورزی طرحی موسوم به تهك را عملیاتی كرده است.
شیخ الملوكی در خصوص این طرح توضیح داد: در برنامه ترویجی تهك آخرین تغییرات و شرایط جوی برای زنبورداران و دامداران و چگونگی زمان كاشت، داشت و برداشت و ذخیره محصولات كشاورزی برای كشاورزان به اطلاع آنها می رسد.
وی اضافه كرد: در استان ایلام هم این طرح با همكاری سازمان جهاد كشاورزی و همراهی كشاورزان پیشرو و فعال استان در حال انجام است و اطلاعیه های لازم در باره آخرین وضعیت جوی به كشاورزان داده می شود.
شیخ الملوكی گفت: اجرای دقیق این طرح به طور قطع عملكرد كشاورزان در زمان برداشت را افزایش می دهد و به نوعی با توجه به جایگاه مهم، ارزشمند و حیاتی كشاورزان در جامعه تولید ثروت كرده و اثرگذاری مثبتی بر روی جامعه دارد.

** مردم شایعات فضاهای مجازی را مبنی قرار ندهند
وی درباره برخی شایعات پیرامون وضعیت جوی در فضاهای مجازی نیز گفت: فضاهای مجازی با توجه به گستردگی آنها و جمعیت تحت پوشش از قدرت مانور دهی بالایی برخودارند و گاه مشاهده می شود در این فضاها اخبار و شایعات غیر واقعی و منفی به طور گسترده منتشر می شود كه این اخبار كذب و منفی موجب تشویش اذهان عمومی و نیز بی اعتمادی مردم به دستگاه های ذیربط است.
وی نمونه این اخبار دروغ و مخرب را شایعه سال گذشته در خصوص وقوع پدیده ال نینو در ایران دانست و تاكید كرد: انتشار اخبار متناوب در این باره با توجه به تكذیب قاطع و مداوم این پدیده در ایران توسط كارشناسان و مسئولان هواشناسی، اما مردم را نگران كرده بود.
مدیركل هواشناسی استان ایلام یادآور شد: مردم نباید به این شایعات توجه كنند چرا كه در صورت بروز هرگونه تغییر در شرایط جوی كارشناسان هواشناسی هشدارها و اطلاعیه های لازم برای آمادگی مردم و مسئولان را در سریع ترین زمان ممكن از طریق رسانه ها و كانال های رسمی، قانونی و معتبر منتشر می شود ضمن اینكه توصیه می كنیم كاربران فضاهای مجازی از انتشار اخبار غیر واقع در این فضاها اجتناب كنند.

** مردم به پیش بینی های اداره كل هواشناسی ایلام اعتماد كنند
مدیركل هواشناسی استان ایلام در خصوص اعتماد مردم و مسئولان به پیش بینی های این اداره كل در خصوص تغییرات جوی اظهار كرد: پیش بینی های این اداره كل با وجود همه كاستی ها و ضعف های موجود انجام می گیرد و اطلاع رسانی های شفاف رسانه ها در این زمینه بسیار موثر است.

** ایجاد پژوهشكده آب و هواشناسی همچنان در قالب یك مصوبه مانده است
مدیر كل هواشناسی ایلام گفت: ایجاد پژوهشكده آب و هواشناسی كه از مصوبه های سفر دولت قبل به استان ایلام است، همچنان در قالب یك مصوبه بر روی كاغذ مانده و اجرایی شدن آن نیازمند تامین اعتبار است.
شیخ الملوكی اظهار كرد: البته برای اجرای این مصوبه اقدامات و رایزنی های مناسبی انجام گرفته است اما هنوز تا حصول نتیجه قطعی به زمان و اعتبار زیادی نیاز است كه باید از محل منابع ملی تامین شود.
وی علت اصلی عدم ایجاد این پژوهشكده را نبود منابع مالی و اعتبارات لازم در این خصوص دانست و گفت: شروع این طرح به اعتبار اولیه 20 میلیارد ریال نیاز دارد كه تامین این اعتبار و دیگر هزینه های آن به رایزنی و پیگیری مسئولان ارشد استان و نمایندگان مجلس بستگی دارد.
شیخ الملوكی با بیان اینكه برای اجرای این پروژه زمینی با گستره 19 هزار و 500 متر در نظر گرفته شده است، افزود: همچنین موافقت های لازم از مسئولان وزارت علوم اخذ شده و در صورت شروع این پروژه باید هیات علمی و چارت سازمانی آن نیز تعریف و مشخص شود.
وی یادآور شد: در این پژوهشكده كه در صورت راه اندازی دومین پژوهشكده كشور خوهد بود فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مرتبط با آب و هوا و تغییرات جوی انجام می گیرد.
وی با بیان اینكه هواشناسی از دستگاه های زیرساخت و جزء علوم پایه است، یادآورشد: هواشناسی پویا، توانمند، مدرن و علمی اثرات مثبتی بر جامعه خواهد گذاشت و به علت حضور پیش بینی های هواشناسی در همه بخش ها و حوزه ها به تدریج توانمندی و بهبود عملكرد آن جامعه را در پی دارد.
شیخ الملوكی ضمن تشكر از همكاری مطلوب رسانه های جمعی با این اداره كل در جهت انتشار سریع و به موقع اخبار و اطلاعیه های هواشناسی، از مسئولان ارشد استان خواست در هنگام تقسیم بودجه سالانه دستگاه ها با توجه به اهمیت هواشناسی، نگاه ویژه تری به این اداره كل و ادارات تابعه آن در سطح استان داشته باشند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار