معاون محیط زیست ایلام گفت:متأسفانه ریزگردها تأثیر بسیار بد و جبران‌ناپذیری برعرصه‌های طبیعی و جنگلی می‌گذارد و سازمان محیط زیست برای رفع این مشکل تلاش‌هایی را انجام داده که به ثمر نشستن آن مستلزم هم‌افزایی‌های بین‌المللی است.
کد خبر: ۲۵۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ 05 July 2016
معاون محیط زیست ایلام گفت:متأسفانه ریزگردها تأثیر بسیار بد و جبران‌ناپذیری برعرصه‌های طبیعی و جنگلی می‌گذارد و سازمان محیط زیست برای رفع این مشکل تلاش‌هایی را انجام داده که به ثمر نشستن آن مستلزم هم‌افزایی‌های بین‌المللی است.


به گزارش تابناک ایلام:ریز گردها موجب استرس‌های شدید می‌شود و بر روان ساکنان مناطقی که با این پدیده سرو کار دارند تأثیر منفی می‌گذارد که این را می‌توان به راحتی در بین مردم مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه هوا و محیط سالم خودبه‌خود روحیه‌بخش است، گفت: کافی است روزهای آبی را با روزهایی که انگار از آسمان خبری نیست را با هم مقایسه کنیم.

«غلام‌رضا ابدالی» معاون محیط‌زیست ایلام، اظهار کرد: متأسفانه ریزگردها تأثیر بسیار بد و جبران‌ناپذیری بر روی زندگی حیات‌وحش و عرصه‌های طبیعی و جنگلی می‌گذارد و سازمان محیط زیست برای رفع این مشکل تلاش‌هایی را انجام داده که به ثمر نشستن آن مستلزم هم‌افزایی‌های بین‌المللی است.

وی بابیان اینکه کانون اصلی وقوع ریزگردها کشورهای عربستان، عراق و سویه هستند، افزود: کانون اصلی ریزگردهای ایلام، کشور عراق است که ریگ پاشی و شن‌پاشی به عنوان بهترین و موثرترین راه مهار ریزگردها مستلزم تلاش مشترک بین کشورها است.

ابدالی با اشاره به اینکه گرود غبار راه تنفس گیاهان و برگ درختان را می‌بندد و موجب خشکیدگی درختان به خصوص درختان ارزشمند بلوط می‌شود، خاطرنشان کرد: حیات‌وحش مانند انسان نیازمند هوای پاک و سالم است چراکه از درختان و گیاهان تغذیه می‌کند، لذا وقتی گردوخاک روی منبع "چرای" آن‌ها باشد قطعاً می‌میرد یا مرگ آن تسریع خواهد شد.

در ادامه دکتر «علی‌رضا شریفی» رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام نیز اظهار کرد: گرد و غبارهای ریزدانه یا به اصطلاح ریزگرد به دلیل ورود سریع به ریه و مجاری تنفسی مخصوصاً برای افرادی که سابقه بیماری‌هایی مانند آسم و قلبی - عروقی هستند بسیار خطرناک است و باید در این روزها مراقب افراد سالخورده و نوزادان بود.

شریفی گفت: توصیه می‌شود در حین وقوع ریزگردها مردم تا حد امکان از منازل خارج نشوند و اگر هم مجبور بودند از منزل خارج شوند ماسک بزنند و زمان حضور در فضای بیرون را تا حد امکان کاهش دهند.

 وی توصیه کرد: شهروندان در و پنجره‌ها را باز نگذارند و از تهویه‌های مطلوب استفاده کنند.

رییس مرکز بهداشت ایلام با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی، سعی کنید مصرف شیر و سایر لبنیات را افزایش دهید، خاطرنشان کرد: در هنگام رانندگی، ضمن مطمئن شدن از بسته بودن کامل پنجره‌های خودرو، تهویه مطبوع خودروی خود را در حالتی قرار دهید که هوای بیرون وارد نشود./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار