تنها یک عده خاص هستند که می توانند نطق می کنند، افرادی هم که به عنوان موافق و مخالف اجازه صحبت در مجلس را دارند، غالبا تخصصی در آن زمینه ندارند، ولی نطق خود را انجام می دهند.
کد خبر: ۲۸۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱ 01 September 2016
یکی از ایراداتی که به مجلس شورای اسلامی وارد است، نحوه اداره جلسات آن است. بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باورند که آیین نامه داخلی مجلس، اشکالات بسیاری دارد و باعث شده خروجی قوانین، که در کشور وجود دارد قانون متقن و کاملی نشود.

به گزارش «تابناک»، برخی نمایندگان بر این اعتقاد هستند که وجود مواد متعارض، متون متناقض، ابهامات، اجمالات و سکوت در مواردی که باید روی آن تسریع باشد، در آیین نامه داخلی مجلس بسیار به چشم می خورد و همین باعث شده، حدود 70 درصد از قوانین کشور در 37 سال گذشته بارها بازبینی شود.

در همین ارتباط، محمد جواد فتحی، نماینده تهران در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: به نظر می رسد، به شیوه قانون گذاری در مجلس، حرف ها و انتقادات زیادی وارد است. بسیاری از قوانینی که امروز در مجلس تصویب می شود، نه تنها گرهی از مشکلات باز نمی کند، بلکه باعث بروز برخی مشکلات دیگر نیز می شود.

این نماینده گفت: اگر قانون گذاری دقیقی شود، قطعا نیاز به زمان و وقت بیشتری دارد، ولی مسیری که مجلس در پیش گرفته، درست نیست و همواره قوانین در حال اصلاح، الحاق، اضافه و کم شدن هستند و این نشان می دهد که قانون اصلی که ابتدا مصوب شده، ایراد داشته است.

فتحی همچنین افزود: هم اکنون 67 درصد از قوانین موجود اصلاحی است که فاجعه است؛ به عبارت دیگر، قانونگذار بعد از انقلاب، نمره 6 دریافت کرده است، چون 67 درصد قوانین ما اصلاحی بوده و قانون گذار با حدود و چارچوب هایی که برای قوانین مختلف کشور در نظر گرفته و آنها را تدوین کرده، بعدا متوجه شده که اشتباه بوده است.

این یک فاجعه برای نظام قانون گذاری کشور است. تصور من این است که نظام قانون گذاری کشور ایراد دارد و از اساس باید اصلاح شود. درست کردن آن هم راه حل دارد؛ ما یا باید به سمت قانونگذار دوم حرکت کنیم و مجلس تخصصی تشکیل دهیم که البته در مواردی مجمع تشخیص مصلحت نظام این کار را انجام می دهد؛ اما استناد قانونی ندارد؛ یعنی قوانینی که ابتدا به ساکن تصویب می کند مانند قوانین مبارزه با مواد مخدر و قانون تشدید مجازات کلاهبرداری، ارتشا و اختلاس که مجمع تصویب کرده، خلاف قانون اساسی است. و یا نظام باید به سمت مجلسی برود که تخصص این کار را داشته باشد یا با اصلاح آیین نامه این مجلس را به یک مجلس تخصصی تبدیل کند.
متأسفانه آیین نامه داخلی مجلس نواقص بسیاری دارد، ولی متأسفانه پس از 37 سال، هنوز یک آیین نامه کامل در مجلس نداریم .

این نماینده با اشاره به برخی ایرادات آیین نامه گفت: اگر به نطق هایی که در مجلس می شود، توجه کنید، خواهید دید که تنها یک عده خاص هستند که می توانند نطق می کنند. افرادی هم که به عنوان موافق و مخالف اجازه صحبت در مجلس را دارند، غالبا تخصصی در آن زمینه ندارند، ولی نطق خود را انجام می دهند.

وی گفت: بارها اتفاق افتاده نفری که تخصص در این زمینه دارد، زمانی که وقت می گیرد، حتی نفر هشتم هم نمی شود. این ضعف ها در سیستم قانون گذاری کشور هست و به همین دلیل است که شاید خیلی ها غصه تعطیلات زیاد در مجلس را نمی خورند. زمانی که می بینیم قوانین تصویب شده خیلی قوانین شفاف، صریح و کاملی نیست و به مشکلات کشور اضافه می کند، هرچه قدر از این قوانین کمتر تصویب کنیم، بهتر است.

فتحی در ادامه گفت: کمیسیون آیین نامه باید تا کنون آیین نامه را اصلاح می کرد. این آیین نامه پر از ایرادات اساسی است؛ اما همین آیین نامه نیز با همین شیوه ای که به شما گفتم در مجلس تهیه شده و همانند سایر قوانین دارای ایراد است.

وی با بیان برخی دیگر از ایرادات آیین نامه ای گفت: در آیین نامه برای تعداد افراد هر کمیسیون سقف مشخص کرده اند، اما همین الان بسیاری از کمیسیون های ما از جمله کمیسیون قضایی، فرهنگی، اصل نود این حد نصاب را ندارد، این رویه نشان می دهد که قوانین درست نیست و در واقع این نصاب غیر واقعی است.

وی در ادامه گفت: نوع تقسیم افراد در کمیسیون ها هم غیر واقعی است و کمیسیون ها اساسا تخصصی نیستند؛ برای نمونه، کمیسیون اجتماعی، یا کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصاد، دایره کار بسیار وسیعی دارد و باید بسیار تخصصی تر از این ها باشد و باید کوچکتر شوند تا راندمان کارشان بالا رود تا حداقل در موضوعات خاصی که واقعیت های جامعه را نشان می دهد، به یک نتیجه مشخص برسیم و با ارزیابی شرایط موجود به یک قانون مدون و درستی دست یابیم.

نماینده تهران در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از ایرادات آیین نامه این است که حتما در هنگام بررسی یک طرح یا لایحه باید وزیر در مجلس باشد. این در حالی است که مجلس هر روز در حال بررسی یک طرح یا یک لایحه است و با این کار دیگر هیأت دولت فرصتی برای اداره کشور ندارد، حال آنکه اصلا وزیر نیاز نیست، در این موارد در مجلس باشد، کارشناس مربوطه و کسانی که در وزارت خانه مرتبط با این کار هستند، حضورشان در این جلسه کافی است.

وی همچنین به نحوه افراد به عنوان موافق و مخالف در مجلس اشاره کرد و گفت: شیوه انتخاب افراد برای صحبت های موافق و مخالف از دیگر ایرادات این آیین نامه است؛ هر کس از 290 نماینده ای که در مجلس حضور دارد، اگر زودتر کلید را فشار دهد، می تواند صحبت کند، در حالی که شاید اصلا تخصصی در این زمینه نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همین ایرادات باعث می شود که خروجی این قوانین دقیق نباشد، وجود مواد متعارض، متون متناقص، ابهامات، اجمالات و سکوت در مواردی که باید روی آن تسریع وجود داشته باشد در قوانین آیین نامه به وفور دیده می شود، که هرچه زودتر باید اصلاح شوند. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار