کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت ایلام با بیان اینکه چاقی حتی در کودکان نیز بیماری است، گفت: اختلال عضلات اسکلتی، کبد چرب، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی از پیامدهای اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان است.
کد خبر: ۳۶۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۹ 24 January 2017
به گزارش تابناک ایلام؛داود علیمردانی اظهار کرد: علل بروز اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی و نوجوانی عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است که به عواملی از جمله تغییر الگوی غذایی و بی تحرکی منجر می شود.
 
وی افزود: چاقی دوران کودکی و نوجوانی به صورت یک مشکل سلامت همگانی به سرعت رو به افزایش است ضمن اینکه چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود بطوری که 40 تا 90 درصد کودکان چاق در بزرگسالی هم از چاقی رنج می برند.
 
علیمردانی با بیان اینکه با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می توان از چاقی و پیامدهای آن جلوگیری کرد، گفت: الگوی غذایی کودکان و نوجوانان به سمت افزایش مصرف غذاهای پرانرژی و ناسالم که دارای چربی، قند بالا و ویتامین و مواد معدنی کم از جمله مصرف زیاد فست فودها، نوشابه های گازدار، مواد قندی شیرین و مصرف کم میوه و سبزی تغییر یافته است.
 
وی به بی تحرکی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته و ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی های رایانه ای، استفاده از تبلت و رایانه موجب شده که میزان تحرک آنها به میزان قابل توجهی کاهش یابد ضمن اینکه مصرف تنقلات چرب و شور یا شیرین در این مواقع خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می کند.
 
علیمردانی تاکید کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان باید مقدار روغن و شکر موجود در غذاهای مصرفی خانواده کاهش یابد، افراد به خوردن صبحانه، مصرف میان وعده های سالم و پیاده روی تشویق شوند.
 
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت ایلام گفت: خانواده ها به جای اینکه شیرینی، تنقلات، پیتزا و سایر فست فودها را به کودکان خود به عنوان جایزه بدهند نیاز آنها را با خوردن مقدار کمی نتقلات رفع کنند.
 
وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت بدنی و تحرک داشته باشند و نباید بیشتر از 2 ساعت را صرف سرگرمی های بی تحرک مانند تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر و تبلت کنند./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار