در ماههای اخیر نمونه هایی از بیماری سالک در سطح شهرستان آبدانان مشاهده شده است که لزوم توجه به این مسئله ضروری به نظر می رسد.
کد خبر: ۵۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲ 30 June 2015
سالك نوعی عفونت انگلی پوست است كه توسط  پشه خاكی منتقل می شود و ایجاد ضایعه پوستی می كند.

عامل بیماری سالک انگلی به نام لیشمانیا است که در زخم‌های سالک وجود دارد که با خونخواری پشه از محل زخم‌ سالک در بدن افراد آلوده یا جوندگان مبتلا، وارد بدن پشه می‌شود و در گزش های بعدی موجب انتقال انگل به افراد سالم می گردد و چرخه انتقال آن ادامه می یابد. این بیماری در دو نوع شهری و روستایی وجود دارد که نوع شهری آن بیشتر در صورت افراد دیده می شود.

معمولاً پس از چند روز تا چند ماه محل گزش مختصر قرمز سپس متورم و حالت جوش مانند می شود و بتدریج از وسط زخمی ایجاد می شود و اطراف آن قرمز می گردد. ممكن است این ضایعه خشك یا دارای ترشح باشد. بدنبال چند بار گزش ممكن است چندین زخم در فرد ایجاد شود.

در سال های اخیر به دلیل مشکلات بهداشتی موجود در شهرستان دهلران و مهران این بیماری مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده به طوری که این بیماری روی صورت خیلی از افراد مبتلا نشانه های دائمی برجای گذاشته است.
در ماههای اخیر نمونه هایی از این بیماری در سطح شهرستان آبدانان مشاهده شده است که لزوم توجه به این مسئله ضروری به نظر می رسد.
دکتر "هدایت حیدری زاده" مسئول شبکه بهداشت شهرستان آبدانان در گفتگوی اختصاصی با آبدانان خبر اظهار کرد: از دیرباز نمونه های اندکی از سالک در آبدانان وجود داشت و اکنون این بیماری در شهرستان آبدانان در حال تشدید می باشد.
وی بیان کرد: گرم شدن آب و هوا، وجود آب های راکد در محل زیست و  زیاد شدن حجم نخاله ها و همچنین مسافرت شهروندان آبدانانی به شهرهای همجوار دهلران و دشت عباس در تشدید این بیماری در آبدانان موثر بوده است.
مسئول شبکه بهداشت شهرستان آبدانان بیان کرد:برای مبارزه با این بیماری جلسه ای در فرمانداری شهرستان برگزار شد و مقرر شد که شهرداری و اداره آب و فاضلاب نسبت به مهار این موارد اقدام کنند.
حیدری زاده افزود: درمانگاه شماره یک آبدانان برای مبارزه با سالک تجهیز و پزشکان مربوط در این درمانگاه اسقرار دارد.
وی گفت: به مردم توصیه می شود از پوشیدن لباس آستین کوتاه  خودداری کنند و از حضور در محیط هایی که نخاله فراوان وجود دارد خودداری کنند.
دکتر "نصرت اله علیزاده" نیز در گفتگو با آبدانان خبر با اشاره به وجود این بیماری در شهرستان اظهار کرد: با توجه به وجود برخی نمونه ها شهرستان آبدانان مشکوک به داشتن پشه سالک می باشد که باید تحقیقات لازم انجام گیرد.
وی بیان کرد:بر اثر ساخت و سازهای ناشی از زلزله ممکن است که پشه ناقل این بیماری در شهرستان موجود باشد.
علیزاده اظهار کرد: از بین 50 مورد سالک مشاهده شده در شهرستان تعداد 10 نفر کسانی بوده اند که هیچ مسافرتی به شهرهای همجوار نداشته اند و این موضوع ظن وجود پشه سالک را در آبدانان تقویت می کند، البته این موضوع باید بررسی کامل شود.
وی توصیه کرد که مردم نخاله های ساختمانی خود را در محل زندگی و محیط زیست رها نکنند.
دکتر علیزاده افزود: یکی از مجهز ترین مراکز درمانی سالک در آبدانان مستقر و تجهیز شده است .


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار