نسل سوم آسیب های اجتماعی استان عبارتند از: پیوند بین مشکلات اجتماعی چند حلقه‎ای شد.مشکلات اغلب به صورت جمعی و گروهی نمودار شدند (برای مثال طلاق و اعتیاد و خودکشی و دیگرآزاری به یکدیگر پیوند خوردند). و در چنین شرایطی ست که میبینیم مداخله بسیار پیچیده و مشکل می‌شود.در این دوره است که سهم زنان از مشکلات اجتماعی به شکل بروز زنان سرپرست خانوار _تحصیل کرده و بیکار و ..... افزایش پیدا می کند
کد خبر: ۵۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 09 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،مدیرکل دفتراموراجتماعی استانداری در نشست خصصصی تحلیل وضعیت آسیب های اجتماعی استان اظهار داشت :آسیب های اجتماعی استان ایلام هم به لحاظ کمی و هم به‌لحاظ کیفی افزایش پیدا کرد؛ و مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد، خشونت ،فقر حاشیه نشینی و...  طی سالیان گذشته افزایش داشته است.

 علی  مهرعلی زاده افزود:   در روند بروز آسیب‌های اجتماعی تغییراتی کمی و کیفی دیده می شود که این امر مداخله در بحث آسیب‌های اجتماعی را سخت‌تر می‌کند.

وی،   از جمله‌ی این تغییرات را پیچیده‌تر شدن علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی و ریزومیک شدن  آنها اعلام کرد.

مدیرکل دفتراموراجتماعی افزود بابررسی سیر تحول آسیب های اجتماعی در استان به‌رغم استثنائاتی که همواره  وجود داشته است، می توان تجربه  و حیات آسیب های اجتماعی استان ایلام را در قالب سه نسل مورد توجه  قرار داد.

وی ادامه داد: نسل اول آسیب های اجتماعی استان  که زمان آن به قبل از دوران سازندگی  بر‌می‌گردد که جامعه‌ی شهری و درحال توسعه  آن‌چنان در استان ایلام شکل نگرفته بود.

وی، از جمله  ویژگی‌های آسیب های  اجتماعی در این دوره را  تنوع محدود آسیب ها، محلی بودن آسیب ها  برشمرد و گفت : در این دوره  اغلب  آسیب ها مردانه اند وسهم بسیار ناچیزی از آسیب ها  زنان بوده است.

  مدیرکل دفترامور اجتماعی استانداری ایلام  با اشاره به اینکه دراین نسل از آسیب ها  ارتباط فعال و جدی بین آسیب های اجتماعی وجود ندارد (بدین معنی که آسیب های  اجتماعی به یکدیگر پیوند نخورده‌اند، یعنی این که ما معتاد داریم نه معتاد سارق)  اظهار داشت:   قابل توضیح بودن علل وقوع آسیب ها با غریزه صیانت نفس یا اختلال روانی و ضعف بنیه اعتقادی از دیگر ویژگی های آسیب های اجتماعی دراین نسل است .

 مهرعلی زاده نسل دوم آسیب های اجتماعی استان  را آسیب هایی برشمرد که با تحولات سریع فرهنگی و اقتصادی و افزایش ارتباطات و دامنه آگاهی و همچنین رشد شهرنشینی در  دهه‌ی هفتاد تا اواسط دهه هشتاد شکل گرفته اند و ویژگی های  از جمله   گسترش فضای جغرافیایی آسیب های اجتماعی و صرفا مختصاتی مردانه نداشتند و  پیوندهای دو یا حداکثر سه حلقهای بین آنها وجود داشت (برای مثال فرد حاشیه نشین و مهاجر معتاد به خرید و فروش مواد نیز روی آورده بود یا سرقت می کرد.

  وی،  از علل وقوع این نسل از آسیب های اجتماعی در مقایسه با نسل قبلی علاوه بر علل فردی، به علل اجتماعی و فرهنگی، مثل افزایش تحرک طبقاتی و اجتماعی، اشاره کرد.

مدیرکل دفتراموراجتماعی  افزود :در دوران دولت های نهم و دهم  با بی ثباتی دایمی در عرصه اقتصادی و مدیریتی خدشه دار شدن اخلاق عمومی و فرسایش سرمایه اجتماعی  این وضعیت تحول دیگری پیدا کرد و باعث پیچیده‌تر شدن مسائل اجتماعی استان شد.

به تعبیر مهرعلی زاده مشخصات نسل سوم آسیب های  اجتماعی  استان عبارتند از:  پیوند بین مشکلات اجتماعی چند حلقهای شد.مشکلات اغلب به صورت جمعی و گروهی نمودار شدند (برای مثال طلاق و اعتیاد و خودکشی و دیگرآزاری به یکدیگر پیوند خوردند). و در چنین شرایطی ست که میبینیم مداخله بسیار پیچیده و مشکل می‌شود.در این دوره است که سهم زنان از مشکلات اجتماعی به شکل بروز زنان سرپرست خانوار _تحصیل کرده و بیکار و ..... افزایش پیدا می کند

مهرعلی زاده مدیرکل دفتراموراجتماعی در این نشست تخصصی خاطر نشان کرد: آنچه که امروز با آن مواجه هستیم، وضعیتی  بسیار مشکل و پیچیده است. چراکه آن‌قدر در این سال‌ها با آزمون و خطا با مشکلات اجتماعی برخورد شده است که آثار و عوارض آن وضعیت را بدتر کرده است. و امروز در نسل سوم با سیستم هوشمند آسیب های اجتماعی مواجه ایم

وی افزود: نوک کوه یخ آسیب های اجتماعی نمایان شده است. واقعیات نشان می‌دهد که در سیستم هوشمند آسیب های اجتماعی نرخ آسیب های اجتماعی کیفی از قبیل سرد شدن کانون خانواده روابط فرازناشویی و افزایش تعاملات سرد در سطح جامعه_ بی تفاوتی اجتماعی و ....  افزایش پیدا کرده است و این آسیب ها به مدد تهاجمات جنگ نرم  کانونهاو مراکز حیاتی جامعه خصوصا خانواده  را هدف قرار گرفته اند و ،در پی آنند تا ریشه های حیات جامعه را بخشکانند

مهرعلی زاده  در بحث راهکارها  بیان داشت دولت تدبیر و امید و به تبع آن مدیریت ارشد استان در حوزه اجتماعی برای تحقق سلامت اجتماعی الزاماتی را برای خود تعریف کرده است و اعتقاد  دولت براین است  تابا فعالیت در چارچوب این الزامات  در دستیابی به هدف امیدوار بود .

مدیرکل دفترامور اجتماعی در پایان گفت: الزام اساسی اول بهره گیری از مشارکت نهادمند شهروندان و  مشارکت‌محور بودن برنامه­ ها است .دولت‌ تدبیر و امید برای پیشگیری کاهش و  کنترل معضلات اجتماعی به سمت به همکاری گرفتن مردم، به عنوان یک شهروند، گام برمی‌دارند،  الزام اساسی دوم واقع بینی  و پرهیز از کار سطحی سلیقه ای و صوری و پراکنده با اتخاذ رویکرد علمی و برخورد سیستمی و ساختاری با آسیب های اجتماعی ست


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار