یک کارشناس هشدارداد
کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی ،آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مردم باید خطرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را جدی بگیرند.
کد خبر: ۷۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰ 08 August 2015
به گزارش تابناک ایلام، سهیلا سمیعی پور اظهار کرد: با توجه به ماشینی شدن زندگی امروزی و استفاده بسیار از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، خطرات استفاده از آن جدی گرفته نمی شود.
وی افزود: یکی از راه های تاثیر گذاری پلی استایرن بر سلامتی انسان مهاجرت مونومرهای آن در شرایط اسیدی و قلیایی از ظروف بسته بندی به مواد غذایی است ولی با وجود هشدارهای مختلف کارشناسان، ظروف یکبار مصرف چنان جایگاهی پیدا کرده اند که استفاده از آنها گریز ناپذیر است.
سمیعی پور ادامه داد: از سوی دیگر با گذشت حدود 30 سال از ورود ظروف یکبار مصرف به کشور حجم بسیار زیادی از این ظروف، از ماده ای بسیار خطرناک و سرطانزا به نام پلی استایرن ساخته می شود.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت نگهداری، حمل و نقل و بسته بندی غذا با دمای بالاتر از 65 درجه سانتیگراد و نیز غذاهای چرب را در این ظروف بسیار خطرناک اعلام کرده است.
سمیعی پور گفت: ظروف یک بار مصرف بی رنگ و شفاف فقط برای غذاها و نوشیدنی های سرد مناسب هستند و نباید برای نوشیدنی ها و غذاهای داغ استفاده شوند.
وی یادآور شد: همچنین ظروف یک بار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای مواد غذایی سرد، گرم و مرطوب مناسب هستند، ولی برای مواد غذایی داغ نباید استفاده شوند و استفاده از این ظروف مثلا برای پیتزایی که در دمای 140 درجه سانتیگراد طبخ می شود، توصیه نمی شود.
وی در خصوص راهکارها و راه حل های موجود برای جلوگیری از زیان این ظروف یکبار مصرف گفت: در شرایط کنونی راه حلی که برای حل این مشکلات وجود دارد و امروزه در بسیاری از کشورها طرفداران بیشماری پیدا کرده استفاده از ظروف یکبار مصرف با منشا گیاهی و از بازمانده های نشاسته ذرت، برنج، سیب زمینی و گندم است.
وی ادامه داد: ظروف یکبار مصرف گیاهی در مدت سه تا شش ماه در طبیعت تجزیه شده و به موادی سازگار با محیط زیست تبدیل می شوند.
وی افزود: پلیمرهای گیاهی در مایکروفر قابل استفاده هستند و دمای 90 تا 100 درجه را براحتی تحمل می کنند و در عین حال هیچ ماده سمی از آنها آزاد نمی شود.
وی تاکید کرد: استفاده از ظروف شیشه ای با رعایت بهداشت فردی و ظروف کاغذی و یا استفاده از ظروف پلی پروپیلن با درصد سمیت کمتر و همچنین استفاده از ظروف پلی استایرن جهت مایعات با دمای کمتر از 65 درجه سانتیگراد راه حل های مناسبی است که فعلا از سوی کارشناسان توصیه می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار