گزارش خبری
این روزها مردم ساکن در شهرستان آبدانان از وجود پشه ناقل سالک رنج می‌برند و آمار مبتلایان به بیماری سالک در این شهرستان روزبه‌روز در حال افزایش است.
کد خبر: ۹۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ 23 September 2015
این روزها مردم ساکن در شهرستان آبدانان از وجود پشه ناقل سالک رنج می‌برند و آمار مبتلایان به بیماری سالک در این شهرستان روزبه‌روز در حال افزایش است.

به گزراش تابناک ایلام، در سالهای گذشته، شهرستانهای مرزی دهلران و مهران بهعنوان تنها کانونهای بیماری سالک در استان ایلام شناساییشده و این بیماری مشکلات زیادی برای مردم این مناطق ایجاد کرده بود اما این روزها شهرستان آبدانان نیز از وجود پشه ناقل سالک رنج میبرد و آمار مبتلایان به بیماری سالک در این شهرستان روزبهروز در حال افزایش است و نهادهای متولی پیشگیری و مبارزه با سالک در خاموشی کامل به سر میبرند.

بیتوجهی و عدم جمعآوری اصولی و بهداشتی زبالههای شهر آبدانان و وجود نخالههای ساختمانی حاصل از ساختوسازهای زلزله این شهرستان در یک سال اخیر، وجود سگهای ولگرد در نقاط مختلف شهری و روستایی، وجود جانوران موذی بهعنوان میزبان سالک، باعث جولان این مهمان ناخوانده در حاشیههای این شهر شده و زمینه افزایش بیماری سالک در این شهرستان را فراهم کرده است.

نبود اماکن تفریحی برای کودکان و بازی کردن آنان در کوچههای غبارآلود این شهرستان خطر ابتلا به بیماری سالک را هرلحظه بیشتر و بیشتر میکند و کار بهجایی رسیده است که والدین، خانهنشین کردن کودکان را بر تفریح و بازی کردن فرزندانشان ترجیح میدهند.

این در حالیست که پای بیماری سالک به نشست بحران شهرستان آبدانان کشیده شده تا زنگ خطر بحران سالک در این شهرستان به صدا درآید.

سالک در آبدانان افزایش یافته است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش میزان مبتلایان بیماری سالک در آبدانان، گفت: بیماری سالک خاص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است که در سال ۹۲ تعداد مبتلایان به بیماری سالک در آبدانان، ۲۲ مورد بوده که در سال ۹۳ به ۴۳ مورد افزایشیافته و متأسفانه در ششماهه اول سال جاری، تعداد ۸۵ مورد از ابتلا به این بیماری گزارششده که در مقایسه به یک سال گذشته افزایش چشمگیر ابتلا به این بیماری را نشان میدهد. ۸۵ مورد از ابتلا به این بیماری گزارششده که در مقایسه به یک سال گذشته افزایش چشمگیر ابتلا به این بیماری را نشان میدهد

هدایت حیدری زاده در ادامه بابیان عامل این بیماری، افزود: عامل بیماری سالک انگلی به نام لیشمانیا است که در زخمهای سالک وجود دارد که با خونخواری پشه از محل زخم سالک در بدن افراد آلوده یا جوندگان مبتلا، وارد بدن پشه میشود و در گزشهای بعدی موجب انتقال انگل به افراد سالم میشود و چرخه انتقال آن ادامه مییابد.

وی گفت: سالکی که در این منطقه مشاهده میشود، سالک پوستی است که بهصورت زخمهای قهوهای تا متمایل به رنگ مشکی و دارای ترشحات اندک و خارش در چند روز اول ابتلا به این بیماری دیده میشود و در بعضی افراد نیز ممکن است هیچگونه علائمی وجود نداشته باشد.

این بیماری در دو نوع شهری و روستایی وجود دارد که نوع شهری آن بیشتر در صورت افراد دیده میشود. معمولاً پس از چند روز تا چند ماه محل گزش مختصر قرمز سپس متورم و حالت جوش مانند میشود و بهتدریج از وسط زخمی ایجاد و اطراف آن قرمز میشود. ممکن است این ضایعه خشک یا دارای ترشح باشد و به دنبال چند بار گزش ممکن است چندین زخم در فرد ایجاد میشود.

حیدری زاده همچنین با اشاره به تشدید بیماری سالک در آبدانان در ماههای اخیر، بیان کرد: گرم شدن آبوهوا در ماههای اخیر، وجود آبهای راکد در محیطزیست و زیادشدن حجم نخالههای ساختمانی عفونی در نقاط مختلف شهری و روستایی و همچنین مسافرت شهروندان آبدانانی به شهرهای همجوار دهلران و دشت عباس در تشدید این بیماری در آبدانان مؤثر بوده است.

وی به راههای پیشگیری این بیماری نیز اشاره کرد و افزود: بهترین راههای پیشگیری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از پشهبند، نپوشیدن لباسهای آستینکوتاه، دوری از اماکن و برکههایی که وجود پشه سالک در آنجا مشاهده میشود.

حیدری زاده اظهار کرد: برای مبارزه با این بیماری شهرداریهای سه بخش مرکزی، سراب باغ و مورموری باید نسبت به جمعآوری نخالههای ساختمان اقدام کنند وبرای مبارزه با این بیماری شهرداریهای سه بخش مرکزی، سراب باغ و مورموری میبایست نسبت به جمعآوری نخالههای ساختمان اقدام کنند شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز بهمنظور پیشگیری از این بیماری درمانگاه شماره یک آبدانان برای مبارزه با سالک تجهیز و پزشکان مربوط در این درمانگاه استقرار پیداکردهاند.

وی افزود: اگر صورت افراد مورد گزش پشه سالک قرار گرفت بههیچوجه نباید به آن دست بزند و به متخصصین پوست ارجاع داده شود و سالکهای بقیه نواحی بدن در درمانگاه شماره یک آبدانان آزمایش و با کرایوتراپی و یا آمپول خاص سالک درمان میشوند.

وجود نخالههای ساختمانی، عدم جمعآوری درست و اصولی زبالههای سطح شهر و جمع شدن زباله در بعضی از نقاط شهری و بوی تعفن آنها، زمینه شیوع بیشتر این بیماری در آبدانان را افزایش میدهد که امید است مسئولان خدمات شهری و بهداشتی نسبت به پاکسازی نواحی مستعد حضور سالک اقدام کنند تا از شیوع بیشتر این بیماری در شهرستان جلوگیری شود.

شهرستان آبدانان با ۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان ایلام قرار دارد.

خبرنگار: وحید حاجیان




منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار