عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام:
بارندگی هفته‌ی گذشته به عنوان یکی از رخدادهای منحصر به فرد هیدرولوژیکی در استان به شمار می رود.
کد خبر: ۱۲۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶ 05 November 2015

به گزارش تابناک ایلام، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام از بارندگی هفته‌ی گذشته به عنوان یکی از رخدادهای منحصر به فرد هیدرولوژیکی در استان نام برد.

مهندس «حمیدرضا لطفی‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: طی هفته گذشته یکی از رخدادهای منحصر به فرد هیدرولوژیکی در استان ایلام اتفاق افتاد و حوضه‌های آبریز استان پذیرای بی‌نظیرترین بارش با دوره بازگشت‌های 100 تا 1000 ساله بود.

وی با بیان اینکه شهر ایلام شاهد 324 میلی‌متر و بارش 24 ساعته حدود 180 میلی‌متر دوره بازگشت 1000 ساله بود افزود: حجم کل بارش استان با در نظر گرفتن متوسط بارش 3 روز معادل 150 میلی‌متر و مساحت استان 20 هزار و 133 کیلومتر مربع معادل 3 میلیارد متر مکعب است که اگر 70 درصد آن را تبخیر در نظر بگیریم و 15 درصد هم رواناب و سیل و 15 درصد از این بارش عاید استان شده باشد، حجم بارش که صرف ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی شده است معادل 450 میلیون مترمکعب خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: طبق برآوردهای رییس کمیسیون جهانی آبیاری و زهکشی (ICID) ارزش واقعی آب در ایران را 10 هزار تومان در هر متر مکعب در نظر می‌گیرند لذا ارزش ریالی این بارش‌ها (البته 15 درصد مفید) 4500 میلیارد تومان است.

لطفی‌زاده با اشاره به اینکه در این برآورد منافع تولید برقابی سد سیمره و کشاورزی سد کرخه نیز باید اضافه شود ،خاطر نشان کرد: اگر فقط 300 میلیون متر مکعب به ذخیره سد سیمره اضافه شود رقمی در حدود 20 میلیارد تومان درآمد برقابی سد خواهد شد و سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد تومانی سد سیمره که چندین سال است بلا استفاده بوده وارد مدارد تولید و درآمد خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: برآورد ارزش هر متر مکعب 10 هزار تومان بر اساس منافع کشاورزی، شرب، صنعت، منابع طبیعی، محیط زیست و ... است./پ

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار