تفاهم نامه همکاری های مشترک بین استان ایلام و استان دیالی عراق در هشت بند امضا شد.
کد خبر: ۱۲۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 08 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، تفاهم نامه همکاری های مشترک بین استان ایلام و استان دیالی عراق در هشت بند امضا شد.
ایرنا از روابط عمومی استانداری ایلام گزارش داد، استاندار ایلام در دیدار با استاندار دیالی عراق وجود اشتراکات تاریخی، قومی، مذهبی و پیشینه مراودات مرزی دو طرف را زمینه توسعه همکاری ها دانست.
محمدرضا مروارید گفت: هر دو استان دارای پتانسیل های ویژه ای برای توسعه روابط هستند که می توان از این ویژگی ها بهترین بهره ها را برای توسعه پایدار این مناطق برد.
وی با اشاره به ضرورت راه اندازی بازارچه هلاله شمالی به منظور ارتقای هر چه بیشتر مناسبات بین استان ایلام و استان دیالی جمهوری عراق خواستار توسعه و تعمیق همکاری های دو جانبه شد.
مروارید اظهار کرد: راه اندازی بازارچه موقت (کوله بری) در هلاله شمالی می تواند به ایجاد امنیت پایدار در منطقه، ارتقای معیشت مرزنشینان، جلوگیری از تخلیه جمعیت دو طرف مرز، افزایش درآمد و رفاه ساکنان مناطق مرزی دو استان منجر شده و زمینه توسعه صادرات و واردات میان دو کشور را فراهم کند.
استاندار ایلام با تشریح ظرفیت ها و توانمندی های استان به توسعه همکاری های دو طرف تاکید کرد و افزود: موقعیت استان ایلام به گونه ای است که پل ارتباطی بین شمال، جنوب و مرکز عراق با استان های ایران است که بهره گیری از این قابلیت می تواند افق تازه ای را به روی استان های همجوار در عراق باز کند.
وی گفت: ایلام به لحاظ داشتن ظرفیت های بسیار مطلوبی که در بحث صنعتی، معدنی، کشاورزی، اقتصادی، فنی و .. دارد می تواند کمک های شایانی به استان دیالی عراق داشته باشد.
تسریع در راه اندازی بازارچه موقت و اخذ مجوزهای لازم، فراهم نمودن بسترهای لازم جهت برگزاری نمایشگاه توانمندی های استان ایلام در استان دیالی با حضور پیمانکاران، شرکت ها و مجریان واحدهای تولیدی، فراهم نمودن زمینه حضور فعال پیمانکاران، تجار و سرمایه گذاران استان ایلام، گسترش همکاری های علمی و پژوهشی و تبادل اساتید و فراهم نمودن زمینه جذب دانشجویان عراقی در ایلام و تاکید بر تاسیس نمایندگی اتاق بازرگانی ایلام و دیالی در دو استان از موارد مورد بحث در دیدار دو استاندار ایلام و دیالی بود.
در پایان استانداران ایلام و دیالی عراق ضمن تاکید بر حسن اجرای مفاد تفاهم نامه های پیشین و رعایت حسن همجواری دو کشور دوست و برادر، تفاهم نامه همکاری مشترک در هشت بند امضا کردند.
استاندار ایلام طی نامه ای رسمی مختصری از طرح توجیهی بازارچه هلاله شمالی را برای استاندار و رئیس شورای استان دیالی ارسال و ضمن قید اعلام آمادگی در متن نامه، ضمن دعوت از مسئولان عراقی خواستار بررسی طرح توسط مسئولان محلی استان دیالی شد و بر فراهم نمودن شرایط لازم برای سفر مسئولان استان ایلام و ساز و کار لازم برای نشست بعدی در راستای سرعت بخشیدن به راه اندازی این بازارچه تاکید کرد./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار