معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام از تشکیل 300گروه خودیار زنان سرپرست خانوار روستایی تا پایان امسال در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۲۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴ 09 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام از تشکیل 300گروه خودیار زنان سرپرست خانوار روستایی تا پایان امسال در این استان خبر داد.
ایرنا گزارش داد، زهرا همتی روز دوشنبه در نشست برنامه ریزی این طرح با حضور روسای ادارات بهزیستی شهرستانها در بهزیستی ایلام بیان کرد: این گروه ها در قالب اجرای طرح خدمات مالی خرد و با هدف توانمندسازی روستاییان تشکیل و فعالیت خواهند داشت.
وی ادامه داد: اجرای این طرح با هدف توانمندسازی و بهبود زندگانی افراد کم درآمد در مناطق روستایی (اعم از مددجویان و افراد عادی) سال 91 برای نخستین بار و بصورت پایلوت توسط سازمان بهزیستی کشور در استان های ایلام و کردستان آغاز شد.
وی با بیان اینکه این طرح نقش بسزایی در افزایش توانمندسازی مردم مناطق روستایی داشته است، ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات روستاییان اشتغال است و اجرای گسترده این طرح با همکاری سایر ارگان ها علاوه بر رفع مشکل بیکاری نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها داشته است.
همتی با ذکر اینکه سهمیه این استان برای تشکیل گروه های خودیار 300 گروه بود که تاکنون 205 گروه در قالب سه هزار و 700 نفر تشکیل شده است، افزود: تا پایان امسال این رقه به 300گروه با چهار هزار و 500نفر عضو می رسد.
وی گفت: در استان ایلام عمده ترین افراد شرکت کننده طرح زنان و دختران بوده و خدمات این طرح شامل پس انداز، اعتبار، بیمه های خرد، وام و انتقال وجه است.
به گفته وی، در اجرای این طرح پس از تشکیل گروه و جمع آوری پس اندازهای اعضا و راه اندازی صندوق مالی با عنوان گروه خودیار، در بانک حساب باز می شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی ایلام اضافه کرد: در مرحله بعدی بانک گروه را بر پایه سرمایه اجتماعی ارتقا داده و سود و عملکرد مالی و اجرایی آنها را مورد ارزیابی و اعتبار سنجی قرار می دهد.
وی افزود: در پایان بر اساس نتیجه اعتبارسنجی، بانک بدون اخذ سپرده وثیقه و ضامن به گروه با حداقل نرخ سود بانکی معمول وام پرداخت می کند و گروه نیز بر پایه طرح های کسب و کار تایید شده اعضا، وام بانکی را میان آنان توزیع می کند.
وی اظهار کرد: دریافت کنندگان تسهیلات می توانند در زمینه های مختلف نظیر ایجاد مشاغل زودبازده و خانگی، فعالیت های گروهی، رفع مشکلات معیشتی، تحصیلی و سایر نیازها آنرا هزینه کنند.
همتی تاکید کرد: خدمات اجرایی، فنی و ظرفیت سازی لازم در این طرح از سوی موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد (تاک) به شکل برون سپاری به بخش های غیر دولتی از جمله درمانگاه های مددکاری اجتماعی و موسسه های غیر دولتی محلی توسط بانک کشاورزی انجام می شود.
وی کاهش نسبی فقر، توسعه عدالت اجتماعی از راه فراهم ساختن زمینه دسترسی گروه های کم درآمد، بالابردن سرمایه اجتماعی، ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و کمک به کاهش نرخ بیکاری را از ویژگی های این طرح برشمرد.
به گفته وی، در بررسی های انجام گرفته از سوی یونسکو (سازمان علمی، تربیتی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد) این طرح به عنوان طرح موفق در جهان انتخاب شده و در حال اجرااست.
25هزار نفر در استان ایلام زیر پوشش خدمات حمایتی بهزیستی قرار داشته که از شمار بیش از چهار هزار نفر را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار