مدیرکل میراث فرهنگی ایلام؛
پرونده ثبت جهانی این آیین به‌عنوان یک میراث معنوی باید با همکاری دو کشور ایران و عراق انجام شود و استان‌های ایلام و خوزستان در این زمینه نقش محوری دارند.
کد خبر: ۱۳۸۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 01 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از آمادگی این استان برای همکاری در تهیه پرونده و مستندسازی ثبت آیین پیاده‌روی اربعین حسینی در فهرست میراث جهانی یونسکو، خبر داد.

عبدالمالک شنبه‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی این آیین به‌عنوان یک میراث معنوی باید با همکاری دو کشور ایران و عراق انجام شود و استان‌های ایلام و خوزستان در این زمینه نقش محوری دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مرز بین‌المللی مهران مهم‌ترین، نزدیک‌ترین و امن‌ترین گذرگاه تردد عتبات عالیات است و بیشترین حجم تردد زائران نیز از این مرز انجام می‌شود، استان ایلام آمادگی هرگونه همکاری برای تهیه پرونده ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین در زمینه جمع‌آوری آمار، اطلاعات، تصاویر و مستندات را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: پیشنهاد ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین آذرماه سال گذشته از طرف اداره کل میراث فرهنگی ایلام به سازمان میراث فرهنگی ارائه شد و خوشبختانه مورد موافقت و استقبال مسئولان قرار گرفت.

شنبه‌زاده افزود: سال گذشته، دکتر سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی دستورات لازم برای اجرایی شدن این پیشنهاد را به معاون میراث فرهنگی سازمان صادر کردند و هم‌اکنون خوشبختانه در آخرین نشست هیئت دولت مطرح شده و اجرایی شدن آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته در پی برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین با حضور 20 میلیون نفر در کربلای معلی از ادیان مختلف، این پیشنهاد از طرف ایلام مطرح شد.

وی اظهار کرد: به نظر تحلیلگران، برگزاری این مراسم پرشکوه پیام‌های متعددی برای‌ گروه‌های تکفیری و ضدشیعه و همچنین کشورهای مخالف انقلاب اسلامی دارد که ضرورت تلاش برای ثبت آن در فهرست میراث معنوی جهانی را دوچندان می‌کند./پ
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار