یادداشت تحلیلی تابناک ایلام
ملت بعد از رقم زدن حماسه سیاسی انتظار داشت نمایندگان مجلس به این صدای سترگ جواب مثبت دهند و دولت را همراهی نمایند اما برخی برخلاف خواسته های ملت به جای کمک به دولت در تسریع برنامه ها کارشکنی علیه دولت را انتخاب کردند.
کد خبر: ۱۶۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴ 19 January 2016
سعیدپایبند تابناک ایلام::اصل تفکیک قوا یکی از نقاط مهم و روشن قانون اساسی است که به وضوح آن اشاره شده است، اصلی که در حقوق عمومی، برای جلوگیری از استبداد، بر اساس آن حکومت به چند قوه جدا از هم سپرده شده است.
انتخابات مجلس امسال در حالی برگزار می‌شود که بنا به دلایلی از شرایط خاصی برخوردار است: از یک سو تحرکات سیاسی منتقدین دولت برای تصاحب کرسی های آینده مجلس به هدف همراهی نکردن با برنامه ها و بر طبل ادامه کارشکنی ها کوبیدن و از سویی دیگر تلاش اعتدالگرایان و اصلاح طلبان برای راهیابی به مجلس و کمک به دولت فضا را حساس، کاملا رقابتی، و انتخاباتی کرده است.
قوه مقننه یکی از ارکان بسیار مهم نظام است که تاثیرات مستقیمی بر روند تحولات کشور دارد. این قوه در عین متفاوت بودن ماهیت و رسالتش یکی از قوای تاثیر گذارهمراه دولت در تسریع برنامه ها است. این نهاد از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار است و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانوگذاری ها، و برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت ملت و دولت را بر عهده دارد. این قوه پایگاه اصلی ملت و سرمایه حضور مشارکت واقعی مردم در برنامه ریزی ها و مظهر اراده ملی است.

(نظارت، قانونگذاری، تذکر، استیضاح، تحقیق و تفحص)انتخابات مجلس دهم در پیش روست و بازار تبلیغات داغ. جناحها هرکدام در پی سر و سامان دادن حزب و آماده کردن افراد مورد نظر هستند و سعی دارند رای حداکثری را کسب کنند اما آنچه بایستی در این وادی مورد نظرقرار گیرد این است که افراد راه یافته به مجلس باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرند.سال 92 شاهد اتفاق بسیار خرسندی بودیم. سالی که ملت شریف با خلق حماسه سیاسی برگ زرینی در تاریخ ثبت کرد تا بار دیگر اعلام کند که با شخصی پیمان اخوت نبسته است و در عمل خواستار گذار به سمت میانه روی شدند.
 ملت بعد از رقم زدن حماسه سیاسی انتظار داشت نمایندگان مجلس به این صدای سترگ جواب مثبت دهند و دولت را همراهی نمایند اما برخی برخلاف خواسته های ملت به جای کمک به دولت در تسریع برنامه ها کارشکنی علیه دولت را انتخاب کردند.
البته قابل پیش بینی هم بود چون این عده از طرفداران کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری اند و برای جبران ناکامی علیه دولت گارد گرفته اند و به بهانه های واهی چوب لای چرخ دولت می‌گذارند.
حال با توجه به در پیش بودن انتخابات آتی مجلس و موضوعات اقتصادی و سیاسی و نقش ارزنده و راهبردی مجلس در کمک کردن برنامه های دولت می‌طلبد که همه در سراسر کشور با آگاهی بیشتر و تحلیل های سنجیده دست به انتخاب زنند و گزینه هایی را انتخاب کنند که از خط مش اعتدالی و میانه روی برخوردار باشند.
مجلس دهم اگر در راستای برنامه های دولت یازدهم شکل نگیرد و رویکرد فکریش همخوانی نداشته باشه عملا ریل گذاری مناسبی برای دولت بوجود نمی آید و برنامه های دولت به نحو مطلوب اجرا نمی‌شود.ترکیب نمایندگان مجلس دهم حائز اهمیت و حیاتی است.
اگر در مجلس آینده افراد اعتدالگرا و میانه روی که پیام حماسه سیاسی را درک کرده اند به مجلس راه یابند و با قرارگرفتن در مدار قانون و با نگاه رویکرد همدلی و هم زبانی با دولت حرکت کنند به طور یقین برنامه های اقتصادی-سیاسی عملیاتی می‌شود. جامعه امروز نیازمند حرکت های اعتدالیست و این خواسته اکثریت ملت است.
دوران افراطی گری و تندروی به سر آمده و ملت خواستار رفع فوری موانع اقتصادی داخلی و خارجی هستند.با این اوصاف می‌توان دریافت که جایگاه مجلس شورای اسلامی همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند در راس امور است و به همین خاطر نمایندگان رسالت خطیری بر عهده دارند و در تمام امورات داخلی و خارجه می‌توانند اظهارنظر کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار