امروزه مراسم چهارشنبه آخر سال به عنوان یکی از سنت های کهن ایرانی به جای سادگی با پیرایه های خرافی و تحریف، دستخوش تغییر شده و عده ای با استفاده از مواد محترقه و ترقه های خطر ناک باعث سلب آسایش مردم و بروز اتفاقاتی ناگوار می شوند.
کد خبر: ۱۹۵۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 10 March 2016
امروزه مراسم چهارشنبه آخر سال به عنوان یکی از سنت های کهن ایرانی به جای سادگی با پیرایه های خرافی و تحریف، دستخوش تغییر شده و عده ای با استفاده از مواد محترقه و ترقه های خطر ناک باعث سلب آسایش مردم و بروز اتفاقاتی ناگوار می شوند.

به گزارش تابناک ایلام؛مردم ایران مانند سایر ملل کهن، دارای آداب و رسوم و سنت های خاص خود هستند که یکی از این سنت ها آیین چهارشنبه آخر سال است که به صورت خیلی ساده برگزار می شده است.
اما متاسفانه امروزه این رسم کهن با پیرایه های خرافی و تحریف، دستخوش تغییر شده و هر ساله درروزهای پایانی سال با استفاده از مواد محترقه و ترقه های خطر ناک باعث سلب آسایش مردم و بروز اتفاقات همراه با خسارت جانی و مالی و موجبات نگرانی خانواده ها و شهروندان را فراهم می سازد.
چهارشنبه آخر سال است، چند سالی است که همین روز چنان ترسی در دلم به وجود می آید که نمی توان آن را توصیف کرد. آری ترس... ترس از سوختن... ترس از کور شدن... ترس از آتش گرفتن
دوست من با سلامتی یک شب فاصله هست. می دانی که سلامتی من و تو مثل جامی پر از آب گواراست اگر بشکند چه می شود؟ پس بیا پا به پای پلیس از این شب بگذریم و بهار را تجربه کنیم.
بهاری که پشت زمستان اردو زده و با نسیم بارانی اش ما را خبر می کند برایتان مبارک باشد.
بهار از راه نرسیده پدران دست به جیب می شوند بهاری ترین هدیه ها را به خانه هایشان می برند. مادران با قربان صدقه بچه هایشان، گرد زمستان می گیرند سفره ی هفت سین را تدارک می بینند تا بلکه شادی را در باغچه حیاطشان کاشته باشند.
وقتی این خوشی ها را تجسم می کنیم صدای آب را می شنویم و آرامش رویش ها را می بینیم، ترس کهنه ای ما را بی قرار می کند و نمی گذارد در آخرین چهارشنبه سال به پیشواز بهار برویم و با آداب و آیین این روز کهن خلوت کنیم و در کنار خنچه های خانه داماد و رسم فال کوزه آب، شادباش های مادرهامان، خاطره هایی را صدا بزنیم چون آتشی که در حیاطمان روشن می کردیم ، تا بهار را به خانه مان فرا بخوانیم، چند سالی است که پر از دود و باروت شده، فریادهای دلخراش، دست های زخمی، تاریکی چشم های قشنگ، سفره های هفت سین مردمان مان را به هم می ریزد و لباس های بهاری بچه ها را آغشته به درد می سازد.....
انفجار باروت در هیچ جای آیین های ایرانی نشانی ندارد. آتشی که خرمن مردم را بسوزاند حرمتی بر خود نیافته اما این سالها بوی تلخ باروت ساقه شادی هایمان را می خشکاند بیایید دست در دست هم بدهیم و چهارشنبه آخر سال را پیش هم باشیم، چشم از هم برنداریم خطر در چند قدمی به کمین نشسته تا طومار عیدمان را به آتش بکشد و خنده هایی را از گوشه لب هایی بدزدد.
به حرمت فرهنگ آسمانی مان و آداب بهاری مان دست به پشت آتش نزنیم و بگذاریم کوچه باغهای شهرمان پر از نسیم و باران بماند.
مهم است که بدانید پلیس با شما عهد بسته است تا سرآغاز طنین'یا محول الحول والاحوال'تا رسیدن آهنگ بهار از صلات سحر تا انتهای شب خواب را جواب کند و بیدار بماند، بلکه عهدی نشکند و عضوی به درد نیاید .پس او را با عمل به توصیه ها همراهی کنید.
توصیه و هشدارهای ایمنی در خصوص چهارشنبه سوری و ترقه بازی
1- قبل از چهارشنبه آخرسال فرزندانتان را از خطرات آتش و باروت آگاه کنید و از آیین های پاک ایرانی با آنها صمیمانه سخن بگویید.
2- در شب چهارشنبه آخرسال، در کنار فرزندانتان باشید و برایش محیطی صمیمی آماده سازید تا رغبتی به بیرون رفتن نیابد.
3- اگر قصد میهمانی دارید قبل از غروب شب چهارشنبه آخر سال خانه را ترک و یا میهمان خود را بپذیرید و خودروهایتان را در حیاط و یا پارکینگ مطمئن پارک کنید.
4- مراقبت کنید تا فرزندتان مواد آتش زا(ترقه و ....) را در خانه نگهداری نکند و در صورت خرید مواد منفجره کم خطر با او همراه باشید.
5- از آتش زدن مواد منفجره دست ساز و غیر استاندارد و مواد آتش زا مانند کپسول گاز، لاستیک، بنزین، الکل و کاربیت خودداری کنید.
6- حد الامکان حیاط خانه را از مواد آتش زا تخلیه و تانکر نفت و کپسولهای گاز را پوشش دهید.
7- آتش های پرحجم در حیاط و محله غیر قابل مهار می باشند، از این کار ممانعت به عمل آورید.
8- قبل از برپایی آتش ، اسباب اطفاء آتش و جعبه کمک های اولیه را در دسترس قرار دهید.
9- مراقب باشید مواد محترقه (دست ساز- استاندارد) در نزدیکی دستگاههای حرارتی و برقی نگهداری نشود.
10- قبل از برپایی آتش در معابر عمومی و محلات با ریختن خاک در محل آتش، نگذارید آسفالت معابر تخریب شود.
11- از انفجار مواد منفجره در پیرامون پست های برق، ایستگاههای تقلیل فشار گاز پارکینگ های عمومی خودداری کنید.
12- صدای انفجار مواد آتش زا، موجب عارضه روانی در نزد کودکان و افراد مسن و بیمار می شود رعایت حال آنان فراموش نشود.
13- قبل از مراسم چهارشنبه آخرسال، خانواده های محترم، دور هم نشسته و در ارتباط با ایمنی و چگونگی برپایی آتش در محله به توافق برسند.
14- متاسفانه در سالهای قبل دست و چشم برپاکنندگان آتش، بیشتر آسیب دیده بود توصیه های جدی در مراقبت از دست و چشم را یادآور شوید.
15- در چهارشنبه آخرسال گروه سنی نوجوان و جوان بیشترین آسیب را می بینند، با نوجوان و جوان تان همراه باشید.
با این توصیه ها می توان از آسیب های زیر ایمن ماند:
1- سوختگی ناشی از انفجار و آتش حجیم
2- اصابت ترکش و رسیدن نورهای خیره کننده به چشم
3- قطع عضو و معلولیت(معمولا دست و چشم)
4- آتش سوزی و انفجار در مناطق مسکونی
5- سقط جنین و عارضه های روانی به ویژه در نزد بانوان
6- ناامنی در محلات و معابر برای شهروندان

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار