طلاق، زیربنای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جامعه بوده و از طرفی رفتارهای خشونت‌آمیز و بزهکاری فرزندان آن طلاق‌ها از آسیب‌های جبران‌ناپذیری است که بر پیکره جامعه وارد می‌شود
کد خبر: ۲۲۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 01 May 2016
طلاق، زیربنای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جامعه بوده و از طرفی رفتارهای خشونت‌آمیز و بزهکاری فرزندان آن طلاق‌ها از آسیب‌های جبران‌ناپذیری است که بر پیکره جامعه وارد می‌شود .

به گزارش تابناک ایلام، در اغلب موارد جدایی‌ها در نتیجه توقعات بيجاي احساسي، اقتصادي و عاطفي زوجين از همديگر، سوءظن و بدبيني بی‌مورد، نداشتن صبر و گذشت در زندگي، حسادت بیش‌ازحد زن و شوهر، پرخاشگري و تندخويي زن يا مرد و غرور و خودخواهي و نارضایتی جنسی صورت می‌گیرد و به نحوی فرزندان طلاق، در همه زمینه‌ها بیشتر دچار آسیب‌ها اجتماعی می‌شوند.

مهدی مهری "یک وکیل پایه یک دادگستری ایلام دراین راستا گفتبالا رفتن سطح توقعات بی‌جا از مهم‌ترین علت‌های درگیری در بین زوجین  و در نتیجه وقوع طلاق عاطفی و واقعی است.

وی با تأکید بر اینکه طلاق بسیاری از قبح‌های اخلاقی و اسلامی جامعه را می‌شکند، اظهار کرد: متأسفانه جوانان امروزی به خصوص خانم‌ها به دنبال چشم و هم‌چشمی بوده و اینکه دارایی و زیبایی خود را به رخ دیگران بکشند نه اینکه طبق اصول و منطق زندگی کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری ایلام با بیان اینکه تا هر جیزی سر جایی خود نباشد زندگی درست ‌و حسابی شکل نمی‌گیرد، افزود: خدا همه ‌چیز را طبق اصول و منطق آفریده و افراط‌ و تفریط هرکدام دردسرهای خاص خود را دارد. 

مهری اضافه کرد: فلسفه تشکیل زندگی مشترک کمک زن و شوهر برای ایجاد محیطی سالم برای زیستن در کنار هم است، برخی حرکات زن و مرد، خود موجب به وجود آمدن تنش و درگیری بین زوجین می‌شود ولی متاسفانه تقصیر را گردن بداخلاقی یکدیگر می‌اندازند.

این وکیل پایه یک دادگستری ایلام در امور خانواده با اشاره به اینکه زوجین هرچند هم پول‌دار باشند اما اگر بدون اصول و منطق زندگی کنند دچار آسیب جدی خواهند شد، خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که تمام امور زندگی، پول درآوردن و ریخت ‌و پاش نیست.

وی با تأکید بر اینکه ضعف آموزش‌های دینی در بین خانواده‌ها موجب به وجود آمدن درگیری‌هایی در بین زوجین و ‌افزایش ورود پرونده‌ها به چرخه‌ی رسیدگی دادگاه خانواده شده است، تاکید کرد: بالا رفتن سطح توقعات بی‌جا از یکدیگر از مهم‌ترین علل درگیری در بین زوجین و درنتیجه وقوع طلاق است.

مهری با بیان اینکه به ‌روز بودن خوب است اما اگر طبق اصول و منطق نباشد ضربه جبران‌ناپذیر به خانواده می‌زند، تصریح کرد: از طرف دیگر طلاق‌های عاطفی بسیار خطرناک‌تر از طلاق واقعی است.

 «زهرا همتی» معاون اجتماعی بهزیستی ایلام، نیز در این راستا گفت: با وجود تاثیرگذاری چندین عامل در وقوع طلاق اما نداشتن مهارت‌های لازم و کافی در زندگی مشترک، دلیل اصلی شکل‌گیری این پدیده خطرناک در جامعه شده است.

وی افزود: دلایل طلاق از یک منطقه به یک منطقه دیگر متفاوت است و چندید عامل در افزایش این پدیده خطرناک تأثیرگذار است که فرم طلاق‌ها ممکن است از استانی به استان دیگر فرق کند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان ایلام با بیان اینکه عدم مهارت زندگی در بین زوجین برای تشکیل زندگی مشترک یک دلیل مشترک و مهم برای ایجاد طلاق است، بیان کرد: متأسفانه آموزش کافی مهارت‌های زندگی در جامعه به زوجین داده نمی‌شود.

همتی پایین آمدن آمار ازدواج و روند روبه رشد طلاق را خطری جدی برای جامعه دانست و تصریح کرد: بنا بر آمارها در چند سال اخیر ازدواج کاهش و طلاق افزایش است.

وی با اشاره به اینکه پایین آمدن دوام زندگی در استان ایلام تهدید جدی است که باید این مهم جدی گرفته شود، خاطرنشان کرد: دوام بسیاری از ازدواج‌ها کمتر از یک سال است که این، تهدیدی جدی برای از هم پاشیدن نظام خانواده و بروز دیگر مشکلات اجتماعی است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان افزایش سن ازدواج را از دیگر تهدیدات اجتماعی دانست و گفت: سن ازدواج‌ها بالا رفته و این روند هم روبه رشد است لذا در پی این مهم بسیاری از مشکلات اخلاقی و اجتماعی در جامعه بروز می‌کند.

همتی خاطرنشان کرد: همه مشکلات طلاق باید ریشه‌یابی و اقدام جدی برای کنترل و مهار این آسیب انجام شود و باید دانست که هیچ ازدواجی بدون اصول و منطق دوام نمی‌آورد بنابراین باید شان و شئون زندگی مشترک رعایت شود و گرنه نتیجه آن طلاق و جدایی می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان با تأکید بر اینکه تفاوت‌ها در زندگی مشترک باید رعایت شود، افزود: نیاز جدی به سیاست‌گذاری کلان برای حل این مهم داریم چرا که طلاق پدیده‌ای است علاوه بر ضربه زدن به زوجین به پیکره جامعه نیز آسیب جدی می‌رساند.

وی با بیان اینکه وضعیت طلاق در ایلام نسبت به آمارهای کشور پایین است اما در مقایسه با سال‌های گذشته و تعداد طلاق‌های شکل‌گرفته در استان روند این پدیده را پر شتاب کرده، یادآور شد: نباید ازدواج را امری ساده گرفت بلکه باید با کسب دانش و مهارت به سراغ آن رفت و توجه کنند وقتی می‌خواهند مهم‌ترین سرمایه‌ی زندگی را به ‌پای کسی بگذارند بهتر است با اطلاعات و دانش وارد شوند تا به آرامش واقعی در زندگی منجر شود.

همتی ادامه داد: در میان خانواده‌های ایلام به‌ ویژه در مرکز استان نسبت به دیگر استان‌ها فرصت شناخت به دختر و پسر داده نمی‌شود برای همین نیز طرفین یا به سمت ازدواج نمی‌روند یا بدون آمادگی به زندگی زناشویی ورود پیدا می‌کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان ایلام تصریح کرد: در این حالت دوران آشنایی و نامزدی را یک فرصت و یا تهدید می‌توان تلقی کرد از این حیث فرصتی است که اگر دختر و پسر همدیگر را نپسندند چون هیچ امر رسمی در میان نبوده است پس طلاق محسوب نشده و به ‌تبع بار اجتماعی، عاطفی و روانی در پی ندارد./م



منبع ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار