سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام:
40 درصد مردم ما فعالیت بدنی درستی ندارند از طرف دیگر 30 درصد سرطان‌ها به دلیل رژیم غذایی نامناسب است از سوی دیگر ملاحظه می‌شود در استان ما میوه و سبزی درست مصرف نمی‌شود یا نمک دو برابر استفاده می‌شود.
کد خبر: ۵۰۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 20 June 2015

اسدالله احسان‌زاده سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت: در حال حاضر بعد از دو بیماری قلب و عروق و حوادث، سرطان عامل سوم مرگ در کشور و استان ایلام معرفی شده است.

وی ادامه داد: اما برجسته بودن سرطان به دلیل تغییر نگرش‌ها، اصلاح باورها و دریافت اطلاعات درصد مرگ‌ و میر را نسبت به دو عامل دیگر قوی‌تر کرده است، بنابراین باید اطلاع‌رسانی و تأکید بر خودمراقبتی افراد در خصوص بیماری مهلک سرطان بیشتر شود.
این مسئول با بیان اینکه مصرف مواد غذایی در جامعه فعلی استان با وجود ترسیم دو هرم غذایی سنتی و استاندارد وضعیت مناسبی ندارد، تأکید کرد: پایه‌ هرم غذایی مصرف نان و غلات و نوک هرم کم‌اهمیت‌ترین نوع مواد غذایی یعنی قند و چربی جای گرفته است، اما بالاترین میزان مصرف جامعه در مواد قندی و چربی‌ها است، اما آنچه جای نگرانی دارد، بی‌توجهی به میانه هرم غذایی یعنی مصرف میوه و سبزیجات است که باید در طول 24 ساعت پنج وعده میوه‌ و انواع سبزی‌ها استفاده شود.

احسان‌زاده تصریح کرد: نتایج بررسی‌ها در استان ایلام نشان داده است که 90 درصد مردم در پنج وعده این مواد غذایی را مصرف نمی‌کنند و همین امر نیز عامل بروز مشکلات می‌شود.
این پزشک با تأکید بر اینکه علت 50 درصد کلسترول‌ خون بالای مردم استان ایلام وضعیت تغذیه، تحرک و البته فعالیت بدنی نامناسب است، اضافه کرد: 40 درصد مردم ما فعالیت بدنی درستی ندارند از طرف دیگر 30 درصد سرطان‌ها به دلیل رژیم غذایی نامناسب است از سوی دیگر ملاحظه می‌شود در استان ما میوه و سبزی درست مصرف نمی‌شود یا نمک دو برابر استفاده می‌شود.
احسان‌زاده خاطرنشان کرد: مصرف مواد فرآوری شده در حد بالایی است از جهتی قند و شکر یا همان کربوهیدرات‌ها اگر مصرف نشوند 40 الی 50 درصد و در بعضی موارد تا 70 درصد از بروز سرطان‌ها پیشگیری شده است.
وی به‌طورکلی مصرف مواد غذایی، مواد دخانی، کم‌تحرکی و بیماری‌های روحی روانی را تأثیرگذار در ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر به‌ویژه سرطان عنوان کرد و گفت: چاقی به‌عنوان یکی از موارد مرتبط با رژیم غذایی احتمال ابتلا به سرطان به‌خصوص سرطان زنان را افزایش می‌دهد درحالی‌که بررسی زندگی 35 درصد افراد مورد مطالعه در استان ایلام نشان می‌دهد افراد 15 تا 64 ساله با افزایش وزن و چاقی روبه‌رو بوده و زمینه‌های ابتلا به سرطان‌های گوارش و دهانه رحم را در خود بالا برده‌اند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار