عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام:
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: کارگاه آموزش های «پیش از ازدواج» در سالن اندیشه دانشگاه پیام نور ایلام برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵ 11 June 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر امیر عبدالحسینی  در کارگاه «پیش از ازدواج» که در سالن اندیشه دانشگاه پیام نور ایلام برگزار شد، اظهار کرد: آنچه امروزه به دغدغه خانواده‌ها جوانان و حتی نوجوانان در امر ازدواج تبدیل شده است فضای مجازی بوده، فضای مجازی در امر ازدواج برای بعضی از خانواده‌ها به یک دردسر تبدیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام گفت: ازدواج معمولاً به دو شکل سنتی یا نوین انجام می‌گیرد، در شیوه‌های نوین ازدواج‌یابی نمی‌توان نقش فضای مجازی را انکار کرد کشور ما نیز چون در حال حاضر جامعه جوانی دارد تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

این روانشناس با اشاره به اینکه فرهنگ تاثیر بسیاری در موضوع ازدواج دارد، افزود: در فضای مجازی خصوصا تلگرام، ربات‌ها و کانال‌هایی برای امر ازدواج و دوستیابی به وجود آمده‌اند، این در حالیست که بسیاری از این ربات‌ها در کشور ما دارای مجوز هستند البته برخی از آن‌ها نیز بدون مجوز قانونی در حال فعالیت هستند.

عبدالحسینی با اشاره به اینکه گاهی فضای مجازی باعت ایجاد دلبستگی می‌شود، تصریح کرد: بسیاری در فضای مجازی ربات‌ها و کانال‌های یاد شده با وعده ازدواج ورود می‌کنند، همانطور که گفتیم یکی از شیوه‌های ازدواج امروز شیوه‌های نوین است که ممکن است از طریق فضای مجازی شکل بگیرد. در خصوص این موضوع در ایران هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی به نظر می‌رسد ۵۰ تا ۶۰ درصد این افراد در روابطشان دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از این ربات‌ها در ایران با نام‌های مختلفی همچون همراز، دلبر گرام، شب‌های تلگرام  و نام‌های دیگر در حال فعالیت هستند، متاسفانه برخی از این‌ها بدون هیچ محدودیت سنی فعالیت می‌کنند، حتی در برخی از این ربات‌ها چت‌ها به صورت ناشناس صورت می‌گیرد و تنها جنسیت فرد تعیین می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام تاکید کرد: این فضا منتظر نوجوانان و جوانان ما هستند متاسفانه برخی از آن‌ها بدون هیچ قانونی در حال فعالیت هستند اکثر این‌ها اعلام می‌کنند که هدف این سایت‌ها ازدواج است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: دوری از فضای مجازی را توصیه نمی‌کنیم ولی اگر جوانان و نوجوانان به این سایت‌ها ورود کردند بهتر است که خانواده‌های خود را در رابطه با ورود به این فضا آگاه کنند اگر خانواده‌ها آگاه باشند در صورت بروز مشکل بهتر می‌توان با آن مواجه شد.

عبدالحسینی به کانال‌های ایجاد شده در ایران در خصوص ازدواج موقت اشاره کرد و گفت: در حوزه ازدواج موقت نیز کانال‌های بسیاری وجود دارد که با شرایط مختلف در خصوص ازدواج موقت تبلیغ می‌کنند، در ازدواج موقت برخی‌ها با توجه به شرایطی که دارند تن به این موضوع می‌دهند.

وی تصریح کرد: استرنبرگ در خصوص عشق سه مولفه شور، صمیمیت و تعهد را بیان می‌کند، شاید بتوان گفت تعهد یعنی دیگری را خود پنداشتن.

این روانشناس در خصوص تحقیقات انجام گرفته در سایت‌های زوج یابی در خارج از کشور نیز گفت: در سال ۲۰۱۷، محققان در سایت تیندر، ۴۷ سوال برای افرادی که در این سایت فعال بوده‌اند، مطرح کردند. نتایج تحقیقات نشان داد که ۲.۹۷ درصد به دنبال تجربه هیجانی، ۲.۲۳ درصد به دنبال ترند شدن، به این سایت مراجعه کرده بودند، همچنین عده‌ای نیز برای عشق و ازدواج، ارزش‌های شخصی و ارتباط فیزیکی در این سایت فعال بوده‌اند. 

عبدالحسینی افزود: متأسفانه در ایران در خصوص این مسائل تحقیقات خاصی انجام نگرفته است تمام این اعداد و ارقام گفته شده در خارج از کشور بوده است.

وی تأکید کرد: اگر به صورت نوین و از طریق فضای مجازی با دیگر افراد قرارهایی گذاشته شد و قول ازدواج داده شد بهتر است قبل از اقدام، از فضای مجازی خارج و فرد را به قرار حضوری دعوت کنید. متاسفانه بسیاری از این افراد در فضای مجازی قربانی می‌شوند. 

این روانشناس ادامه داد: اگر قرار حضوری عملی شد بهتر است که فرد تنها به قرار نرود، مراجعانی داشته‌ایم که به دلیل تنها رفتن به قرار دچار آسیب شده‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۹ نیز یک تحقیق انجام شد و کسانی که در این سایت‌ها فعال بوده‌اند به سمت رفتارهای پرخطر رفته‌اند. همچنین یک تحقیق نیز در سال ۲۰۱۸ در خصوص رابطه فضای مجازی و خیانت مطرح شد که ۱۲.۵ درصد این افراد با وجود شریک زندگی دچار خیانت شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: در فضای مجازی باید به شدت مراقب خودمان باشیم و به راحتی تمام اطلاعات را تخلیه نکنیم اگر به دنبال ازدواج هستید باید افراد را به فضای واقعی بیاورید. 

وی با اشاره به اینکه در ایران نیز به سمت ازدواج مدرن حرکت می‌کنیم، گفت: در حال حاضر دیگر به شکل گذشته به سن تقویمی یا زیستی توجه نمی‌شود چون جامعه از حالت تعادل خارج شده برای مثال ما می‌بینیم بسیاری از افراد دلبسته افراد جوان‌تر یا پیرتر از خود می‌شوند، با این حال گفته شده که پسر بهتر از ۳ تا ۵ سال بزرگتر از دختر باشد.

عبدالحسینی تاکید کرد: در ازدواج به دنبال جستجوی گذشته افراد نباشید شک نکنید مسائل عاطفی در سنین نوجوانی به بعد برای فرد رخ می‌دهد و ممکن است هر فردی قبل از ازدواج دلبسته فرد دیگری باشد بنابراین جستجوی این موضوع یک رفتار درست نیست.

وی گفت: در ازدواج به مسائل ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی نیز توجه کنید گاهی حتی تاکید می‌شود اگر شده برای مشکلات ژنتیکی پا روی دل خود بگذارید، این کار را بکنید، مسائل ژنتیکی حتماً باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین این را باید گفت ازدواج در ایران بین دو خانواده رخ می‌دهد نمی‌توان این موضوع را انکار کرد ازدواج یعنی نوازشگری و نوازش‌گیری./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار