مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری ابدانان گفت: چرای بی رویه وعدم تعادل دام ومرتع مهم ترین علت مرگ درختان بلوط زاگرسی در این شهرستان و نیز استان ایلام است.
کد خبر: ۷۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱ 12 August 2015
به گزارش تابناک ایلام،یعقوب عزیزی گفت: رابطه بین چرای دام و مرتع یک معادله علمی و فنی است که چنانچه برابر اصول علمی و پژوهشی ادامه نیابد بدون تردید باعث فاجعه تخریب و نابودی عرصه های ملی و منابع خدادادی می شود.
وی افزود: حضور و هجوم بی رویه و خارج از استاندارد دام در عرصه های مرتعی و جنگلی، باعث خفه شدن و نفوذ نا پذیری لایه های رویی و مفید خاک می شود و این روند مضر ضمن جلوگیری از آبگیری بافت های زیرین خاک ،موجب نرسیدن هوای لازم و اکسیژن کافی به ریشه و به تدریج مرگ درختان بلوط می شود.
وی مهم ترین اقدام لازم درمانی برای قطع روند مرگ زود هنگام عرصه های جنگلی را قرق و حرس این عرصه های طبیعی ذکر و اضافه کرد: ایران هم اکنون از نظر تخریب سالانه خاک در دنیا مقام دوم را دارد که چنانچه این روند ادامه یابد، در دهه های اینده، شاهد بیابان های خشک وبی روح و مرگ صددرصد درختان بلوط خواهیم بود.
مدیر اداره منابع طبیعی و ابخیزداری ابدانان به طرح قرق هفت ساله هشت هزار هکتار از جنگل های منطقه دینار کوه این شهرستان به عنوان طرح نمونه در حوزه زاگرس اشاره کرد و گفت: رشد درختچه ها و پا جوش های متعدد باعث ایجاد طراوت و امید در عرصه های جنگلی این منطقه شده است.
وی افزود: براین مبنا قرار است این طرح به عنوان یک تجربه موفق وکار بردی در سطح عرصه های جنگلی و بزودی در 12استان زاگرس نشین اجرا شود.
این مسوول یاد اورشد: برای تداوم حیات درختان عرصه های جنگلی باید رابطه بین معیشت عشایر و این سرمایه های ملی برای مدت زمان زیادی بصورت اصولی و علمی قطع شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار