به گزارش تابناک ایلام
نخستین پرواز پهباد شناسایی برای مقابله با حوادث طبیعی به ویژه آتش سوزی در عرصه های جنگلی، روز یکشنبه با حضور محمدرضا مروارید استاندار و جمعی از مسوولان محلی در فرودگاه شهدای ایلام انجام شد.
کد خبر: ۷۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷ 16 August 2015
نخستین پرواز پهباد شناسایی برای مقابله با حوادث طبیعی به ویژه آتش سوزی در عرصه های جنگلی، روز یکشنبه با حضور محمدرضا مروارید استاندار و جمعی از مسوولان محلی در فرودگاه شهدای ایلام انجام شد
استاندار ایلام در حاشیه این آیین گفت: استفاده از این پهباد هنگام بروز حوادث و آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان های دیگر رضایت بخش بوده و تاثیر مثبت آن برای کارشناسان روشن شده است.
محمدرضا مروارید افزود: این پهباد ضمن شناسایی کانون های بحرانی و انتقال اطلاعات منطقه آسیب دیده در سریع ترین زمان ممکن امکان امدادرسانی و انتقال تجهیزات و نیروی انسانی به منطقه را به شکل بسیار بهتری فراهم می کند.
وی یادآور شد: خوشبختانه استفاده از امکانات نوین در مقابله با حوادث و بحران ها روز به روز در کشور گسترش می یابد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز فعالیت های تحقیقاتی زیادی را در این زمینه آغاز کرده است.
استاندار ایلام ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم نامه با معاونت فناوری رییس جمهوری زمینه استقرار این پهباد در استان برای بکارگیری در مواقع اضطراری فراهم شود.
مروارید با اشاره با استفاده از هواپیمای آب پاش در آتش سوزی های شاه قلندر شهرستان سیروان اضافه کرد: بکارگیری هواپیما در خاموش کردن آتش سوزی و جلوگیری از سرایت آن به مناطق دیگر بسیار تاثیرگذار بود و امیدواریم با برطرف شدن مشکلات هرچه زودتر شاهد خرید یک فروند بالگرد برای مهار آتش سوزی های احتمالی در استان باشیم.
مدیرکل بحران استانداری ایلام در آیین پرواز این پهباد به خبرنگار ایرنا گفت: با هماهنگی قبلی و پیگیری مستمر استاندار ایلام در جریان سفر تیرماه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به این استان، موافقت لازم برای استفاده از پهباد شناسایی در هنگام بروز حوادث احتمالی دریافت شد.
احمد کرمی اظهار کرد: استفاده از امکانات و تجهیزات نوین همچون پهباد با توجه به گستردگی سطح جنگل ها و مراتع این استان در مواقع اضطراری به ویژه هنگام آتش سوزی، می تواند در کسب اطلاعات اولیه به مسوولان و برنامه ریزی برای مهار بحران ها کمک کند.
وی یادآور شد: خوشبختانه تلاش های مستمر مسوولان نتیجه داد و یک فروند پهباد شناسایی از طریق شرکت هوایی قدس در اختیار استان ایلام قرار گرفت تا پس از انجام پروازهای آزمایشی و بررسی وضعیت، زمینه استفاده از آن در مواقع حساس و اضطراری فراهم شود.
کرمی با اشاره به وقوع آتش سوزی های متعدد امسال در عرصه های جنگلی استان ایلام افزود: وضعیت جغرافیایی خشن و کوهستانی مناطق مختلف استان امکان حضور به موقع نیروهای امدادی را در شرایط اضطراری و بحرانی کم می کند لذا برای سرعت بخشی و اثرگذاری اقدام ها می توان از امکانات نوینی همچون پهباد در شناسایی دقیق مناطق آسیب دیده و رسیدگی سریع به مشکلات بهره برد.
وی تاکید کرد: ستاد مدیریت بحران کشور در کنار استفاده از این وسایل، تقویت یگان های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و افزایش تعداد محیط بانان و مجهز کردن آنها به امکانات را نیز در دستور کار دارد.
وی گفت: بدون شک اکتفای تنها به امکانات دولتی برای مقابله با حوادث و بحران ها مثمرثمر نیست و باید گروه های مردمی و به ویژه تشکل های مردم نهاد زیست محیطی، همچون همیشه یار و مددکار مسوولان بوده و با احساس مسوولیت به وظیفه خود در این خصوص عمل کنند.
این پهپاد می تواند تا ارتفاع 18 هزار پایی پرواز کند و 200 کیلومتر مربع را پوشش دهد ضمن اینکه امکان انجام مداوم 6 ساعت پرواز را دارد و تاکنون در سه استان کشور آزمایش شده است.
از ابتدای سال 94 تاکنون بیش از 100 مورد آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان ایلام رخ داد که به نابودی بیش از یک هزار هکتار از مراتع و جنگل های منطقه منجر شد در حالیکه طی سال های 92 و 93 آتش سوزی به تنها 47 هکتار از عرصه های جنگلی و طبیعی استان خسارت زده بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار