اگر چه این موضوع اخیرا در در کارگروه اشتغال وسرمایه گذاری استان مطرح شده و با مخالفت شدید استاندار ایلام مواجهه شده است ،اما بدون شک در صورت بی توجهی به این موضوع و عدم تعامل وهمراهی وهمفکری و اقناع سرمایه گذار ،بزودی این واحد تولیدی به سرنوشت صنایع تولید شیر زاگرس با مسایل ومشکلات متعاقب آن خواهد پیوست.
کد خبر: ۳۹۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳ 17 March 2017

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::تأمین اشتغال، به ويژه برای جوانان همواره يکی از دغدغه های جامعه و سیاستگذاران اقتصادی کشور است. درحال حاضر، با توجه به رشد جمعیت در دهه های قبل و عدم جذب کافی نیروی کار در گذشته و نیز ترکیب نیروی کار که بخش بزرگی از آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند، اشتغال به يک چالش مهم برای دولت تبديل شده است. برآوردها نشان میدهد که در چند سال آينده نیز کماکان به افراد متقاضی کار در جامعه ايران اضافه خواهد شد. اين موضوع توجه جدی به اشتغالزايی فعالیتهای اقتصادی به منظور پاسخگويی به اين موضوع را مورد تأکید قرار میدهد.

در اين بین بخش صنعت به طور بالقوه نقش مهمی در جذب نیروی کار دارد ودولتها به منظور اشتغالزایی به موازات ورود نیروی کار به جامعه ،اجرای طرحهای اشتغالزایی متعددی در حوزه صنعت وتولید را در دستور کار قرار داده اند.

حمایت واحیای واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد ،اعطای تسهیلات به منظور راه اندازی واحدهای صنعتی کوچک وزود بازده و صنایع تولیدی بزرگ ،اعطای مشوقهایی نظیر معافیت مالیاتی و استفاده از اعتبارات کم سود برای جذب سرمایه گذار در حوزه صنعت از جمله برنامه های دولتها در ایجاد اشتغال در بخش صنعت بوده است.

به موازات اقدامات انجام گرفته مورد اشاره در سطح کشور،در استان ایلام نیز مجموعه اقداماتی برای توسعه صنعت از طرق مختلف به انجام رسیده است ؛اما این اقدامات آن چنان باید وشاید نتوانسته است انتظارات سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه اشتغال را برآورده نماید.

بروکراسی درهم تنیده وسخت اداری ،سخت گیری بی اندازه بانکها در اعطای تسهیلات ،نبود چشم انداز مناسب وامیدوار کننده برای آینده صنعت و دیگر دلایلی که در این مقال نمی گنجد همه دست به دست هم دادند که در طول سالهای گذشته ،استان ایلام نتواند در ردیف یک استان توسعه یافته وصنعتی قرار بگیرد.

تنها صنایع کوچک موجود استان که عمدتا در شهرک صنعتی ایلام متمرکز شده اند ،بدلیل مسایل ومشکلات مالی ناشی از سوء مدیریتها در دولتهای گذشته دچار رکود شده و نیروی کار این صنایع نیز به خیل بیکاران پیوسته اند.

اگرچه در دولت فعلی احیای صنایع نیمه فعال وراکد استان در دستور کار جدی مسئولین صنعت ومعدن واستانداری ایلام قرار گرفت وبا تزریق اعتباراتی توانستند بخشی از صنایع را روی پا نگه دارند، اما این اقدامات مقطعی تنها به مثابه یک مسکن عمل کرده و درمان کننده صنعت واشتغال استان به حساب نخواهد آمد.

اما دراین بین ودر شرایط فعلی ، معضل دیگری که در حال حاضر وضعیت شغلی بیش از 120نیروی کار استان را به مخاطره انداخته است ،عزم سرمایه گذار شرکت تولیدی زرجین بافت ایلام برای خروج خط تولید این کارخانه از استان و بکارگیری آن در کارخانه ای مشابه در استان زنجان است.

در دولت گذشته در اقدامی بدون توجیه وتنها به واسطه سوء مدیریتها و بی توجهی به مسایل ومشکلات استان وهمچنین نفوذ سرمایه گذار،بخشی از خط تولید این کار خانه به راحتی از استان ایلام خارج ودر استان زنجان درمدار تولید قرار گرفت.

اخیرا نیز سرمایه گذار با این توجیه فنی که بخش رنگرزی این واحد تولیدی قبلا از استان خارج شده ولازمه تکمیل فرآیند تولید خروج دستگاه فینش ازواحد تولیدی ایلام والحاق به خط تولید زنجان است، در صدد خارج نمودن آرام وبی سروصدای قطعات و خط تولید وتعطیلی این واحد تولیدی در استان ایلام است.

اگر چه این موضوع اخیرا در در کارگروه اشتغال استان مطرح و با مخالفت شدید استاندار ایلام مواجهه شده است ،اما بدون شک در صورت بی توجهی به این موضوع و عدم تعامل وهمراهی وهمفکری و اقناع سرمایه گذار ،بزودی این واحد تولیدی به سرنوشت صنایع تولید شیر زاگرس با مسایل ومشکلات متعاقب آن خواهد پیوست.

از قرار معلوم در جلسه کارگروه اشتغال استان ،بمنظور جلوگیری از ایجاد حق برای سرمایه گذار واحد تولیدی فوق،بصورت شفاهی مصوب شده است که خروج دستگاهها وقطعات مورد درخواست سرمایه گذار از استان، تنها به شرط جایگزینی قطعات جدید و عدم اخلال در وضعیت شغلی کارگران میسور خواهد بود.

اما گویا سرمایه گذار بدون توجه به این مصوبه ومخالفت اعضای کارگروه ،وبا نادیده گرفتن این موضوع مهم که در کنار سرمایه گذاری ایشان ،دولت نیز با اعطای مشوقهایی از قبیل معافیت چند ساله مالیاتی واستفاده از تسهیلات بانکی مناطق محروم زمینه راه اندازی این واحد تولیدی در استان ایلام را فراهم آورده است ،مجددا موضوع خروج قطعات خط تولید را از استان استارت زده است.

به هرحال در هردو حالت ؛فراهم نمودن شرایط برای خروج این قطعات یا اصرار وجدیت برای ممانعت از خروج آن توسط سرمایه گذار با توسل راههای مختلف ،تنها بخشی که دراین فرآیند بیشتر از سایر بخشها متضرر خواهد شد نیروی کار این واحد تولیدی خواهد بود.

پیشنهاد می شود مسئولین استان خصوصا استاندار محترم با تدبیر ،آینده نگری،همفکری وتعامل مناسب با سرمایه گذار از هر طریق ممکن از توقف چرخهای تولید این کارخانه مهم در استان ممانعت به عمل آورده و تنها مسیری را پیش گیرند که منتج به حفظ این واحد تولیدی مهم دراستان ایلام بشود.

کارخانه تولیدی زرجین بافت با سرمایه گذاری بخش خصوصی در طول بیش از یک دهه توانسته است با حضور در بخش صنعت ایلام علاوه بر اشتغالزایی مستقیم برای بیش از 120نفر بیکار استان ،با تولید وتامین پارچه جین خام سایر تولیدی ها ،بصورت غیرمستقیم در اشتغال دهها نفر نقش آفرینی نماید . ساخت این مجموعه از سال 79 آغاز و سال 83 شروع به تولید پارچه جین نمود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار