کد خبر: ۱۰۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 11 October 2015
به گزارش تابناک ایلام از روابط عمومی استانداری ایلام حسین کلانتری در نشست هم اندیشی با اساتید دانشکده علوم اجتماعی (جامعه شناسی) و روانشناسی دانشگاه تهران اظهار کرد: دولت بدنبال استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه ها برای تغییر نگرش ها به توسعه در جامعه است.
وی افزود: اگر چه نگرش سیاسی افراد متفاوت است ولی نگاه دولت به دانشگاه، علمی و واقع بینانه است و تا آخر حیات همین نگاه در دولت نسبت به دانشگاه ها وجود دارد.
معاون استاندار ایلام گفت: باید تلاش کنیم داشته هایمان نیز دیده شود، هر چند نمی توان از کاستی هایی از جمله بیکاری، مشکلات معیشتی گذشت.
کلانتری یادآور شد: همه دولتها تلاش داشته اند تا با توزیع اعتبارات، امکانات، منابع و زیرساخت ها بهترین رضایتمندی را بدست آورند اما روش ها، راهبردها، توان علمی و دانش دولت ها خروجی آنها را مشخص کرده و خروجی کار آن دولت ها را به قضاوت افکار عمومی واگذار می کنیم.
معاون استاندار ایلام اضافه کرد: باید تلاش کنیم با شناخت واقعیت های که با آنها زندگی می کنیم شرایط توسعه متوازن در جامعه فراهم آید.
وی ادامه داد: دولت یازدهم علی رغم تمام محدودیت ها بویژه کاهش قیمت نفت از 140 دلار به 40 دلار که آن هم تحویل نشده و بلوکه می شد و صدور شش قطعنامه پشت سرهم بر علیه ایران اسلامی تلاش کرد اعتبارات دستگاه ها را تخصیص دهد بطوریکه اعتبارات استان ایلام از یک هزار و 500 میلیارد ریال سال 92 به 10 هزار میلیارد ریال در سال 93 رسید.
کلانتری تاکید کرد: تلاش ما این است که با نگاه علمی و واقع بینانه وضع موجود را دیده و وضع مطلوب را ترسیم کنیم تا با توسعه زیرساخت ها که بخشی از آن بر عهده دولت است، از فرصت های استان استفاده شود.
وی از گروه های علمی دانشگاه تهران برای تحقق اهداف بلند مدت ، ارائه راهکارها و راهبرد استمداد کرد و افزود:بخش خصوصی نتوانسته خود را با این شرایط تطابق دهد و اگر این بخش به جد پای کار بیاید و مشارکت مردمی در ادامه راه در این حوزه بکار گرفته شود، اثربخش تر خواهد بود.
معاون استاندار ایلام گفت: ظرفیت عتبات عالیات یک فرصت خیلی خوب است که ما از آن استفاده نمی کنیم، همه انتظار دارند دولت در این عرصه ورود کند در حالیکه بخش خصوصی باید پای کار بیاید و مانند آنچه که در شهر مقدس مشهد برای اقتصاد زیارت اتفاق می افتد، بهره گرفت.
کلانتری با انتقاد از فرهنگ کار و توسعه کارآفرینی در استان یادآور شد: هم اکنون به مهمترین قسمت کار که همان آغاز کار است، رسیدیم، اکنون ما با دانشگاه تهران این کار را آغاز کرده و در تلاشیم تا بصورت نهادی و هدفمند ادامه یابد.
وی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده خواستار راه اندازی مقطع دکترای جامعه شناسی در دانشگاه ایلام با حمایت دانشگاه تهران و دایر کردن اتاق دانشگاه تهران در استانداری ایلام و بالعکس شد و این مهم را برای توسعه روابط فی مابین ارزنده و مثبت توصیف کرد.
معاون سیاسی استاندار افزود: با نگرش علمی و واقع بینانه به این باور رسیدیم که تنها راه نجات همین نگرش علمی است که ما را به سمت مهم ترین جایگاه علمی کشور کشاند که نشان از درایت مدیریت ارشد استان برای شناخت ریشه ها و دستیابی به اهداف بلند و خدمت به مردمی که حق شان است رساند.
وی اضافه کرد: استان ایلام 14 شهرک صنعتی، 11 درصد منابع گاز و شش درصد ذخایر نفتی کشور، منطقه آزاد در آستانه تایید ، با قابلیت توسعه صادرات 50 قلم از تولیدات استان ، فرصت های توریستی، طبیعی ، فرهنگی و غیره دارای جایگاه ویژه و موقعیت بین المللی منحصر به فردی را دارد.
کلانتری افزود: تجارت خارجی و خروج یک هزار کامیون روزانه از مرز مهران استان را در موقعیت ویژه ای قرار داده است و لذا با رعایت تمام اعداد و ارقام ایلام دارای موقعیت مناسبی است اما آنچه ما را به سمت دانشگاه تهران سوق داده نیاز بوده نیازی که ما را وادار کرده برای توسعه استان از توان علمی و راهکار های آن بهره ببریم.
معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام در گفتمانی متفاوت نیاز به توسعه را دارای جنبه های مختلفی دانست و بیان داشت: توسعه نامتوازن در رژیم گذشته که وابسته به غرب بود، از سوی ملت ایران رد شد و ملت علیه آن قیام کرد و هرگز نتوانست تغییری در سیمای استان بوجود آورد.
وی با برشمردن مدل های توسعه در جوامع مختلف، اظهار کرد: آنچه که جمهوری اسلامی ایران به آن رسیده مدل ایرانی اسلامی پیشرفت است که ما در قالب این گفت و گو حرکت می کنیم و سند چشم انداز توسعه نیز بعنوان یک سند بالادستی همواره مورد توجه قرار گرفته و می گیرد.
وی با بیان اینکه نمی توان منکر خدمات دولت های مختلف در توسعه استان شد، تاکید کرد: در حالیکه استان از نبود زیرساخت ها از جمله فرودگاه، سد، سیمان، پالایشگاه، پتروشیمی و بیمارستان رنج می برد و تنها یک دانشکده دامپزشکی در استان وجود داشت، اکنون به برکت جمهوری اسلامی ایران تنها در حوزه آموزش بیش از 36 دانشگاه در ایلام وجود دارد.
کلانتری اضافه کرد: علیرغم تحمل هشت سال جنگ ظالمانه و پرداخت خسارت های سنگین و شرایط دشواری که ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران که طی کرده، نظام اقداماتی به انجام رسانده که مشخص و آشکار است اگر چه به نقطه مطلوب نرسیدیم، ولی بی حرکت نیز نبودیم.
اساتید دانشکده های علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه تهران اواخر هفته گذشته به دعوت دفتر امور اجتماعی استانداری به ایلام سفر کردند.
مباحث آنان در سه کارگروه توسعه و سبک زندگی، فقر و بیکاری و آسیب های اجتماعی با تاکید بر خشونت تشکیل و با ارایه نظرات کارشناسی با اتاق فکر و صاحبنظران استان وضعیت اجتماعی، معیشتی و فرهنگی استان مورد بررسی قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار