وجود بافت های فرسوده، برخی شهرهای استان ایلام را با تهدیدات جدی به خصوص در مقابل حوادث و بلایای طبیعی مواجه کرده است که می توان با بهره مندی از تسهیلات اختصاص یافته و احیای این بافت ها، تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرد.
کد خبر: ۱۵۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹ 02 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، وجود بافت های فرسوده، برخی شهرهای استان ایلام را با تهدیدات جدی به خصوص در مقابل حوادث و بلایای طبیعی مواجه کرده است که می توان با بهره مندی از تسهیلات اختصاص یافته و احیای این بافت ها، تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرد.
در واقع می توان گفت که بافت های فرسوده تهدیدی است که با از دست ندادن زمان و مدیریت و برنامه ریزی می تواند فرصتی مناسب شود و مشکلات قشر متوسط و ضعیف جامعه که دراین بخش ساکن هستند را کمتر کند.
اگر در مدیریت شهری اقداماتی برای ساماندهی این مکان ها انجام نشود، این موضوع می تواند به نوعی آغاز کننده سلسله مشکلات دنباله دار از قبیل، تهدیدات، اقتصادی، اجتماعی، فیزیکی، زیست محیطی و امنیتی باشند و در مقابل بافت فرسوده نیز می تواند فرصتی مناسب برای باز آفرینی فضای شهری و سامان دادن به طرح و شیوه ساخت و ساز شهر ها تلقی گردند.
بافت های فرسوده استان ایلام علاوه بر فرسودگی، به دلیل بمباران های زمان جنگ مخروبه نیز شده اند و اکنون نزدیک به 35 درصد از مساحت این استان را بافت های فرسوده در بر گرفته است این در حالی که این میانگین به طور متوسط در کشور کمتر از ۲ درصد است.
در استان ایلام از 10 شهرستان سه شهرستان ایلام، ایوان و آبدانان شامل بافت فرسوده و حاشیه​ای، شناسایی شده​اند که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور قرار بود سالانه 10 درصد از این بافت​ها بازسازی و احیا شود اما تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

**** بهره برداری از 2 هزار و 500 واحد مسکونی در راستای احیای بافت های فرسوده استان
مدیر کل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به وضعیت بافت های فرسوده استان اظهار کرد: احیای بافت های فرسوده در ایلام از سال 87 آغاز شده است که تا کنون حدود 2 هزار و 500 واحد به بهره برداری رسیده است.
سید کمال الدین میرجعفریان تعداد سهمیه سال 87 را 157 مورد، سال 89 تعداد 400 سهمیه، سال 90 تعداد 675 سهمیه و سال 91 تعداد 303، 92 تعداد 113 93 صفر و 94 هشت هزار واحد اعلام کرد و افزود: سال گذشته بدلیل استقبال کم شهروندان و سهم کم استان روند احیای بافت های فرسوده و سکونت های غیر رسمی نمودار خوبی را در این استان نشان نداد اما خوشبختانه امسال با سهمیه هشت هزار واحدی این مهم سیر صعودی خوبی را نشان داده است.
وی تاکید کرد: در مجموع حدود 90 هزار نفر جمعیت در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیری رسمی این استان ساکن هستند به عبارتی می توان گفت که حدود 50 درصد شهرها را شامل می شوند که می طلبد شهروندان از این فرصت نهایت استفاده را بعمل آورند.
سید کمال الدین میرجعفریان افزود: شهر ایلام مجموعا یک هزار و 800 هکتار بافت فرسوده محدوده شهری را شامل می شود که از این میزان 550 هکتار در بافت فرسوده و 230 هکتار را نیز سکونت گاه های غیر رسمی تشکیل می دهد.
وی تاکید کرد: حدود 35 هکتار محدوده قانونی شهرستان ایلام را نیز بافت فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی تشکیل می دهد که این خود هم می تواند تهدید باشد و هم فرصت.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام یادآور شد: تهدید از این بابت که اگر مسائل ایمنی و حوادث غیر مترقبه ای اتفاق بیفتد امکان خدمات رسانی بموقع در حداقل زمان ممکن در این بافت ها وجود نخواهد داشت لذا می طلبد در این زمینه همشهریان عزیز از تسهیلات و ظرفیت های قانونی که در این زمینه لحاظ شده است استفاده کنند.
میرجعفریان اضافه کرد: خوشبختانه امسال دولت تدبیر و امید برای احیای بافت های فرسوده تصمیمات مناسبی و مطلوبی اتخاذ کرد و یکی از هدف گذاری های وزیر راه و شهرسازی در جهت عدم توسعه نامتوازن شهرها پتانسیل ها را به بالفعل تبدیل کردن و احیای بافت های فرسوده است.
وی با اشاره به تسهیلات بانکی 300 و 400 میلیون ریالی در این حوزه تاکید کرد: تسهیلات بانکی که در حال حاضر پرداخت می شود با سود 21 یا 22 درصد است اما در حوزه احیای بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی سوپسیتی لحاظ می شود و کسانی که در این حوزه ها اقدام به احیا واحدهای خود نمایند حدود 10 درصد سود بانکی را دولت پرداخت می کند.
مدیر کل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به هدف گذاری تعیین شده در حوزه احیای بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی استان افزود: طیق برنامه زمان بندی شده حدود 53 هزار واحد بافت های فرسوده در مدت شش سال در این استان باید انجام شود که از این میزان حدود هشت هزار واحد در سال جاری ابلاغ شده که تاکنون تنها یک هزار واحد به قرارداد رسیده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: علاوه بر تسهیلات بانکی، تخفیفاتی معادل 50 درصد از سوی شهرداری ایلام و نیز تخفیف 20 درصدی خدمات سازمان نظام مهندسی استان به شهروندان تعلق می گیرد.
وی افزود: این تسهیلات شامل عوارض صدور پروانه، تراکم های تشویقی در ارتفاع با شرایط خاص و لحاظ ضوابط ویژه ی مختص به بافت فرسوده که در راستای باز زنده سازی بافت فرسوده به مردم اعطا می شود.
میر جعفریان اطلاع رسانی به مردم و تهیه بسته اقتصادی مناسب برای بافت های فرسوده را ضروری دانست و افزود: نوسازی بافت فرسوده باید یک امتیاز محسوب شود و مردم احساس نکنند که به این واسطه محدودیتی بر آنها تحمیل می شود.
وی ادامه داد: بافت های فرسوده شهری یکی از مهم ترین معضلات کشور در بخش بافت های در سال های اخیر است، خوشبختانه دولت تدبیر و امید برنامه مدونی را برای احیا و نوسازی این بافت ها تدوین کرده و با حمایت هایی چون ارائه تسهیلات ارزان قیمت و تخفیف حداقل 50 درصد در صدور پروانه های ساختمانی توسط شهرداری ها امید می رود در برنامه شش ساله کل بافت فرسوده کشور و استان ایلام بازسازی و نوسازی شده است.

***مشارکت مردم سرعت احیای بافت فرسوده را افزایش می دهد
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: مردم از ارکان مهم در زمینه احیای بافت فرسوده هستند که باید در این زمینه وارد شوند تا سرعت احیای این بافت ها افزایش پیدا کند.
میرجعفریان مشارکت مردم را در امر بازسازی بافت فرسوده بسیار مهم خواند و تاکید کرد: از شهروندان انتظار می رود از سهمیه اخذ شده امسال و ظرفیت های خالی(هفت هزار واحد) تا پایان سال جاری استفاده کنند و برای تکمیل پرونده با مراجعه به کارگزینی و مرکز عمران بهسازی نسبت تشکیل پرونده اقدام کنند.
وی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری این هفت هزار سهمیه باقی مانده با استقبال بیشتر مردم جذب و تبدیل به تسهیلات و ساخت و ساز شود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با اشاره به اینکه سود دوران مشارکت که برای ساخت این واحدها در بافت فرسوده لحاظ می شود یکجا از مالکان اخذ گرفته نمی شود افزود: مالکین می توانند با تجمیع طبقات و تعداد واحد بیشتر تسهیلات بیشتری را برای ساخت و ساز دریافت نمایند.
بدون شک مشارکت مردم در نوسازی شهر مهمترین رکن احیای بافت فرسوده است و این مهم با تواناییهای این طرح در برقراری هماهنگی بین ظرفیت های مالی و اجتماعی بیش از پیش به چشم می آید./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار