آئینی کهن در جنوب ایلام
آئین های عروسی و سوگواری در هرمنطقه از ایران اسلامی با آداب و رسومی همراه است و این مراسم ها گاه با پخت غذاهایی خاص متفاوت تر می شوند.
کد خبر: ۱۵۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸ 03 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، آئین های عروسی و سوگواری در هرمنطقه از ایران اسلامی با آداب و رسومی همراه است و این مراسم ها گاه با پخت غذاهایی خاص متفاوت تر می شوند.
یکی از این سنت های که در مراسم عروسی رواج دارد پخت 'جوجوش' است که به صورت عمده و ویژه به عنوان سنتی کهن در جنوب استان ایلام در بین اهالی شهرستان دره شهر رایج است.
این غذا که به آن حلوای عروسی نیز گفته می شود بسیار لذیذ بوده و مادر دختر در شب اول عروسی برای عروس و خانواده های دو طرف تهیه و با آدابی خاص آنرا به خانه تازه عروس می برند.
جوجوش مخلوطی از گندم و مغزهای آجیل بوده که در پخت آن به تعداد اقوام و آشنایان درجه یک داماد و عروس بطور معمول بین 15تا 20کیلوگرم گندم استفاده می شود.
مادر عروس یک هفته قبل از مراسم عروسی دختر پس از پاک کردن و شستن گندم آنرا با 10کیلو شیر مخلوط کرده و به همراه مقداری نمک و زردچوبه به مدت دو تا سه روز در ظرفی سرپوشیده می گذارد.
پس از سه روز مخلوط شیر و گندم را روی آبکش صاف کرده تا گندم خشک شده و آماده آسیاب شود و سپس گندم آسیب شده را با زیره و رازیانه مخلوط می کند.
در این مرحله در دیگ بزرگی به اندازه نصف گندم روغن که بیشتر از نوع حیوانی است را داغ کرده و پس از اضافه کردن شکر که بین سه تا چهار کیلو بوده و مقداری نمک و زردچوبه گندم آسیاب شده اضافه می شود.
پس از مخلوط شدن کامل آرد و روغن بادام، گرو و پسته خرد شده به همراه کشمش که هر کدام بین یک تا دو کیلو بوده اضافه و پس از چند دقیقه جوجوش یا همان حلوای عروسی آماده می شود.
جوجوش توسط مادر عروس برای دختر در شب اول عروسی آماده و در ظرفی تزیین شده توسط خانواده عروس به خانه دختر برده می شود.
روز بعد از عروسی این غذا بصورت بسته بندی بین اقوام و آشنایان درجه یک عروس و داماد توزیع و برخی افراد نیز در قبال دریافت جوجوش پول یا شیرینی تحویل می دهند.
پخت جوجوش اگرچه از سال های قبل در بین لرهای منطقه دره شهر رایج بوده ولی با گذشت زمان و کمرنگ شدن برخی آیینها همچنان پابرجا و علی رغم هزینه سنگین آن که بیش از 10 میلیون ریال بوده در تمامی محافل عروسی شهرستان دره شهر توسط مادر عروس تهیه می شود.
اما حفظ این گونه سنت و آداب و رسوم های هر منطقه مساله ای است که یک کارشناس ارشد مردم شناسی بر آن تاکید و معتقد است: رسوم و آداب به عنوان میراثی ماندگار باید نسل به نسل منتقل و برای حفظ و ماندگاری آن تلاش شود.
رائد ناصری فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: آداب و رسوم ریشه در تاریخ هر منطقه داشته که بسیار ارزشمند است و این مساله چه در آیینهای سوگواری و چه محافل عروسی اهمیت دارد.
وی بیان کرد: ازدواج های امروزی به علت هزینه های زیاد به مشکلی بزرگ برای جوانان تبدیل شده در حالیکه با بهره گیری از آداب و رسوم های قدیمی می توان هم زمینه ترویج ازدواج آسان فراهم شده و هم به حفظ این آیینها کمک کرد.
وی عجین کردن آداب و رسوم سنتی قدیمی با مدرنیته را کمک بزرگی به جوانان برای فراهم کردن ازدواجهای آسان و رغبت جوانان به این امر مقدس دانست.
شهرستان دره شهر در 100کیلومتری جنوب مرکز استان ایلام واقع شده است./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار