شهر ایلام هرساله با چالش کمبود فشار در شبکه توزیع آب شهری مواجه است که نارضایتی شماری از شهروندان را در پی‌دارد.
کد خبر: ۲۵۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸ 10 July 2016

شهر ایلام هرساله با چالش کمبود فشار در شبکه توزیع آب شهری مواجه است که نارضایتی شماری از شهروندان را در پی‌دارد.

به گزارش تابناک ایلام،«حمید لطفی‌زاده» - عضو هیئت‌علمی دانشگاه در نوشتاری به این شرح چالش‌های پیش‌روی آب شرب ایلام را تشریح کرد:

ساخت‌وساز:

الف) استفاده از آب شرب تصفیه‌شده جهت ساخت‌وساز : آب مصرفی برای ساخت یک مترمکعب بتن حدود 150 لیتر می‌باشد.به همین میزان آب برای عمل‌آوری بتن مصرف می‌شود.در یک ساختمان اسکلت بتنی 5 طبقه با مساحت عرصه 200 مترمربع حدود 600 مترمکعب بتن مصرف می‌شود که میزان مصرف آب برای بتن آجرکاری، گچ و خاک و ... حدود 360 هزار لیتر است؛که این میزان آب جوابگوی مصرف یک شبانه‌روز 1800 نفر است.

شورای شهر تهران در سال گذشته طرح ممنوعیت استفاده از آب شرب برای ساخت‌وساز را تصویب و جریمه‌ای معادل هر مترمکعب 4 هزار تومان را برای متخلفین تصویب نموده است که شایسته است شورای شهر ایلام نیز مشابه این اقدام را انجام دهد.

فضای سبز شهری:

ب) استفاده از پساب به جای آب شرب جهت آبیاری فضای سبز شهری: بخش‌هایی از پارک‌ها و فضای سبز شهر ایلام از آب شرب تصفیه‌شده شهری آبیاری می‌شوند که جا دارد از سیستم پساب اجرا شده توسط شهرداری ایلام با انجام اقدامات تکمیلی شامل فیلتراسیون و کلرزنی و با هزینه‌ای در حدود 30 میلیون تومان کیفیت پساب ارتقاء و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ج) فضای سبز ادارات:ادارات دولتی نیز بجای آبیاری فضاهای سبز (محوطه ادارات) با آب شرب می‌توانند از روان‌آب‌های موجود در سطح شهر و انجام مختصر تصفیه شامل آشغال گیر و رسوب‌گیر و احیاناً گندزدایی اولیه و با هزینه بسیار پایین تأمین آب فضای سبز را انجام دهند.

انشعاب‌‌های غیرمجاز:

د) انشعابات غیرمجاز و سکونت‌گاه‌های غیرمجاز بخشی از کمبود آب شهر نیز مربوط به انشعابات غیرمجاز فوق است که لازم است با ساماندهی این سکونت‌گاه‌ها این معضل نیز برطرف شود.

در پایان می‌توان گفت که رفع مشکل آب شرب شهر ایلام باید به صورت فرابخشی و با همکاری تمام دستگاه‌های فوق‌الذکر مرتفع شود


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار