کد خبر: ۲۵۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ 10 July 2016
دبیر علمی همایش بزرگداشت «محمدرحیم خان کرد» با انتقاد از عدم توجه مسئولان به همایش‌های محلی گفت: متأسفانه به بسیاری از خدمات عام‌المنفعه‌ی بزرگان به دلیل محلی بودن شخصیت آن‌ها توجه نمی‌شود.

«محمد سلیمان‌خانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: طبق اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی اولیه 25 تیرماه آخرین مهلت برای ارسال مقالات در بخش‌های مختلف نخستین همایش بزرگداشت «محمدرحیم خان کرد» و زمان برگزاری آن 12 و 13 مرداد است که با توجه به استقبال خوب استان‌ها در تلاش هستیم تا زمان برگزاری آن را تمدید کنیم.

وی با بیان اینکه «محمدرحیم خان کرد» از رجال نامی سیاسی اواخر زندیه و اواخر قاجاریه بوده است، گفت: کارهای عام‌المنفعه‌ی این شخصیت تأثیرگذار که بومی منطقه آبدانان و از ایل کرد بوده ،در جای جای منطقه به خوبی قابل‌مشاهده است و نام این شخصیت در احکام سلطنتی آن دوران آمده و احکام عالی و محلی به خط زیبایش موجود است.

دبیر علمی همایش «محمد‌‎رحیم خان کرد» ادامه داد: تاریخ به دفاع جانانه‌ی محمدرحیم خان کرد در مقابل عثمانی‌ها گواهی می‌دهد و گاهی این دفاع هم موجب بدبینی حکومت مرکزی ایران می‌شد و در تأثیرگذاری او همین بس که این شخصیت در دوره زندیه نقش وکالت مردم را بر عهده داشت.

سلیمان‌‎خانی، «حمام محمدرحیم» در خرم‌‌آباد که در آستانه‌ی ویرانی است، ایجاد «قمشه‌»ها در روستای «قدح» آبدانان که نقش کانال امروزی را برای انتقال آب‌بازی می‌کرد و قنات محمدرحیم خان در دره‌شهر را از آثار عام‌المنفعه این رجل خوش‌نام دانست و گفت: متأسفانه حتی همایش‌هایی که با نام این بزرگان برگزار می‌شود در کمال گمنامی است و رسانه‌ها و متولیان فرهنگی آن گونه که باید به این همایش‌ها توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در کتاب سفرنامه‌ی لرستان که توسط مرحوم ایرج افشار تصحیح‌شده به خدمات این شخصیت توجه شده است.

دبیر علمی همایش «محمدرحیم خان کرد» با بیان اینکه این همایش توسط یک گروه خودجوش مردمی طراحی شده است، گفت: امیدواریم برگزاری چنین همایش‌هایی به تبیین خدمات افراد سرشناس منطقه در ادوار مختلف کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه این شخصیت به عنوان بخشی فراموش‌نشدنی از تاریخ محلی منطقه می‌تواند موضوع پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته‌های مرتبط قرار گیرد، گفت: مسئولان فرهنگی کشور نیز باید در این زمینه تلاش بیشتر انجام دهند.

سلیمان‌خانی محورهای ارسال مقاله به این همایش را تاریخ سیاسی و اجتماعی محمدرحیم خان کرد، بررسی تاریخ سیاسی اجتماعی استان ایلام در عصر محمدرحیم خان کرد، بررسی اشعار و حکایات ادبی بر جای مانده از محمدرحیم خان کرد، تبار شناسی محمدرحیم خان، بررسی احوال و افکار این شخصیت بر اساس مدارک، روانشناسی و شخصیت شناسی ابعاد مختلف شخصیتی وی عنوان کرد و گفت: تمدید زمان برگزاری این همایش می‌تواند به تأثیرگذاری بیشتر این برنامه‌ی فرهنگی کمک کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار