رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: بانک های عامل طرح ها را در پرداخت تسهیلات رونق تولید همراهی نمی کنند.
کد خبر: ۲۸۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹ 20 August 2016
به گزارش تابناک ایلام؛یارالله نصیری در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهارکرد: مقاومت سیستم بانکی و برخورد سخت گیرانه برخی کارشناسان بانک ها با صاحبان صنایع و معادن، پرداخت تسهیلات رونق تولید را دراین استان کند کرده است.

وی افزود: در شرایط موجود وحدت رویه در تعیین تکلیف بدهی های معوق وجود ندارد و علیرغم مصوبه صریح دولت و بخشنامه بانک مرکزی در خصوص حذف شرط نداشتن بدهی معوق برای
اخذ تسهیلات اما هم اکنون شاهد کم توجهی برخی بانک ها به این بخشنامه ها هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان ایلام یادآور شد: حتی چک لیست مدارک مورد نیاز برای اخذ تسهیلات از یک بانک به بانک دیگر متفاوت بوده و یکسان سازی مدارک مورد نیاز توسط تمامی بانک ها یک ضرورت است.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ایلام با اشاره به امکان امهال یکساله بدهی برای واحدهای بدهکار گفت: تقسیط با نرخ جدید یا قدیم به تشخیص مدیریت خود بانک ها واگذار شده و این امکان وجود دارد که در جهت حمایت از واحدهای تولیدی با نرخ قدیم تقسیط صورت گیرد.

وی افزود: اما اکثر بانک ها تقسیط مجدد را به نرخ جدید انجام می دهند و این باعث شده رغبتی در مدیران واحدهای تعطیل که قصد راه اندازی مجدد را دارند برای تعیین تکلیف تسهیلات قبلی وجود نداشته باشد.

نصیری عدم پذیرش محل اجرای طرح به عنوان وثیقه نیز مشکل جدی متقاضیان دانست و اظهار کرد: بانک ها بایستی وثایق مازاد را آزاد کرده و در صورت لزوم رهن مشترک را هم بپذیرند.

وی یادآور شد: هم اکنون واحدهایی وجود دارند که علیرغم آزاد بودن محل اجرای طرح اما بانک عامل تقاضای وثیقه خارج از محل طرح را دارند که این امر برای صاحبان واحد ممکن نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت به سود بالای تسهیلات در نظر گرفته شده و دوران بازپرداخت کم نیز اشاره و گفت: نرخ سود 18 درصد بدون تخصیص یارانه و دوره بازپرداخت یکساله بدون لحاظ کردن دوره تنفس از جمله معایب این طرح بوده که نیازمند بازنگری است.

وی در ادامه علاوه بر ضرورت همراهی بانک ها، خواستار رعایت بخشنامه های صادره و همکاری بیشتر سازمان های امور مالیاتی و تامین اجتماعی شد و مدیران طرح ها و واحدهای صنعتی نیز می بایست با جدیت و هوشمندانه پیگیر ارائه مدارک و مستندات به بانک ها باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام افزود: اگر می خواهیم طرح پرداخت تسهیلات رونق تولید گره ای از مشکلات صنایع استان باز کند و به واقع موانع پیش روی صنعتگران برداشته شود و ما انتظار همراهی و همکاری بیشتری از بانک های عامل را داریم. /ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار