سرپرست شوراهای حل اختلاف استان ایلام:شورای حل اختلاف بازوی دستگاه قضا در کاهش مراجعات مردمی و مرجعی برای رفع و حل موانع و مشکلات است تا دستگاه قضا بتواند به امور مهم‌تری بپردازد.
کد خبر: ۲۸۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 22 August 2016

به گزارش تابناک ایلام؛«علی‌اکرم  داودی‌نیا» در جلسه اعضا شورای حل اختلاف استان، با تاکید براینکه ایجاد صلح و سازش در جامعه موجب سلامت اجتماعی، ارامش و امنیت می‌شود، اظهار کرد: در قرآن کریم و جای‌جای دین مبین اسلام به امر مهم صلح و سازش در بین مردم تاکید شده است.


وی بابیان اینکه با گسترش صلح و سازش پرونده ھای قضایی کاهش می‌یابد، افزود: شورای حل اختلاف بازوی دستگاه قضا در کاهش مراجعات مردمی و مرجعی برای رفع و حل موانع و مشکلات است تا دستگاه قضا بتواند به امور مهم‌تری بپردازد.


داودی‌نیا با تأکید بر اینکه بسیاری از پرونده‌ها می‌توانند در شوراهای حل اختلاف خاتمه پیدا کنند، تصریح کرد: کدخدا منشی یکی از شیوه‌هایی است که می‌تواند در کاهش و ارجاع پرونده‌های قضایی مؤثر باشد و این امر درروند رسیدگی به پرونده ھای مهم‌تر بسیار ارزشمند است همانگونه که درگذشته احترام به بزرگ‌ترها و توجه به ریش‌سفیدان سبب می‌شد تا مسائل در خانواده‌ھا و بین دوستان به سهولت رفع شود.


وی با اشاره به اینکه سازش نوعی میانجیگری است که با گفتوگوھای سازشگر مابین طرفین، اختلافات طرفین حل‌وفصل می‌شود و این روند به نفع ھر دو طرف خواهد بود، افزود: شورای حل اختلاف در حقیقت نقش کدخدا منشی را در رفع اختلافات و موانع بین افراد در جامعه را دارد و به‌منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، جهت رفع اختلاف محلی و حل‌وفصل اموری که ماهیت قضایی ندارند یا پیچیدگی کمی دارند فعالیت می‌کند


داودی‌نیا با تأکید بر اینکه جرائم قابل‌گذشت در شورای حل اختلاف با سازش حل می‌شود، گفت: شورای حل اختلاف نھادی است جوان و نوپا که براساس ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از سال 1381 تاسیس شد و به تدریج در سراسر کشور توسعه‌یافته است.


سرپرست شوراهای حل اختلاف استان ایلام خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 8 قانون شورا در کلیه امور مدنی و حقوقی، جرائم قابل‌گذشت، جنبه خصوصی جرایم غیر قابل‌گذشت، می‌تواند در صورت تراضی طرفین به صلح و سازش بین اشخاص اقدام کند. /م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار